Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontsteking R80/7
#1
Reactie van bezoeker 'Paul Steuten', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben een R80/7 aan het reviseren.
Bij het controleren vande ontsteking kwam iik er achter dat het tijdstip
te vroeg staat (bij statische controle rondraaien imbussleutel in dynamo).
Een lamp aangesloten op de condensator gaat branden ergens tussen het F en S teken.
Daarbij is de grondplaat al maximaal naar rechts verdraaid (dus verlaat).

Weet iemand wat er fout kan zijn ?

groet,
Paul
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Openingsafstand vd punten ok? Moet 0,3-0,4 mm zijn.
Met deze afstand in de marge te verstellen kan je ook het tijdstip bepalen.
Hoe kleiner de opening hoe later het tijdstip.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'airhead', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi
en eerst de contactpunt opening afstellen dan pas onstekingstijdstip.
Heb jij een pot waarin de Contactpunten zitten of zitten ze direct op de nokkenas.?

Als ze in een pot zitten kun je de pot erafnemen en dan de opening stellen. Daarna S punt instellen en pot terugzetten.
Dat alles geld ook voor het stellen zonder pot, maar je moet nu de opening stellen met de contactpunten op het blok. Dat is iets lastiger. Ik had er een gebogen voelermaat voor.
Succes
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Nokkenas ketting een tandje mis?

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Er zijn de laatste tijd contactpunten op de markt,
die laat Bosch ergens in verweggistan maken.

Deze hebben een iets hoger fiber nokje,de punten openen hierdoor eerder en zodoende gaat de ontsteking wat vroeger staan.
Je kunt iets van het nokje afschuren om de ontsteking op tijd te krijgen.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

ik denk dat de nokkenas ketting aan vervanging toe is
je kan ook de sleufjes op de grondplaat iets uitvijlen
als het nog niet te ver is
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Bij slijtage van de nokkenasketting gaat de ontsteking later staan niet vroeger.
Sleuven van de grondplaat kun je inderdaad ook uitvijlen,
maar iets van het fibernokje afschuren is makkelijker.
Het probleem ligt bij het contactpunt zelf.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Dank allemaal voor jullie reactie,

De R80/7 is uit 1978 en heeft geen pot maar een grondplaat die je kunt verdraaien.
Het probleem dat de ontsteking te ver vervroegd is kan volgens mij alleen liggen dat de ketting en tandje mis staat !
Ik ga proberen of ik met de contactpunt openingsafstand nog iets kan bereiken.
Daarna ga ik sleuven uitvijlen en controle van de ketting wil ik als laatste doen maar is wellich wel het verstandigst !

groet

Paul
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

als hij verder goed reed, staat hij echt niet 1 tand verkeerd...
Reply
#10
Ga in elk geval niet liggen klooien met de contactpuntafstand, hiermee verander je de contacthoek ook, fibernokje afvijlen is ook niet zo'n goed idee, slijt uit zichzelf wel.
En als je er teveel af haalt,gaan de punten niet meer open en loopt de motor niet.
Sleufgaten in de grondplaat uitvijlen lijkt me een betere optie, zelf ook gedaan met de R75/5(zit een andere nokkenas in).
En controleer het ontstekingstijdstip met een stroboscooplamp, had hem bij mijn eigen motor ook veel te vroeg staan, is nu goed(na het uitvijlen van de sleufgaten in de grondplaat).
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)