Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:
.. Inmiddels heb ik begrepen.. zowel de jaren '70 als jaren '90 bmw's worden aangeboden zouden allemaal om en nabij de ton gereden hebben.. Hmmm..
Rond dit km-stand zou de distributiekettiung vervangen moeten zijn, en dat is zelden gebeurd, de versn. bak kan problemen hebben en de koppen zijn rond 120K (vlgs bmw handelaar) echt aan een revisie toe.
Al met al valt dat voor een motor met een dergelijke km stand nog mee (vind ik)
iemand nog aanvullingen?
Ja,
Bougies, gaan ook stuk, af en toe vervangen, moet gewoon.
Hoi Ariej,
Hou er rekening mee dat de km. teller van de 2 kleps boxers maar 5 cijfers heeft.
Een motor kan dus ook een ton meer hebben gereden simpelweg omdat
het 'klokje' al eens helemaal rond is geweest.
En omdat deze motoren (mits goed onderhouden natuurlijk) ook veel kilometers kunnen maken, moet je dan ook goed letten op b.v. bovengemiddelde
slijtage (zijdelingse speling) op het draaipunt van je schakelpook, of je achterrempedaal, of koppelings handel,of erg afgesleten voetstepjes.
Dat soort dingen, om je een beeld te geven over de juiste km. stand.
Er zijn echt motoren die 200.000 km of zelfs 300.000 km hebben gereden.
(Al zou dit laatste misschien niet zo heel vaak voorkomen).
Natuurlijk zijn dit soort kilometrages alleen te halen met bijbehorend onderhoud,
maar het kan echt.
Groetjes, Kees.
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Kees, slijtage van hand- en voetrubbers had ik zelf ook in gedachten, aan de door jou genoemde punten heb ik niet gedacht. Bedankt voor de tip!!
balhoofd en vorkpoten horen er ook bij??
Ik rij nog met het originele balhoofd uit 1972, nog nooit gereviseerd, zelfs mijn voorvorkpoten zijn nog origineel, heb ze nooit hoeven vervangen.En toch zijn ze allebei volgend jaar al 40 jaar oud,is dan toch wel goed spul.
Kan ik niet zeggen van de handvat rubbers en de rubbers van de voetsteunen, heb ik eerlijk gezegd al wel eens vervangen, sinds ik met Tarozzi rijdt, zijn voetsteun rubbers onverslijtbaar, hierdoor kun je dus ook bij mijn motorfiets geen kilometerstand meer traceren, wat voor mij trouwens niet belangrijk is.
Hoi Ariej,
Het balhooft, en de vorkpoten zijn wat mij betreft natuurlijk wel dingen waarop je let bij aankoop, maar geven niet perse een indicatie of een motor 100.000 km meer
of minder heeft gereden.
Uitgelubberde draaipunten van handels, en pedalen zijn dat wel.
(Niemand vernieuwd z'n schakel pedaaltje omdat er veel zijdelingse speling
op komt).
Wat mij betreft geven speling of een flink dood punt op het balhooft, en een paar lekkende voorvork keerringen eerder een aardige indicatie over de algehele staat van onderhoud van de motor.
Je rijd niet 100.000 km. meer met een klapperend balhooft, dan is de boel allang
volledig naar z'n grootje.
Aan de andere kant heb ik ook nieuwe motorfietsen gezien die binnen een jaar al
een dood punt bij rechtuitstand in het balhooftlager hadden.
Keerringen van de voorvork is net zoiets.
Als er niets aan bescherming voor je binnenpoot is binnen het gedeelte
wat bij inveren in je buitenpoot schuift blijven je keerringen altijd kwetsbaarder dan nodig. Stof en vuil blijven plakken op de binnenpoot, en daar kan een keerring slecht tegen.
Grappig voorbeeld is b.v. mijn eigen motor. (Een opknap projekt. Erg leuk, en leerzaam).
Heb als een van de eerste klussen het volledige binnenwerk van de voorvork vernieuwd. En dat was nodig ook!! (De voorvork leek wel 2 lekke fietspompen..)
Echter doordat er "harmonica rubbers"over de binnenpoten waren gemonteerd
Was er met de keerringen op zich niet echt veel aan de hand.
Wel wat roest schade op de binnen poten, maar op het stuk tussen de onderste en de bovenste kroonplaat, en dus niet onder het harmonica rubber.
(Was een rt. versie, en dus open binnen de kuip).
Naar mijn beleving is het onderhoud van de voorvork en schokdempers nog wel eens een ondergeschoven kindje.
Menigeen let er niet op totdat ze echt flinke wegliggings problemen krijgen.
(Omdat die wegligging maar langzaam aan verslechterd, merk je het vaak niet gelijk).
En na al die jaren zijn de rubberen eind stop rubbers, onder, binnen in je buitenpoot
ook volledig vergaan hoor. En dat laatste waarschijnlijk niet eens zozeer door het aantal gereden km's, alswel gewoon de leeftheid van het materiaal. (30+ jaar dus).
Plus de inwerking van de vorkolie.
Groetjes, Kees
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:
Tenslotte de vraag; als ik een motor zoek om ook met tegenwind 120 te kunnen kruisen met de vrouw achterop, is de r80 dan in het nadeel t.o.v de r100 of kan de eerste het ook bijsloffen?
Zo speurend over de markt valt me op dat de 1000 cc-ers duidelijk duurder zijn!
Hoi Ariej,
De keuze hiervan hangt vooral af van het gewicht van je vriendin....?,
en of je windkracht 5 of 9 tegen hebt.
(Sorry hoor, maar kon het niet laten).
Hier zit 'm nu net het verschil tussen een r80, en een R100.
Maar volgens mij moet dat met de R80 ook goed lukken hoor.
Groetjes, Kees.
Reactie van bezoeker 'ariej', geïmporteerd van het oude forum:
nou, die 56 kg. zal't em dan niet wezen??
Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum:
Ik merk weinig verschil tussen mijn r80RT (50 pk) en mijn (r100rt 60 pk) beiden met solo ophanging dus van na 1985
Mijn r100RT van 1979 (70pk) dat merk ik echter wel die is een stuk rapper die is ook wat minder gewillig in het toeren, die wil vooruit
|