Ariej (of ben je sammie incognieto) en anderen:
Nicasil vanaf het vierkante luchtfilter, dus 1981
Loodvrij vanaf 1985.
Ik heb zelf een R65 monolever en merk dus niets van de cardanreactie. Er staat nu bijna 100.000 km op de teller en is alleen open geweest om klepspeling te controleren. Nu trek ik ook (bijna) nooit door tot 7000 t/min en bljf normaal gesproken altijd onder de 6000 t/min dus dat kan een hoop verklaren.
Door het "Baukastensystem" is alles ook geschikt voor zwaardere modellen dus met 650 cc is alles relatief onderbelast ondanks dat de topsnelheid van dit model (opgegeven door BMW) toch net even boven de 170 km/h ligt.
Ik vind dit het ideale model voor woon-werk verkeer en om te toeren.
Bedankt meneer Vervloet voor de aanvulling.
Ik kan me zo voorstellen dat een aspirant boxer koper
wel blij is met uw aanvullende informatie.
Wat betreft de cardan reaktie op uw R65 denk ik inderdaad dat iemand met een R100 wat meer last zal hebben van de cardan reaktie, door het hogere vermogen.
Groetjes, Kees.
Ik ben inderdaad blij met een dergelijke reactie. Als d e kuip te heet wordt rijd ik weer op mijn andere trage motorfietsen. Het zijn juist de lange(snelweg) stukken met slecht/koud weer waar ik wat voor zoek.
Qua eisen, ach, de helft van de terminologie zal me een worst zijn.. in de dnepr heb ik ook nooit veel last gehad van cardanreactie en zo luxe hoeft het van mij niet. Contactpunten, oude bedrading of af en toe reparatie maken me helemaal niets uit. Een bakje overhalen ook niet, maar hoe zit 't met onderdelen voor deze delen die nogal eens 't haasje zijn?
Over het loodvrij.. over dat verschijnsel en de (on-) zin van loodvervanger wordt veel afgebabbeld. ik denk er het mijne van..
De bovenstaande r80 is cool, maar liever een exemplaar met platte buddy voor passagiere en-as't even kan, bagagerekje..Maar dat is later vast wel uit te wisselene als je zo iets vind.
Hoe zit het met de slijtage van balhoofd, vorkpoten en achterburglagering?
Is het frame ergens roestgevoelig?
Slijten de nokken van de as over verloop van tijd?
En, als de r80 dezelfde krukas heeft als de r100, kun je dan 'zomaar'r100 cylinders, koppen en zuigers monteren of is de krukasbalans dan zoek?
Je kunt natuurlijk ook gelijk een 1000cc aanschaffen, hoef je niets over te zetten immers.
Om van 800 naar 1000 cc te gaan zijn alleen andere cilinders, zuigers en cilinderkoppen nodig. Zelfs dat laatste lang niet altijd. Vanwege de boxeropbouw balanceren de zuigers elkaar, dus voor onbalans hoef je niet bang te zijn.
Enne: de slijtage:
Grootste slijtage doet zich bij mij in de benzinetank voor, is altijd snel leeg, snap daar eigenlijk niets van.
En ja:
Lagers gaan kapot, oliekeerringen gaan kapot of gaan lekken, versnellingsbak slijt, motorblok slijt, zelfs de banden slijten.Heel soms gaat er weleens een band lek, komt voor.
Klepstoterstangen gaan weleens op onverklaarbare wijze naar zijn grootje, zijn ze gewoon krom,bougies gaan weleens kapot, knapt weleens een spaak, lampen gaan stuk, keerringen van de voorvork gaan lek, voorvorkveren worden slap na verloop van tijd, koppelingskabel wil weleens knappen, net als gaskabels en remkabel(uitgaande van de trommel geremde exemplaren van BMW), benzinekranen kunnen lekken en ook de slangen gaan lekken, olie en filter moet af en toe weleens vervangen worden, uitgaande lager van de versnellingsbak gaan ook weleens kapot, oliekeerringen van de krukas en prise-as gaan ook lekken, koppeling kan slijten,bij contactpunten uitgevoerde exemplaren moet je soms de punten weleens vervangen, balhoofdlagers gaan na verloop van tijd ook kapot,dynamo,anker,diodeplaat problemen is ons ook niet vreemd, distributieketting moet ook weleens vervangen worden, wat een leuk klusje is trouwens, bouten van het oliepompdeksel kunnen ook loei en loeivast zitten, olielekkage van de vrijstand schakelaar is ook niet onvoorstelbaar, remvoeringen slijten, zowel voor als achter, oliekeerring en lager van de cardanklok wordt ook wel vervangen na een jaar of veertig,achterschokdempers slijten of gaan olie lekken, schroefdraad in de cardanklok van de vul en aftappluggen zijn kwetsbaar bij verkeerd gebruik,membramen van vacuum carburateurs scheuren, aansluitrubbers van de carburateur naar de cilinderkop drogen uit, luchtfilters willen door gebruik weleens vuil worden, clignoteur relais gaat soms kapot.
