Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100RT valt ineens uit
Nog even het elektrische schema nagekeken. Als je dodemansknop slecht kontakt maakt kan je startmotor niet ronddraaien, dus dat kan je uitsluiten.

Blijven over de Hallgevers en de "control-unit". Deze laatste verzorgt dat op commando van de hallgevers de bobines hun spanning krijgen. Daarnaast kan ook de bobine roet in het eten gooien.

Meegemaakt dat in vochtige omstandigheden bij hogere toerentallen de motor er ineens mee stopte. Dat overkwam een collega op een toertocht in de Eifel. De erbij gehaalde ADAC-man was bekend met dat euvel. Door het hoge toerental werd de bobine warm, een klein barstje in de bobinewand ging dan open staan en vocht zorgde voor kortsluiting. Bij afgekoelde bobine sluit die barst zich weer en kon er weer gereden worden.

De remedie was dus: laag in toeren blijven dan kan je rijden.
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Actueel schema BMW R100RT 1993 ??

Heeft iemand dat voor me toevallig. Ik heb alleen oude schemas van de pre 1985 periode. Ik weet niet of die heel veel anders zijn.
Reply
In het handboek van Peters 2 kleps BMW's staan bedradingsschema's, ook voor jouw model.

Probeer anders te komen aan het boekje dat bij de nieuwe motorfiets meegeleverd werd te bemachtigen, daar staat ook het bedradingsschema in.

Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert Z', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi.

Ik verdenk toch sterk de Hall-sensor.

Dodemans knop kan je omzeilen door de bedrading terug te volgen naar de stekker en daar een overbrugging te maken.
Blijft de motor dan nog uitvallen => Hall-sensor.

www.bmwboxertoko.nl heeft die dingen gereviseerd op de plank liggen.

Groeten, Paul.
Op marktplaats is ook iemand die dat spul aanbiedt gereviseerd en voor zelf in te bouwen is maar net hoe handig je bent.
http://link.marktplaats.nl/493188786
Reply

ik denk het probleem te hebben gevonden. Toch de Hall-gever en dan niet zozeer de gever maar de stekker. De pennetjes in de stekker zitten erg los, zo los dat de blauwe maar net wel/niet contact maakte met de aansluiting in de contra-stekker. Ik kan me zo voorstellen dat als er geen contact is er ook geen vonk zal zijn. De verbinding zag er wat gammel uit.

Verder is de hall gever volgens mij in orde. Weerstand 16 ohm, als ik de buitenste twee polen bekrachtig meet ik een wisselende spanning (aan-uit) bij ronddraaien van de opnemer. Veel meer is er volgens mij niet aan te meten.

De ontstekingunit ziet er goed uit, geen draadbreuken of beschadigde draden eromheen (trouwens in heel de boom niet). Kan ik iets doormeten aan de unit ??

groet,

Benno
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert Z', geïmporteerd van het oude forum:

Benno effe de zoek functie gebruiken op dit forum, is al meer over geschreven
Reply

Inderdaad, vandaag flink kilometertjes gemaakt, ook over slechte wegen en metrutski blijft het gewoon goed doen. Toch die slechte stekker dus.

Bedankt voor het meedenken.

Benno
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)