Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Iemand ervaring met "Jim Cray" uitlaat? (gemaakt door KEIHAN.)
#1
In m'n zoektocht naar een nieuw uitlaatsysteem voor mijn BMW R100 (ex rt),
van 1978 (type '79), kwam ik dit erg mooie uitlaatsysteem van Jim Cray tegen.

Het (40mm, RVS) systeem word volgens de informatie informatie door KEIHAN gemaakt. Het uiterlijk is zeer gelijkend op de normale keihan dempers, echter het binnenwerk is van het "straight through" ontwerp, en de demper uitgang is behoorlijk groter.

Op internet zijn wat filmpjes te zien (en vooral horen), hoe de uitlaat klinkt.
Zo te horen was de afstelling van de R100/7 van de filmmaker nog niet geheel ok.

Is er iemand die ervaring heeft met dit type uitlaat?

(Ik weet dat onze sponsor importeur is van KEIHAN, maar heb ze er nog niet naar gevraagd, mede omdat (volgens de informatie), het uitlaatsysteem alleen bij
Jim Cray in G.B. te bestellen zou zijn).

Zo te zien aan de datum bij het filmpje is dit alweer een paar jaar oud.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes, Kees.






[img]/import/photos/t6561s.jpg[/img]
Reply
#2
Plus een foto van het demper uiteinde.

Groetjes, Kees.

[img]/import/photos/p42935s.jpg[/img]
Reply
#3
Voor het filmpje even Jim Cray googelen.
Filmpje volgens mij op you tube.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'theo boonen', geïmporteerd van het oude forum:

Onze sponsor heeft de Jim gray uitlaten zowel in 38mm als 40mm in de rek liggen
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Voor het filmpje even Jim Cray googelen.
Filmpje volgens mij op you tube.
Geen ervaring mee, maar vind ze wel goed klinken.

Jan, R80RT
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Brengen ze ook vermogenswinst?
Of heeft het een hoog "kijk mij eens rijden op me brommer" gehalte?
Reply
#7
Kijk, we zijn weer wat verder.

De informatie die ik op het web vond was zo'n beetje van 2008, met updates.
Was benieuwd of er met dit systeem echt verder werd gegaan.

Natuurlijk weet ik dat er allerlei aftermarket uitlaatsysteemen zijn,
(die meestal vooral geluidstechnisch, of qua uiterlijk nogal opvallen).

Dit systeem echter kende ik nog niet.
Het systeem is echt ontworpen om de performance van de motor wat te optimaliseren.

De volgende cijfers zijn zo ongeveer wat ik heb kunnen vinden op het internet

Een standaard 100/7 deed op de dyno 48 pk op het achterwiel.
Dezelfde motor met Jim Cray uitlaat deed 53 pk op het achterwiel.

(Zie ook de foto met het diagram. Als die een beetje leesbaar is tenminste....)

Op de 100/7 werd wel de hooftsproeier van 160 naar 170 vergroot.
Op een R100rs van 1978 zou de hooftsproeier vergroot worden van 170 naar 180.
(mixture ongeveer standaard).

(Nogmaals dit is dus wat ik heb kunnen vinden op het web dus!)



Eigenlijk dus wel wat verrast dat onze sponsor ze ook gewoon levert.
(Al wist ik natuurlijk wel dat ze importeur zijn van KEIHAN.)

Het lijkt me wel een mooi systeem. Echter ben ik zelf niet speciaal op zoek naar meer vermogen. Optimaliseren is natuurlijk altijd goed. (Mits niet teveel extra herrie wat mij betreft).

Het enige wat ik een beetje mis bij dit systeem is het kwijtraken van het ietwat
holle geluid van een standaard Oem. (ZEUNA) uitlaat set, of een standaard KEIHAN set. Juist dat holle, ietwat metalige geluid is (wat mij betreft) juist zo karakteristiek
voor onze BMW boxers.

Groetjes, Kees

P.S. iemand met ervaring met deze set? Laat het hier weten graag!!









[img]/import/photos/p42942s.jpg[/img]
Reply
#8
48 PK met een 100/7?? erg weinig
mijn 80/7 doet 46,5 PK op het achterwiel.

Pieter
Reply
#9
Hallo allemaal,

Flinke respons jongens, echter dreigen we enigzins van het topic te dwalen.

Mijn vraag was of iemand ervaring had met het "Jim Cray" uitlaatsysteem van
KEIHAN.

En "ervaring", bedoel ik eigenlijk in de breedste zin van het woord.

Omdat het "schotten dempsysteem" is vervangen door een "straight through systeem", (met "dempstof" buiten de geperforeerde binnenpijp),
kan ik me voorstellen dat de motor wat anders reageerd.

Zoals ook al op het diagram te zien is geeft het "Jim Cray" systeem
(bijna overal) wat hogere waarden, echter zie ik ook dat er wat meer een dip zit
rond de 4500rpm. toerengebied, in vergelijking met een origineel systeem.
(Het originele systeem bouwt wat mooier rond op in vermogen, en koppel,
zij het iets minder hoog)
En juist dit gebied zo rond de 4500rpm. lijkt mij niet onbelangrijk.
(Ik ben immers geen scheurneus).

In m'n achterhoofd zit hier ook een beetje de opmerking die Marcel al
uitsprak over de (vermeende?) kritische uitlaat afstelling (tegendruk)
van onze boxer motoren.

Lopen onze boxers b.v. uberhaupt even mooi met een standaard (Oem. BMW) set,
in vergelijking met een Standaard RVS KEIHAN systeem.
(Iemand toevallig een testbank diagram tussen de 2?)

Het "Jim Cray", systeem is er juist op gemaakt om de performance wat te
optimaliseren, dat lijkt hier dus wel te lukken, echter wel met een dip rond de
4500 rpm.

Zelf denk ik de originele karakteristiek (in de basis) wat mooier te vinden
dan het "jim Cray"systeem, ook al geeft die (originele) wat lagere waarden in vermogen, en koppel.

Echter denk ik zelf niet genoeg over deze materie te weten.

Vandaar ook mijn vraag in dit Topic.

(Misschien dat onze sponsor iets meer weet te vertellen?)
Hij verkoopt immers zowel de standaard (Oem Bmw) Zeuna's,
als ook de (Standaard) RVS Keihan's,
Als ook de "Jim Cray" RVS KEIHAN set.

Groetjes, Kees.








Reply
#10
Smeerkees, kan die dip bij 4500 rpm er niet uit met een 2de balanspijp ?

Maniac
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)