Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dynamo ervaring
Reactie van bezoeker 'R80-7 rider', geïmporteerd van het oude forum:

Beste bmw fanaten,

Even een ladingsvraagje. Ik rij vaak met 2 extra licht punten a 55 watt.(in dit seizoen)
Ik rij een r80-7 uit 79.
Nu gaat dit goed, maar wil er handvatverwarming bij zetten
( start-stand: 48 Watt, on-stand: 15 Watt)
Wie heeft ervaring hiermee? ik weet dat ik eea kan optellen om te kijken of de dynamo het aan kan, maar dat is alleen de theorie bij bepaalde toerentallen.
Ik lees graag wat jullie bevindingen zijn, laadt hij dan nog bij ?

Grt, John
Reply
Reactie van bezoeker 'evert', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb it probleem opgelost door de 2 lampen a 55 w te vervangen door led dagrijlichtlampen. Vallen ontzettend op en 3 watt per eenheid!!
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, is ook een goed idee ja.

Maar gaat me met die extra lampen vooral ook om zelf meer te zien op donkere polder wegen, en daarvoor heb ik weinig aan dagrij leds vrees ik.

Groeten John en bedankt
Reply
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

110 +15 watt extra is veel voor de oude dymano. Ik vermoed dat je een 270 W exemplaar hebt.
als je dan lang, langzaam rijd (file) zul je merken dat de accu dit allemaal moet opvangen en bij een mindere accu, en in de winter, ga je daar last van krijgen. Rijd je alleen boven de 3000 toeren, dan laad de dynamo voluit heb je minder snel te weinig stroom, maar je vraagt wel 50% van de capaciteit van de dynamo.

Als je het om de zichtbaarheid gaat, dan zijn dagrij-LED's ideaal, heb je het licht nodig om zelf te zien, dan zou je kunnen overwegen om Xenon lampen te gebruiken. Die geven een hoger rendement. Ik heb zelf de 55W koplamp vervangen door een 35W xenon (van Pilot) en dat geen duidelijk meer licht en een besparing van 20 W voor mijn verwarmde handschoenen ;-)
doe je daarnaast nog twee van die lampen als extra heb je een zeeee van licht en 3x35 ipv 3x55 watt aan verbruiker.

Als geld geen probleem is, kun je ook een 400W dynamo installeren. Dan kun je nog even vooruit ;-)

suc6,

Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Nou dan wordt het toch tijd voor wat moderner licht, dank je voor de tips

Grt, John
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)