Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
boxer-schierig
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Gefeliciteerd, veel plezier met je BMW.

Knipperlichten is misschien gewoon wat corrosie in het schakelaartje, even schoonmaken zou dan al helpen.
De remmen kan je gewoon openschroeven en schoonmaken, misschien heb je helemaal geen revisiesetje nodig en is het alleen een kwestie van vuil en eventueel wat roest. Remschijven schoonmaken en blokjes een beetje opschuren kan ook al een stuk helpen maar BMW's uit die tijd staan niet bekend om hun goede remmen: they'll slow you down, but they won't stop you, las ik er ooit over. Met afremmen op de motor kom je al een heel eind, en slechte remmen zijn erg goed voor je benzineverbruik: elk nadeel heeft zijn voordeel. Maar RVS remleidingen kunnen natuurlijk nooit kwaad, sowieso omdat de huidige leidingen er vermoedelijk al dertig jaar opzitten, hoewel die rubberen leidingen officieel elke vijf of tien jaar vervangen moeten worden. Maar wonderen hoef je er denk ik niet van te verwachten.

Wat ook geen kwaad zal kunnen (misschien is het in de honderd posts hierboven al gemeld): de spievertanding op achterwiel en ingaande as invetten met staburag of gewoon molybdeenvet. Als de banden zo oud zijn zal dat al een tijdje niet gedaan zijn. Achterwiel-spies zijn makkelijk genoeg, even het wiel er af; ingaande as is lastiger omdat het meer werk is, maar een goede how-to staat hier: http://www.webbikeworld.com/t2/spline/ Zorg er voor dat motor in de versnelling staat voor je alles loshaalt zodat je de as d.m.v. het achterwiel rond kan draaien.

En verder natuurlijk olie wisselen en kleppen stellen: 0,10 en 0,20 voor inlaat- respectievelijk uitlaatklep, hoewel sommigen wat minder aanhouden (0,15 voor uitlaat - zelf prefereer ik iets ruimer voor beide kleppen).
Wat betreft de olie: er wordt 80W90 aangeraden voor de versnellingsbak maar er zijn een hoop mensen die 75W140 gebruiken. Ook zijn er genoeg die meer olie in de bak doen dan de de lectuur aangegeven hoeveelheiden, 900 i.p.v. 800cc o.i.d.. Er zijn zelfs speciale verloopstukjes die je op de vulopening kan schroeven, een buisje van een paar centimeter dat omhoog steekt zodat je olieniveau hoger kan worden zonder dat het eruit lekt als je de vulopenng openschroeft. Hetzelfde effect kan je voor 72 euro (!) minder bereiken door je motor scheef te houden tijdens het vullen, zoals iemand op dit forum eens zei. Hou trouwens ook het olieniveau van je cardantunnel in de gaten, die wil nog wel eens weglekken naar bak of klok. Elke paar weken bij de ene wat aftappen en bij de ander weer teruggooien is de goedkoopste manier om met dat probleem om te gaan, alle keerringen vervangen een omslachtiger methode.
Reply
Hoi Ariej,

Je beschrijving van je motor lezend,: een r80rt van 1979(?) met spaakwielen,klinkt mij niet bekend.

Vind je het leuk een foto van je motor te plaatsen?

Ben eigenlijk wel benieuwd wat het echt is. (Niet dat het echt uitmaakt hoor).

Je kunt je framenummer controleren op :www.realoem.com
of op : www.bmbikes.co.uk

Aan de hand van je framenummer kun je controleren welke uitvoering je motor
af fabriek was, alsmede het bouwjaar, en maand.
Altijd leuk om te weten natuurlijk zou ik zeggen, en je komt gelijk een beetje achter de geschiedenis van de fiets.

Zijn trouwens je frame en blok nummer hetzelfde?
Indien ja, is dit wel leuk, dan is het het originele blok af fabriek, en
dat komt de originaliteit wel weer ten goede.

Er werd in die tijd wel vaker een kuip op een "kale" versie gezet, dus kijk daar niet van op.

Ben benieuwd, groetjes, Kees.



