Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wel of niet nieuwe bouten en moeren bij restautatie oldtimer
#1
Reactie van bezoeker 'wil', geïmporteerd van het oude forum:

wat is gebruikelijk bij het restaureren van een oldtimer BMW motor.
wel of geen gebruik van nieuwe moeren die blinken.
de nieuwe uiteraard van rvs , en dus blinkend.
Reply
#2
lekker wel nieuwe bouten monteren, echter alleen op de niet aluminium delen de RVS bouten gebruiken.
gebruik je RVS op het aluminium , dan gaat dit eerder vastzitten en "rotten" wegens het elektrostatische waarde verschil van de 2 metalen.

Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

RVS bouten zijn vanwege de rek in het materiaal ook helemaal niet geschikt om te gebruiken op constructieve verbindingen.
Voor een spatbordje is het prima maar de constructie van frame of blok vraagt om de juiste kwaliteit (8.8, 10.9, 12.9) staeln bouten
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Hans Vermeer', geïmporteerd van het oude forum:

RVS A2 80 komt wel heel dicht in de buurt van 8.8
Als het een "echte" oldtimer betreft zou ik de bouten M8 met SW 14 (zoals vroeger gebruikt werden) niet vervangen door M8 SW 13. Het valt dan te overwegen die (M8 SW14) opnieuw te laten verzinken.
Vriendelijke groet
Hans
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:RVS A2 80 komt wel heel dicht in de buurt van 8.8
Als het een "echte" oldtimer betreft zou ik de bouten M8 met SW 14 (zoals vroeger gebruikt werden) niet vervangen door M8 SW 13. Het valt dan te overwegen die (M8 SW14) opnieuw te laten verzinken.
Vriendelijke groet
Hans
In de tijd van de oldtimers werden bouten en moeren gecadmeerd (cadmium is een bij produkt uit zink). Helaas cadmeren is nu verboden omdat het kanker verwekkend is, het mag alleen nog gebruikt worden in de luchtvaard industrie. O.a. de corrosiewerende eigen schappen van cadmium zijn beter als van zink dus als de bouten en moeren er nog goed uitzien gewoon laten zitten of weer gebruiken.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>RVS A2 80 komt wel heel dicht in de buurt van 8.8
Als het een "echte" oldtimer betreft zou ik de bouten M8 met SW 14 (zoals vroeger gebruikt werden) niet vervangen door M8 SW 13. Het valt dan te overwegen die (M8 SW14) opnieuw te laten verzinken.
Vriendelijke groet
Hans
In de tijd van de oldtimers werden bouten en moeren gecadmeerd (cadmium is een bij produkt uit zink). Helaas cadmeren is nu verboden omdat het kanker verwekkend is, het mag alleen nog gebruikt worden in de luchtvaard industrie. O.a. de corrosiewerende eigen schappen van cadmium zijn beter als van zink dus als de bouten en moeren er nog goed uitzien gewoon laten zitten of weer gebruiken.</blockquote>luchtvaard vervangen door luchtvaart stom, stom, stom.

Bert
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'wil', geïmporteerd van het oude forum:

bedankt mensen, weer wat bij geleerd over de RVS bouten en moeren,
bedankt.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote><blockquote>RVS A2 80 komt wel heel dicht in de buurt van 8.8
Als het een "echte" oldtimer betreft zou ik de bouten M8 met SW 14 (zoals vroeger gebruikt werden) niet vervangen door M8 SW 13. Het valt dan te overwegen die (M8 SW14) opnieuw te laten verzinken.
Vriendelijke groet
Hans
In de tijd van de oldtimers werden bouten en moeren gecadmeerd (cadmium is een bij produkt uit zink). Helaas cadmeren is nu verboden omdat het kanker verwekkend is, het mag alleen nog gebruikt worden in de luchtvaard industrie. O.a. de corrosiewerende eigen schappen van cadmium zijn beter als van zink dus als de bouten en moeren er nog goed uitzien gewoon laten zitten of weer gebruiken.</blockquote>luchtvaard vervangen door luchtvaart stom, stom, stom.

Bert</blockquote>De reden dat het in de luchtvaart nog wel mag, cq moet is dat bij het vercadmiummen (!) geen waterstofbrosheid kan optreden, welke een spontane breuk op kan leveren.
Bij verzinken wel.
Is een zeldzaamheid, geef ik toe, maar in de luchtvaart is ieder risico er een welke vermeden dient te worden.

Chris
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote><blockquote><blockquote>RVS A2 80 komt wel heel dicht in de buurt van 8.8
Als het een "echte" oldtimer betreft zou ik de bouten M8 met SW 14 (zoals vroeger gebruikt werden) niet vervangen door M8 SW 13. Het valt dan te overwegen die (M8 SW14) opnieuw te laten verzinken.
Vriendelijke groet
Hans
In de tijd van de oldtimers werden bouten en moeren gecadmeerd (cadmium is een bij produkt uit zink). Helaas cadmeren is nu verboden omdat het kanker verwekkend is, het mag alleen nog gebruikt worden in de luchtvaard industrie. O.a. de corrosiewerende eigen schappen van cadmium zijn beter als van zink dus als de bouten en moeren er nog goed uitzien gewoon laten zitten of weer gebruiken.</blockquote>luchtvaard vervangen door luchtvaart stom, stom, stom.

Bert</blockquote>De reden dat het in de luchtvaart nog wel mag, cq moet is dat bij het vercadmiummen (!) geen waterstofbrosheid kan optreden, welke een spontane breuk op kan leveren.
Bij verzinken wel.
Is een zeldzaamheid, geef ik toe, maar in de luchtvaart is ieder risico er een welke vermeden dient te worden.

Chris</blockquote>Chris,

Wat jij hier boven neerzet is niet juist, ook bij het aanbrengen van een cadmiumlaag wordt tijdens het galvaniseer proces waterstof gevormd wat ingesloten wordt in de laag en waterstofbrosheid kan veroorzaken. Om dit tegen te gaan worden de gecadmeerde onderdelen direct na de behandeling in een oven gegloeid op 150 graden celcius om de ingesloten waterstof weer uit te drijven.

Bert
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Bert, misschien heb je wel gelijk, ik heb het echter nadien nagezocht en ik kan geen aanwijzingen voor deze stelling vinden, maar dat kan ook aan mij liggen.
Maar.... het gaat om de reden waarom, dat is het voornaamste denk ik.
Heb je een link naar de warmtebehandeling?

Groeten: Chris
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)