Hoi Ariej,
Leuk dat je zo Boxerschierig bent.
Ik zou eerst eens even de tijd nemen om te weten te komen wat je echt wilt.
(Zo even zoals het me zomaar te binnen schiet).
Wil je juist een "belastingvrije" fiets, of niet.
Wil je een fiets met electronische ontsteking, of juist met contactpunten.
(Beide hebben zowel voor- als nadelen).
Wil je een versie met "nicasil"cylinders, of nog niet.
Wil je graag een model met stereo achtervering, of al een mono.
Natuurlijk is er het verschil in vermogen. (LET OP: Ook in bouwjaren,en per type!)
Vind je het juist leuk om nog een motor te hebben met een "zwaar" type vliegwiel,
of toch liever een lichter type.
Heb je liever een paar redelijk goede voorremmen (Brembo),
of voldoen de Ate exemplaren van de eerste types je voldoende.
(De Ate exemplaren behalen maar net aan het predikaat voldoende,
maar niet meer dan dat). Maar hoeft wat mij betreft toch niet perse een reden
te zijn om zo'n motor te laten staan als je vooral van lekker "binnendoor" toeren houdt.
Wil je graag een model met een reaktiestang aan je cardan ( de R80r, en de R100r)?
Hierbij heb je geen last meer van het ietwat vreemde gedrag waarbij je je motor
onder je zadel wat omhoog voelt komen tijdens acceleratie, ipv. je de motor wat naar beneden voelt trekken zoals bij een ketting aangedreven motor.
Overigens hebben de exemplaren met een cardan met reaktiestang weer 2 kruisstukken.
Sommige wereld reizigers prefereren hier toch weer een ouder type cardan
met 1 kruisstuk
omdat deze types voor de heel lange, en zware reizen weer langer schijnen mee te gaan.
Vind je het leuk om juist een exemplaar te bezitten waarbij het luchtfilter
volledig in het motorblok geintergreerd lijkt te zitten, of vind je juist de types
met de zwarte luchtfilter "doos" leuker. (Die laatste heeft qua vermogens opbouw
weer voordelen).
Natuurlijk is er nog het verschil in vermogen tussen een R80, en een R100.
Echter is een R100 weer wat overvierkant (de verhouding tussen boring, en slag),
en loopt een R80 weer wat mooier door het toeren bereik.
Dat lekker rijden met 120km per uur doen ze allebei, al heb je als je er flink boven gaat zitten weer wat meer over met een R100.
Over je krukas bij 100.000km hoef je je normaliter geen zorgen te maken.
Je zuigers volgens mij ook niet. (Misschien soms een zuigerveertje?)
(Misschien heeft iemand anders hierover een iets preciezere mening?)
De "Nikacil"exemplaren kunnen normaliter wel duidelijk meer kilometers aan voordat
een revisie nodig is in vergelijking met de "niet nicasil" exemplaren,
maar nogmaals, dan pas bij hogere kilometrages.
Hoeveel je ongeveer voor een niet "nicasil"set qua kilometers mag rekenen durf ik
zo niet precies te zeggen. (Iemand anders misschien?).
Wel eerder over je nokkenaskettingset. die is meestal na zo'n dikke 80.000km
wel aan vervanging toe.
Ook niet geheel onbelangrijk, zijn de cylinderkoppen (al) geschikt voor loodvrije benzine? (Al vinden sommigen dat weer minder belangrijk op de zware modellen
na 100.000km). Dit geld niet voor de R45, en R65 types!
De versnellingsbak is volgens mij soms inderdaad niet echt kogelvrij,
maar ook weer afhankelijk van de uitvoering, en ook niet onbelangrijk,
of je het olieniveau inde bak, en vooral je cardan tunnel in de gaten houd (afhankelijk van het bouwjaar). Belangrijk is hier dat het kruisstuk net achter je versnellingsbak geolied blijft.
Je krijgt anders sneller een "zwaar punt" in dat kruisstuk, wat weer een zwaardere belasting geeft op het uitgaand lager van de bak.
Bedenk echter ook dat met deze bakken ook Parijs Dakar zijn gereden.
Wellicht met wat aanpassingen qua lagers etc. (?), dus echt slecht?...
(Misschien dat iemand anders hier nog een aanvulling of veranderingheeft)?
Oh ja, rij je niet teveel, hang dan je accu eens in de paar weken aan de lader.
(Vaak zit er al een "lader stopcontact" op je motor gemonteerd.)
Dat heeft een reden, het is nogal een rotklusje om een nieuwe accu te monteren op een BMW R.. motor.
Echter bedenk ook dat de BMW R motoren echt gemaakt zijn om veel gebruikt te worden, en als "werkmotoren" zijn gebouwt, met als voordeel dat je er normaal gesproken vrij makkelijk aan kunt sleutelen. Echter blijft het wel een ontwerp
dat veel ouder is dan het bouwjaar, met dus ook een doorgaans wat intensievere onderhouds interval!
Veel om te overwegen dus.
De GROOTSTE technische veranderingen qua modeljaren voor de rt. types:
(Zo even uit m'n hooft, en dus niet noodzakelijk 100% correct,
en zeker niet volledig)!
1979 t/m 1980,Wel al type "geribbelde" versnellingsbak, contactpunten, luchtfilterkast in blok geintergreerd, ate remsysteem voor.
Brembo schijfremsysteem achter. Zwaar type vliegwiel.
1981 t/m1984?, Brembo remsysteem voor, Zwarte luchtfilter"doos", verbeterde
cardanklok (nog wel stereo achtervork), electronische ontsteking, licht type vliegwiel,
(en volgens mij wat kleine veranderingen aan de bak en koppeling)
1985 en later: Mono type achterbrug.
Wanneer de "nicasyl"uitvoeringen zijn gekomen weet ik niet uit m'n hooft,
maar later dan de 1979, en 1980 uitvoering.
Of, en zoja wanneer er standaard loodvrije koppen werden gemonteerd weet ik ook niet zo uit m'n hooft.
Wanneer de R..r types precies op de markt zijn gekomen weet ik zo niet uit m'n hooft, maar de belangrijkste verandering hierbij is de cardan reaktiestang.
(Iemand die deze laatste punten wel weet?)
De veranderingen wellicht wat grof beschreven, en misschien weet iemand anders
het nog wat beter uit te leggen, maar zo even voor het idee.
Oh ja, en tot slotte.... DE KLEUR......
Heeft iemand nog belangrijke aanvullingen, of veranderingen cq, fouten of verbeteringen op mijn stukje voor Ariej, dan hoor ik het ook graag!
Het bovengenoemde schiet me zo te binnen, en is zeker niet volledig.
Ik ben ook maar een enthousiaste liefhebber, en pretendeer zeker niet alles te weten.
Nou Ariej, hier je huiswerk.
Groetjes, Kees.