Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
atuur trilt hevig bij 30 km per uur bij zijspan combinatie
#1
Reactie van bezoeker 'wil', geïmporteerd van het oude forum:

wie kan mij vertellen hoe ik een 2e stuurdemper hoor te monteren. Mijn motor R 60/6 heet een kleine stuurdemper onder het balhoofd zitten. echter lijkt niet voldoende nu er een zijspan aanhangt. ik heb er nog 1 liggen, maar kom niet uit de ophanging.

[img]/import/photos/t6550s.jpg[/img]
Reply
#2
Hoi Wil,

Weet je zeker dat je wielen goed zijn uitgebalanceerd?

Zelf heb ik nog nooit een constructie gezien met 2 van dit type (originele)
stuurdempers, maar dat zegt niet zoveel.

Wel weet ik dat dit soort dempers niet echt het toppunt van verfijning zijn.
(Heb er zelf ook 1 op m'n boxer).

Misschien weet ik wel een oplossing.

Ik weet dat Bas van Hyperpro in Alphen a/d Rijn een van zijn merk stuurdempers
heeft pasgemaakt voor een R(100?) /7 met een zijspan, met een braqcket.
En als je zo'n demper in het zwart besteld valt 'ie ook niet zo op.

Die dempers zijn wel wat groter dan een originele, maar echt vele malen beter in te stellen. En dat werkt naar verluid prima.

Misschien heb je er iets aan.

Groetjes, Kees.



Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Heb er bij mij eentje van een kever bij (moeten) zetten..Zijn goedkoop en qua demping heel goed hiervoor. Is wat knutselen om het ding bevestigd te krijgen, wees creatief en alles komt goed!

[img]/import/photos/p42833s.jpg[/img]
Reply
#4
Wil,

die dempers van de kever zijn goed, en er is ook een andere en die is van Mercedes Benz. Deze heeft aan beidezijde een oog in rubber.
Je kan een klem maken en bevestigen op de voorste schoorstang en de andere kant van de demper op de voorvork zetten. Wel zo zetten dat je de maximale stuur uitslag haald.

Richard
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

interessant topic. Ik heb zelf een R100RT waar ik een bak aan heb gehangen. Heeft een van jullie een idee waar ik een stuurdemper aan de voorvork zou kunnen bevestigen ? Bij een Rt ziten de balhoofdplaten achter de kuip nl.

Ik zie alleen een mogelijkheid met iets van een klem om een voorvorkpoot maar dat lijkt met niet ideaal.

Iemand ??

p.s. sorry dat ik dit topic 'kaap' maar kwam zo even op.
Reply
#6
Benno,

aan de onderzijde van de onderste kroonplaat bevestigen, (bij de/5 zit hier een gaatje voor de friktie demper) of aan de buitenzijde waar de poot mee vastgeklemt zit. zie foto hierboven. De andere kant netjes uitlijnen zonder dat die de kuip of tank raakt is een ander probleem. Hier kan je een steun voor maken.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Richard,

de kroonplaten bij een RT zitten achter de kuip. daar kom je dus niet bij met een demper vanaf de bak. Op zich heb ik op de bak wel plaats voor een stuurdemper maar hoe zet ik die aan de vork vast, daar ligt het probleem.

groet,

Benno
Reply
#8
Benno,

bouwjaar van de motor en welke voorvork zit erin? ATE remklauwen of Brembo.

Je kan de demper ook onderlangs de tank maken.
Vanaf de bak naar de motor heeft de demper minder effect op de demping.

Richard
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Richard,

ik heb op het zijspanframe bij de voorste bevestiging een mooi punt voor een demper, dat zou ik graag gebruiken. Verder wordt het puzzelen denk ik naar een punt op de vork. Ach, heeft niet veel haast. op zich spoort de motor goed en het trillen treedt bij mij enkel op bij lage snelheden op slecht wegdek.

Benno
Reply
#10
Nette oplossing hoor Lei!

Zal wel een behoorlijke verbetering geven.

Het enige wat ik nog een beetje mis is de relatief matige instelbaarheid van
de demper(s).

Dat is dan ook eigenlijk de reden dat ik mijn oplossing aandroeg.
Want die instelbare dempers zijn natuurlijk wel behoorlijk prijzig....

Bij de oplossing die ik in m'n hoofd heb komt de demper eigenlijk op de plaats te zitten op de plek waar de originele demper onder aan de onderste
balhooftplaat zit (of 1 van de boutgaatjes daarvan), en (evt met een ring (klem) bracket waar de demper doorsteekt ivm te lange demper?), aan 1 van de vertikale framebuizen (Het oog van een clacson bracket) te zitten.

Wel even passen en meten natuurlijk.

Ideetje?

Groetjes, Kees









Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)