Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'wil', geïmporteerd van het oude forum:
wat is gebruikelijk bij het restaureren van een oldtimer BMW motor.
wel of geen gebruik van nieuwe moeren die blinken.
de nieuwe uiteraard van rvs , en dus blinkend.
lekker wel nieuwe bouten monteren, echter alleen op de niet aluminium delen de RVS bouten gebruiken.
gebruik je RVS op het aluminium , dan gaat dit eerder vastzitten en "rotten" wegens het elektrostatische waarde verschil van de 2 metalen.
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
RVS bouten zijn vanwege de rek in het materiaal ook helemaal niet geschikt om te gebruiken op constructieve verbindingen.
Voor een spatbordje is het prima maar de constructie van frame of blok vraagt om de juiste kwaliteit (8.8, 10.9, 12.9) staeln bouten
Reactie van bezoeker 'Hans Vermeer', geïmporteerd van het oude forum:
RVS A2 80 komt wel heel dicht in de buurt van 8.8
Als het een "echte" oldtimer betreft zou ik de bouten M8 met SW 14 (zoals vroeger gebruikt werden) niet vervangen door M8 SW 13. Het valt dan te overwegen die (M8 SW14) opnieuw te laten verzinken.
Vriendelijke groet
Hans
Reactie van bezoeker 'wil', geïmporteerd van het oude forum:
bedankt mensen, weer wat bij geleerd over de RVS bouten en moeren,
bedankt.
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
Bert, misschien heb je wel gelijk, ik heb het echter nadien nagezocht en ik kan geen aanwijzingen voor deze stelling vinden, maar dat kan ook aan mij liggen.
Maar.... het gaat om de reden waarom, dat is het voornaamste denk ik.
Heb je een link naar de warmtebehandeling?
Groeten: Chris