Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beide banden lopen langzaam leeg
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds half oktober 2 nieuwe banden op m'n R80/7 uit 1979. Het tubeless Metzelers met binnenband op gietwielen. Dat hoort bij deze zo begrijp ik. Binnenband is vorige bandenwissel in 2008 vervangen, nu niet.
Voor de bandenwissel hoefde ik elke maand maar 0,2 atm bij te pompen, nu elke week minstens 1 atm erbij in beide banden! Voor loopt iets sneller leeg dan achter lijkt het.
Hoe kan dit zo plotseling en wat doe ik er tegen?
Reply
Hoi Hans,

Niet bezuinigen op 2 binnenbanden, dus bij iedere vervanging van de buitenbanden, ook de binnenbanden vervangen. Als ik jou was, dan zou ik alsnog 2 nieuwe binnenbanden laten monteren.

Groeten, Ton
Reply

Die binnenbanden hadden voordien geen enkel probleem, geen reden om ze te vervangen dus.
En zó goedkoop zijn ze nou ook weer niet.
Reply
Hans,

ventiel aandraaien, misschien helpt dat anders ventiel vervangen.

Richard
Reply

Hm. goed idee, ze zijn losgeweest meen ik. Aan de andere kant was de spuugtest OK.
Morgen maar even bij de garage langs. Zij hebben vast een sleuteltje ervoor dat ik dus niet heb.
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Wat voor ventielen heb je dan? Bij mijn weten is het ventiel onderdeel van de binnenband, dus of je ventiel dan stuk is of je binnenband lek is: de enige remedie is de band vervangen.
Reply
Hallo Hans,

Zoals Ton Nijkamp al zij , laat je binnenbanden vernieuwen.
Zorg dat je bij de demontage en montage aanwezig bent om mee de oorzaak te ontdekken.
Bij mij lag ooit een binnenband "verdraaid" gemonteerd.
Na een aantal maanden langzaam leeglopen ,had ik plots een afgescheurd ventiel hierdoor bij 120 km/hr.
geloof me dat is schrikken.

Het bedrijf dat de band gemonteerd had ,de door hun oorzaak had gezien ,en waar ik bij terug was gegaan met de lekke tube ,bood geen excuses aan, en rekende bovendien de volle prijs voor montage van de nieuwe binnenband.

Bep

Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Wat voor ventielen heb je dan? Bij mijn weten is het ventiel onderdeel van de binnenband, dus of je ventiel dan stuk is of je binnenband lek is: de enige remedie is de band vervangen.
Het ventiel kan je eruit draaien en zo vervangen.

Om de wrijving tussen binnen- en buitenband minimaal te houden zet ik de binnenkant vd buitenband en de binnenband flink in de talkpoeder.
De buitenband moet ook geschikt zijn voor een binnenband ( " tube-type " )
Reply
En volgens mij zijn de Metzelers dat niet. In ieder geval de Metzelers lasetec tubeless voorband liep ook leeg. Ook daar een binnenband in gedaan ondanks dat het er op stond dat deze band daarvoor niet geschikt was.
Reply
Op de originele gietwielen van een '79 er R horen géén tubeless bitenbanden, ook niet met binnenband. Er zijn goede tubetype banden op de markt, bv. Bridgestone BT45 ( ook nog eens een echt hele fijne band naar mijn mening). Klungel er nu niet mee, het gaat om je eigen veiligheid ...

Groeten, Ton
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)