12-17-2011, 02:04 AM
Hoi Ariej,
Het balhooft, en de vorkpoten zijn wat mij betreft natuurlijk wel dingen waarop je let bij aankoop, maar geven niet perse een indicatie of een motor 100.000 km meer
of minder heeft gereden.
Uitgelubberde draaipunten van handels, en pedalen zijn dat wel.
(Niemand vernieuwd z'n schakel pedaaltje omdat er veel zijdelingse speling
op komt).
Wat mij betreft geven speling of een flink dood punt op het balhooft, en een paar lekkende voorvork keerringen eerder een aardige indicatie over de algehele staat van onderhoud van de motor.
Je rijd niet 100.000 km. meer met een klapperend balhooft, dan is de boel allang
volledig naar z'n grootje.
Aan de andere kant heb ik ook nieuwe motorfietsen gezien die binnen een jaar al
een dood punt bij rechtuitstand in het balhooftlager hadden.
Keerringen van de voorvork is net zoiets.
Als er niets aan bescherming voor je binnenpoot is binnen het gedeelte
wat bij inveren in je buitenpoot schuift blijven je keerringen altijd kwetsbaarder dan nodig. Stof en vuil blijven plakken op de binnenpoot, en daar kan een keerring slecht tegen.
Grappig voorbeeld is b.v. mijn eigen motor. (Een opknap projekt. Erg leuk, en leerzaam).
Heb als een van de eerste klussen het volledige binnenwerk van de voorvork vernieuwd. En dat was nodig ook!! (De voorvork leek wel 2 lekke fietspompen..)
Echter doordat er "harmonica rubbers"over de binnenpoten waren gemonteerd
Was er met de keerringen op zich niet echt veel aan de hand.
Wel wat roest schade op de binnen poten, maar op het stuk tussen de onderste en de bovenste kroonplaat, en dus niet onder het harmonica rubber.
(Was een rt. versie, en dus open binnen de kuip).
Naar mijn beleving is het onderhoud van de voorvork en schokdempers nog wel eens een ondergeschoven kindje.
Menigeen let er niet op totdat ze echt flinke wegliggings problemen krijgen.
(Omdat die wegligging maar langzaam aan verslechterd, merk je het vaak niet gelijk).
En na al die jaren zijn de rubberen eind stop rubbers, onder, binnen in je buitenpoot
ook volledig vergaan hoor. En dat laatste waarschijnlijk niet eens zozeer door het aantal gereden km's, alswel gewoon de leeftheid van het materiaal. (30+ jaar dus).
Plus de inwerking van de vorkolie.
Groetjes, Kees
Het balhooft, en de vorkpoten zijn wat mij betreft natuurlijk wel dingen waarop je let bij aankoop, maar geven niet perse een indicatie of een motor 100.000 km meer
of minder heeft gereden.
Uitgelubberde draaipunten van handels, en pedalen zijn dat wel.
(Niemand vernieuwd z'n schakel pedaaltje omdat er veel zijdelingse speling
op komt).
Wat mij betreft geven speling of een flink dood punt op het balhooft, en een paar lekkende voorvork keerringen eerder een aardige indicatie over de algehele staat van onderhoud van de motor.
Je rijd niet 100.000 km. meer met een klapperend balhooft, dan is de boel allang
volledig naar z'n grootje.
Aan de andere kant heb ik ook nieuwe motorfietsen gezien die binnen een jaar al
een dood punt bij rechtuitstand in het balhooftlager hadden.
Keerringen van de voorvork is net zoiets.
Als er niets aan bescherming voor je binnenpoot is binnen het gedeelte
wat bij inveren in je buitenpoot schuift blijven je keerringen altijd kwetsbaarder dan nodig. Stof en vuil blijven plakken op de binnenpoot, en daar kan een keerring slecht tegen.
Grappig voorbeeld is b.v. mijn eigen motor. (Een opknap projekt. Erg leuk, en leerzaam).
Heb als een van de eerste klussen het volledige binnenwerk van de voorvork vernieuwd. En dat was nodig ook!! (De voorvork leek wel 2 lekke fietspompen..)
Echter doordat er "harmonica rubbers"over de binnenpoten waren gemonteerd
Was er met de keerringen op zich niet echt veel aan de hand.
Wel wat roest schade op de binnen poten, maar op het stuk tussen de onderste en de bovenste kroonplaat, en dus niet onder het harmonica rubber.
(Was een rt. versie, en dus open binnen de kuip).
Naar mijn beleving is het onderhoud van de voorvork en schokdempers nog wel eens een ondergeschoven kindje.
Menigeen let er niet op totdat ze echt flinke wegliggings problemen krijgen.
(Omdat die wegligging maar langzaam aan verslechterd, merk je het vaak niet gelijk).
En na al die jaren zijn de rubberen eind stop rubbers, onder, binnen in je buitenpoot
ook volledig vergaan hoor. En dat laatste waarschijnlijk niet eens zozeer door het aantal gereden km's, alswel gewoon de leeftheid van het materiaal. (30+ jaar dus).
Plus de inwerking van de vorkolie.
Groetjes, Kees