Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overbrengverhouding bak
#31
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Ja , je hebt gelijk, maar dat bedoelde ik ook:
-alles wat VOOR de km-teller aandrijving zit (in de bak) heeft geen invloed , alles wat er NA wordt veranderd wel. Maar dat bedoelde ik ook.

- In het theoretische geval zou het kunnen zijn dat het LIJKT alsof ik meer ga gebruiken. Het benzineverbruik stijgt misschien een beetje per omwenteling van de uitgaande V-bak as, maar er worden per omwenteling van die uitgaande V-bak as 5,8% meer km's gemaakt. (2.91 : 2.75)
Ik lees dus bijvoorbeeld af: Heee, 31 liter voor 600 km, ipv 30 liter daarvoor, maar die 600 kms waren nu ieder 5,6 % langer dus waren in het echt 634 km, al zag de km teller dat niet. En het voorbeeld verbruik was 1:20 ( 30 liter op 600 echte km's) maar werd met 31 liter voor 634 echte km's dus 1:20,5 en is dus iets beter.
Je moet best even nadenken om het te snappen; de km teller geeft te weinig afstand aan.
Enfin, ik zal GPS metingen moeten gaan doen, ERVOOR en ERNA. Werkelijke gemeten traject lengtes en werkelijke liters, steeds gevuld tot op dezelfde merkstreep aan de nok van de tank.

Nog wat techniek, daar gaat het me eigenlijk om.
Een lager-afstel trucje.
Bij de diepte-afstelling van het grote lager (100* 65 *11 mm) en de deksel moet volgens BMW met een complexe dieptemeter e.a. bepaald worden om de shim achter dat lager op de juiste dikte te berekenen. Die dieptemeter heb je natuurlijk net niet liggen.
De truc is het lager eerst niet te monteren op het kroonwiel en in de lagerholte van de deksel een plasticine (= kinderklei) -worm te leggen van ca 13 mm dik. Deze wordt na het monteren en aantrekken van het deksel dan vervormd tot, in mijn geval 11.8 mm dikte. Het lager was 11.0 dus de shim moest 0.8 mm worden.
De methode is zeer snel en eenvoudig, de nu vierkante klei-worm is koud best hard en dus goed meetbaar, de schuifmaat zakt er niet in weg. Je moet het deksel en het kroonwiel even inolien, dan plakt de klei er niet aan vast.

De methode bestaat voor kleinere maten al om krukas-spelingen in lager-schalen te bepalen, ze hebben er speciaal vervormbaar draad voor.
Nu is dus een variant hierop voor de BMW cardan toegepast.

Het grote lager verwarmde ik daarna tot ca 100 C en het viel zo op het kroonwiel op z'n plaats. Tijdens het afkoelen houd ik het met twee aluminium plaatjes aangedrukt. Shim er op, deksel dicht en de taart is gebakken.

Einde "college" / einde tread, nu eerst GPS metingen doen dan weer schrijven. Tot horens.
Groet aan alle R rijders, Louis
Reply
#32
Hoi jongens,

Op marktplaats word op dit moment een setje tandwielen aangeboden
die een 5 bak een ongeveer 10% langere reductie geeft.

Zoeken jullie misschien zoiets?

Set schijnt niet van BMW zelf te zijn?

Ik ken het nog niet en volg dit topic van jullie.

Groetjes, Kees.
Reply
#33
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Voor Louis:
http://www.nu.nl/auto/2672196/volkswagen...-koop.html
Reply
#34

Gents,

Deze tread was een voorloper op de "Bing-bing" tread en bevat antwoorden voor Bert en Jan.
Alsmede wat "tips en trics": over een cardan-afstelling zonder duur meetgereedschap, maar het plasticine (kinderklei) en Hema viltstift.
1 liter op 22.5 km (snelweg en stad) dus goed mogelijk met de 1:2.75 (33/12) eindoverbrenging . Dit is een BMW onderdeel en het onderdeelnummer zoek ik nog op.

M'n volgende tread gaat i.p.v café racing over "verder op een liter met een oude (bijna) belastingvrije BMW"

Groeten, Louis (Tankje, R100RS, 2-'78 nu dik 227.000 km)
Reply
#35
Gents, na wat speurwerk het OEM nummer van de 1:2.75 overbrenging.
nr 33121233905 = 33/12 = 1: 2.75
Ingebouwd op bijv de R100S '77, '78 etc. Laatste prijs E 356,10

n.b. 33121233290 = 32/11 = 1: 2.91 ( de bekendere overbrenging R100S) en
deel 331212333292 = 33/11 = 1: 3.00 meestal op R100RS

Deel 33121233905 wordt niet als uit-productie gemerkt in de OEM teile katalog, dus is gewoon te bestellen.

Met deze superlange eind overbrenging kan je dus je oude R (past van 1969 tot 1988(?) ) een laag toerige overbrenging geven, dat levert een benzine besparend overdrive effect.
De 5 wordt de overdrive, 1 tot 4 heb je voor de acceleratie.
Je kan dus van een kleinere oude R (R75, 80 bijv) super zuinige belastingvrije machine maken als je dat zou willen.

Als je wil café racen, koop dan gerust de kortste overbrenging, bijv 33121233286, dat is 32/9 ; 1:3.56 maar verlicht vooral je vliegwiel om snel in de toeren te kunnen klimmen.

Groeten, dag,

Louis
Reply
#36
Louis, voor het geval je de toeren nog verder wil verlagen, er is ook nog een 10% langere (geen OEM) overbrenging voor in de bak.
Reply
#37
Bedoel je die voor de 5e versnelling?
Reply
#38
Bert, dat is een set van 3 tandwielen voor prise-as/tussen-as/uitgaande-as(5e versn), wordt dan 14/26/19 ipv 14/29/21
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)