Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
boxer-schierig
#51
Het is nu ook niet echt koud.. wel nat!
Reply
#52
Probeer anders eens een R65, oud of nieuw type, maar dan wel één met 50 PK. Het zijn wel korte slag BMW's maar met het maximum koppel op 3500 t/min. en daarna behoorlijk vlak tot ca. 6000 t/min.

Draait bij 120 km/h 4800 t/min en heeft een maximum kruissnelheid bij 7000 t/min dus 120 km/h houdt hij urenlang vol en je hebt nog genoeg reserve om eens flink door te trekken bij inhalen.

Aangezien het hele systeem ontworpen is voor veel meer vermogen draait dit model behoorlijk onderbelast.
Reply
#53
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

ik moet er niet aan denken om met wat voor motor dan ook 6000 rpm te draaien..
Reply
#54
Maar dan rijd je ook 150 km/h.
Reply
#55
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Ariej, ben jij wel van deze planeet? met mijn 78-er 80/7 haalde ik zeer vaak het rode gebied bij stoplicht sprints, tja niet voor gemaakt ? maar die 55pk met hoge kompressie was erg rap! en ging echt niet kapot. De 248 serie (korteslag) zit ook qua bedrading logischer in elkaar, niet dat gefrut in de koplamp (welke rare stagiaire zal dat bedacht hebben ?)
Met een jap waarmee ik vaak woonwerk doe rij ik geregeld 12000 rpm. En dat al meer dan 1 ton aan km! wees niet bang, een wijze les:
-goed onderhoud
-goed/rustig warm rijden!


succes met de keus, ga eens proef rijden.

grt.
Reply
#56
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi jos.. mijn 1ste motor, 15 jar geleden was een BSA m21, boring van 82mm en een slag van 112, max 4000rpm.
Met de dnepr vond ik het qua toerental vanaf 80km/h(met span) ook al spannend worden en mijn huidige, meest gebruikte motor heeft een max. toerental van 3600rpm.
Van zo'n planeet kom ik..
k vind het heel knap dat motoren met zulk hoge toerentallen zo veel draaien. Ik vind het ook bijzonder dat 't qua hitte(immers meer ontbrandingen) goed gaat.
Het is vooral een gevoel wat ik van begin af aan hebt, als je vlug berekend wat voor krachten er op een pistonpen of big-end komen bij zulke toerentallen, wordt ik er haast bang van.. alsof onderdelen uit 't blok komen spatten..
Wat dat beterft vind ik 4000rpm op de 350 jawa twin(bij 100km/h) ook al bijna 'eng'..
Wel, het zal vast wennen, maar heb nog geen motor gehad om er aan te wennen..
Reply
#57
Ben jij een Enfield Diesel gewend ???
Reply
#58
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

yup, en een jawa type 638.. De jawa is dus de 'snelle'motor,
Vlotte acceleratie, erg hanteerbaar en kruissnelheid boven 100km'h, ook met vrouw entegenwind mogelijk..
Reply
#59
Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi mensen, na vele, vele jaren rijden op oude en trage barrels is het toch tijd om volwassen te worden. Ook voor mijn werk zoek ik uiteindelijk een motor met kuip voor langere wintertochten waarmee ik -qua vermogen- goed 120 kan kruisen.
Op het moment is mijn snelste motor een 350 jawa en daarop is het met 110km.h al spannend...
Lelijk is niet erg maar dan wel fout-lelijk. Mijn idee is dan ook een oudere r80 of -100 en geen japanner.
Tevens heb ik vele jaren dnepr gereden en het boxerblok beviel me goed.
Ik heb dus gelezen dat de r100 nogal eens versn. bak trubbels heeft, maar het vermogen lijkt me wel heerlijk..
De motor hoeft helemaal niet als nieuw te zijn. Ik vind het overhalen van blok en bak helemaal geen ramp maar het zou fijn zijn voorlopig te kunnen rijden totdat ik later wat meer tijd heb hiervoor. Kliene aanpassingen/reparaties of on-originaliteit ook geen probleem
De keuze zou dus een RT zijn(want RS zal veel minder bescherming bieden? doch wel mooier!)
met een r80 rt kun je wel 'fijn' 120 rijden?
Mijn vragen
1 Voor wat voor bedrag zou ik een dergelijk exemplaar kunnen vinden?

2 meestal worden ze met een km-stand rond de ton aangeboden. Ik neem aan dat de krukas en zuigers/cylinders dan aan revisie toe zijn.
Zijn er nog meer aandachtspunten?
Ik heb mijn zinnen gezet op een r1100rt ,en heb een hele ,mooie en goede r80rt met rvs uitlaatsysteem te koop interresse mail me maar

[img]/import/photos/p42648s.jpg[/img]
Reply
#60
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Hoi mensen, na vele, vele jaren rijden op oude en trage barrels is het toch tijd om volwassen te worden. Ook voor mijn werk zoek ik uiteindelijk een motor met kuip voor langere wintertochten waarmee ik -qua vermogen- goed 120 kan kruisen.
Op het moment is mijn snelste motor een 350 jawa en daarop is het met 110km.h al spannend...
Lelijk is niet erg maar dan wel fout-lelijk. Mijn idee is dan ook een oudere r80 of -100 en geen japanner.
Tevens heb ik vele jaren dnepr gereden en het boxerblok beviel me goed.
Ik heb dus gelezen dat de r100 nogal eens versn. bak trubbels heeft, maar het vermogen lijkt me wel heerlijk..
De motor hoeft helemaal niet als nieuw te zijn. Ik vind het overhalen van blok en bak helemaal geen ramp maar het zou fijn zijn voorlopig te kunnen rijden totdat ik later wat meer tijd heb hiervoor. Kliene aanpassingen/reparaties of on-originaliteit ook geen probleem
De keuze zou dus een RT zijn(want RS zal veel minder bescherming bieden? doch wel mooier!)
met een r80 rt kun je wel 'fijn' 120 rijden?
Mijn vragen
1 Voor wat voor bedrag zou ik een dergelijk exemplaar kunnen vinden?

2 meestal worden ze met een km-stand rond de ton aangeboden. Ik neem aan dat de krukas en zuigers/cylinders dan aan revisie toe zijn.
Zijn er nog meer aandachtspunten?
Ik heb mijn zinnen gezet op een r1100rt ,en heb een hele ,mooie en goede r80rt met rvs uitlaatsysteem te koop interresse mail me maar </blockquote>Hoi ruud, ik weet niet waar je woont en niet hoe ik je met deze data kan mailen, kun je me een voorzetje of je mailadres geven?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)