Posts: 19
Threads: 19
Joined: May 2007
Reputation:
0
De korte achtervork van de 5-serie gaat het om, heb bij 170 tot 180 km/uur last van shimmyen, beneden deze snelheid geen last en boven deze snelheid ook niet.
Kan zo'n vork verstevigd worden of moet er een langer exemplaar in?
Het gaat om een alom bekende motorfiets hier.
Een ervaren framebouwer als bijvoorbeeld Nico Bakker moet een bestaande achtervork op zo,n manier probleemloos kunnen aanpassen.
Ik heb iets dergelijks ooit op een sport BMW zien zitten. Daar zat overigens ook nog een extra framebuis op vanaf het balhoofd naar de achtervorklagers.
Ik zou in geval van aanpassing kiezen voor de lange achtervork, die is wat stabieler bij hogere snelheid,en in korte bochten merk je het verschil niet.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn r100 ging ook vanaf 180 zwabberen, maar dit werd steeds meer, eng gewoon.
Bmw heeft een elastische achtervork, maar vergeet ook de voorvork niet in deze.
Bmw maakt een product dat op papier 200 gaat (r100s) maar dat is dan wel levensbedreigend.
Zoals op de getoonde foto komt vaker voor, moet werken!
Kees,
Mooie afbeelding, kan ik wel wat mee, thanx.
Rudy
Ik heb een poosje geleden bij Jan Gol zo'n achtervork kunnen kopen. Mooi werk. Heb een iets zwaarder en minder mooie en dus goedkopere gekocht, maar deed dat omdat ik met mijn oude RS zijspan rijdt. Dan krijgt zo'n vork veel meer te verstouwen.
Ik denk dat je alles wel bekeken hebt als ervaren BMW man, maar heel vaak zoek je de oorzaak voor zwabberen aan de achterkant toch aan de voorkant. Balhoofdlagers , band, veren, olie in de vork enz.
Wat ik gek vind is dat hij zwabbert, maar bij hogere snelheid weer strak rijdt. Het lijkt me dan niet in de sterkte van de achtervork te zitten, maar in iets wat verstelbaar is.
Ik zou toch gaan puzzelen voor je toch minstens 200 euro aan zo'n vork uitgeeft
Mooi is het natuurlijk wel. Ook die stangen die van balhoofd naar achtervork gemonteerd werden zien er prachtig uit, heel racy, en zullen de stabiliteit zeker beter maken. Of je jouw probleem oplossen is de vraag.
Succes. Gertjan
Hoi Bep,
Wat een prachtige site zeg, die link van je.
Hoi Rudy,
De opmerking die gerritjan net maakte over de voorkant van je motor, is volgens mij wel iets om in je achterhoofd te houden.
Ik zat er ook al een beetje aan te denken.
Misschien geen gek idee om deze punten eerst uit te kunnen sluiten?
Groetjes, Kees.
Rudy,
Lange achtervork erin en zorgen voor:
Goede afstelling wiellagers voor en achter
Goede afstelling achtervorklagers
Goede en gebalanceerde banden voor en achter, maar dat weet je als bandenman beter dan ik
Goede afstelling balhoofdlager
Progressieve voorvorkveren en bijpassende (hobbyist) vorkolie
Als dit allemaal in orde is, dan heb je echt geen verzwaarde achtervork nodig.
Succes en groeten, Ton