Reply
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

geen originele rt? Hmmm kenteken zegt ook r80/7..
foto is leuk, maar met de nieuwere telefoon gaat dat-logisch- niet..
Verder rapport; Aan weerszijden van de kuip zitten 2 uitklapbare lampen. De bediening er van is nog een raadsel. De bedrading ook en ik heb vanmiddag al wat eng-llosse draadjes en contactjes wat netter gemaakt.

Het linker knipperlicht deed het niet door het afbreken van de draad bij de schakelaar. Er mistten wat schroefjes van de binnenkuip en heb passende opgesnord.

Minder leuk/had gister beter moeten kijken; de bevestiging van de middenbok aan het frame is aan 1 zijde afgebroken (had hij me best mogen vertellen) en op de -dunne- zijstd. staat hij zo schuin dat ik er morgen een blokje onder zet.
met 70km/h is de turbulentie al erg hinderlijk. meer last als op een kale motor. ik hoop dat een hogere ruit of opzetstuk helpt.
Verder; De remschijven zijn niet super goed meer EN VASTGEKLONKEN aan het voorwiel (spaakwiel) ik heb geen klinknageldinges dus vervangen gaat spannend worden..
Reply
Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum:

Geen wonder dat jij het warm achter je kuip had. En je ventilatie openingen zijn verstopt doordat men er schijnwerpers in heeft gestopt en het angstzweet breekt je uit bij het remmen.
Het is idd zo dat het oude type remmen (Ate) niet zo geweldig remt als de latere Brembo's. Kijk de kabel die van handel naar rempomp onde de tank loopt ook na als deze breekt dan remt ie echt niet meer.
aan de reactie van Rydyhadee te merken woon je ook in het "hoge"Noorden.
Daarwoont ik zelf ook in de provincie Friesland. Dus wil je wat weten (ik heb 3 RTees) zie hierboven) dan kun je me bereiken onder airhead2live.nl zet een @ ipv de 2
Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'Coupe900s', geïmporteerd van het oude forum:

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de motor dan misschien wat minder dan goed mag zijn, maar de prijs was wss beter dan je had willen betalen. Ieder foorseel hep se nadeel.
Reply
Normaal zitten de remschijven niet geklonken aan het wiel; het klinkwerk verbind de stalen remschijf met zijn aluminium middendeel. En dit zit met 5 (inbus) bouten vast op de wielnaaf. Vervangen van de schijf is dus inclusief alu. middenstuk.
Ik rij zelf rond met vervangingsschijven van Grimeca ( Hobbyist). Daarop zit alles gebout.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

Hmmm Als ik optel wat er nog aan het ding zou moeten gebeuren om 'm redelijk te krijgen ben ik meer geld kwijt dan als je voor 1200-1600 een -meteen goede- r80rt zou kopen(schijnt mogelijk te zijn)
Dus.. tijd dat ik die spaakwieen erg mooi ga vinden!
De motor ziet er tamelijk rattig uit en wellicht moet ik dat eerst zo laten.
Dingen die ik zoek;
1 hogere kuipruit, mag vergeeld zijn (past goed bij de rest)
2 net setje banden (moet te doen zijn..)
3 upgrade van de voorrem
4 rpm teller met werkende en aanwezige naald
Reply
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Banden : Ik heb een setje Pirelli city demon der op . kosten 134 per 2 . doen het goed. Laten ze binnen 3 dagen op de stoep vallen . Jij hebt wel binnenbanden nodig. En waarschijnlijk velglinten . Laat Heidenau uit je hoofd is rommel. Pirelli is een redelijke band, een beetje stug wat de levensduur ten goede komt. Voor topkwalietijd moet je dieper in de buidel. Omdat het een persoonlijke keuze is , zijn er in het verleden al minstens 5 km reacties over bandenkeus hier neergevallen . Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

Zeg.. die tellers.. is dat 1 unit met km-teller en lampjes en rpm-teller in 1? (zo lijkt het..) of kun je wel degelijk de toerenteller los vervangen?
Reply
Het zijn twee gescheiden units in een tellerhuis. Kan van onderaf geopend worden.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)