Maar verder: probleemloze motorfietsen hoor.
kijk, rudy geeft de bmw-specifieke en non-specifieke punten aan die aan verval onderhevig zijn.. ontnuchterend eerlijk.
Hoi Ariej,
Tuurlijk gaat er wel eens wat kapot, en zijn de slijtage delen wel eens aan de beurt, maar houd hierbij wel de leeftheid van het ontwerp, de leeftheid van de motor, en de kilometerstand van de motor in je achterhoofd.
Wat die distributie ketting betreft heeft Rudy wel gelijk, maar de /7 modellen
vanaf modeljaar 1979, hebben een ander type ketting als die Rudy hier bedoelt,
en die zijn minder moeilijk te vervangen.
Ik lees dat je niet bang bent om (indien nodig) eens je handen vuil te maken.
Kijk volgens mij spreken we hier iemand van het juiste soort.
Volgens mij ben jij een perfekt type voor een BMW Boxer 2v motor.
De fietsen zijn eenvoudig van opzet, en (over het algemeen) makkelijk aan te werken indien nodig.
De onderdelen zijn goed te verkrijgen, en het meeste ook nog eens tegen een eenigzinds redelijke prijs. (Vraag het onze sponsor!).
Zelfs bijna alle onderdelen van mijn type '79 r100rt zijn nog gewoon te verkrijgen!
(Hoewel volgens mij niet alles meer).
Bedenk ook dat de bmw boxers zo'n beetje de eerste motoren waren die in zo grote
aantallen zijn geproduceert, plus een hoog kilometrage aankunnen.
De verkrijgbaarheid op sloperijen en 2e hands word hierdoor behoorlijk vergroot.
Ook het systeem van onderdelen die op zoveel mogelijk modellen worden gebruikt
scheelt niet alleen voor de fabrikant in kosten, maar vergroot voor jouw ook de kans
om op de sloop, of 2e hands redelijk goed aan je onderdelen te kunnen komen.
Bedenk dat als je een boxer 2v met mono achterbrug koopt hoeveel jaar
het blok, en frame al is doorontwikkeld! (En nog kunnen sommige dingen beter)
Deze machines zijn wat mij betreft behoorlijk "bullit proof".
Omdat je zoveel snelweg kilometers maakt zou ik je alleen wel adviseren
om het verschil in remvermogen en kracht op de remhendel van een Ate voorremsysteem, en een Brembo exemplaar eens te vergelijken.
Groetjes, Kees.
is het mogelijk om deze remsystemen, mocht het eerste niet voldoen, te vervangen voor een brembo?
Hoi Ariej,
Je kunt niet zomaar Brembo klauwen op een Ate vorkpoot schroeven.
De montage punten zijn echt anders.
maar ik weet dat er mensen zijn die een komplete "Brembo" geremde voorvork
monteren op hun pre-1981 boxer. Uiteraard inclusief bijbehorende rempomp op het stuur.
(Let op; er is qua rempomp verschil tussen een 1 schijfs remsysteem, en een dubbel schijfs remsysteem. Maar dat geld ook voor het Ate systeem.
Ik weet niet of je zomaar een setje onderpoten kunt omruilen.
(Ivm. verschillende buisdiameters binnenpoot ?)
Misschien dat iemand anders dit beter weet dan ik.
Overigens zijn de boxers vanaf modeljaar 1981 reeds voorzien van een Brembo
systeem.
Groetjes, Kees.
|