Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overbrengverhouding bak
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Louis, dat is een mooie insteek ; "betrouwbare techniek zonder printplaten".
Een overzichtelijke punten-ontsteking past daar ook bij.
De hall-gever met z'n modul ??

Jan,
R80RT
(voorheen R75/5 Glaser & R75/7)
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo "betrouwbaarheid zoekende R aanhangers"

Gaandeweg leer ik ook van experimenteren.
- Een elektronische ontsteking die de standaard punten gebruikt is vaak (niet allemaal) gevoelig voor vervuiling van die punten. Ervaring leert dat na enige tijd draaien er overslaan optreedt door te hoge weerstand van die puntjes. Ik monteerde daarom op m;n R60/5 een z.g omzet schakelaar, die in geval van, alles overbrugde en weer de oude situatie herstelde: gewoon punten ontsteking. Ik heb die schakelaar meerdere keren moeten gebruiken; motor liep weer als vanouds. Myth busted.
- Experimenten met een infrarood ontsteking in een Lancia 2000 HPE waren gunstig. Lager verbruik, vlotter starten, vooral door de toegenomen vonk energie/ voltage.
- Arme mengsel motoren (wat die oude BMW's niet zijn) hebben een zeer goede vonk nodig, lees: 20 KV of meer, die 15 mm overspringt.
- Verarmen van het mengsel kan alleen als aan twee voorwaarden is voldaan: zeer goede ontsteking en geen volgas draaien met dat mengsel. Dan wordt de motor te heet en krijg je "high speed knock" , pingelen bij hoge toerentallen. De motor is dan snel kapot. Conclusie: ik zal eigen sproeiernaalden moeten draaien. Arm in het nul-1/3 bereik, en rijker naar het volgas bereik. Dit heb ik al eens gedaan in een snelle Mini, en het werkte zeer goed. Een mooie overname was het gevolg.

Enfin... De R is een dankbaar tunings object. Ik vraag me af de R-ingenieurs in Berlijn destijds dachten en deden, veel is verbeterbaar.

Stay tuned.
Groeten, Louis

Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

We dwalen af, het ging over de bakverhouding.
Techniek blijft mooi.

Jan
R80RT, 90dkm
(altijd opweg met hall-gever spar-parts)
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Na heel veel ge-emmer rijd je 22 km per liter op de oude rs, dat doen kleine autos ook al zo een beetje.....

Laat het oude spul het oude en koop wat moderns als je modern wil.

Daarnaast maakt het ook heel weinig uit of je 1 op 22 rijd of 1 op19, reken maar uit per jaar.

Verarming geeft meer hitte, denk daar ook aan, het rijke mengsel hoort bij de thermisch slecht 'geregelde' boxers ivm de luchtkoeling. Vloeistof koeling regelt dat veel mooier.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Jos, voor mij is minder toeren geen zaak van of voor zuiniger rijden.
Ik wil gewoon langer met minder toeren op de snelweg kunnen rijden.
Moderne motoren zijn vogens mij nog hoogtoeriger.
Ik heb eens een K100 gehad die ik ervoor heb weggedaan.

Chris
Reply

Je zoekt er dus meer comfort mee, dat kan ik me voorstellen.

ik had ook ooit een k100, en wilde altijd nog een keer schakelen bij 120, echter zat ik al in 5..
Maar ook door de 4 cilinders heb je een idee van meer toeren te draaien.

Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Werd vervolgd meldde ik.

Cardan setje 2.75 ingebouwd. Tandflankspeling, draagbeeld en pignon-kop-diepte zijn de steekwoorden...
BMW geeft in zijn handboek aan dat met z.g. Pruisisch blauw een tand zou moeten worden gekleurd om het draagbeeld aftedrukken in het kroonwiel.
Wel, met een viltstift van de Hema gaat het net zo goed. Een tand van het pignon even nat maken en het spul ronddraaien onder belasting.
Zie de foto voor resultaat. Overigens moet volgens BMW het draagbeeld enigszins naar naar de dikke kant van de tand liggen, dus het ziet er goed uit. Cardan-klont zit dicht en ligt op het schap, dat was de status gisterenavond.
Resultaten over het experiment komen later.

Nog een overdenkertjes voor technici:
- langere overbrenging achterin kost dik 300 Euronen zonder lagers etc
- Teller gaat anders aanwijzen, J underscore Vervloet heeft gelijk, maar gelijk voor 2.91/2.75 = 5.8%
- Met de v-bak kan ik vervolgens twee kanten op; kortere 1 inbouwen en ook nog langere 5 inbouwen, (tweede keer +5%) Zo'n tandwielsetje kost ca 150 E per versnelling (excl lagers etc)
- Omdat de kilometerteller achter de bak zit blijft deze dan gelijk aanwijzen.

De R Groeten, louis

[img]/import/photos/p42321s.jpg[/img]
Reply

Met jou aantal km per jaar en 1,65 per liter euro heb je hem er na een jaar uit.(als je nu 1 op 22 rijd en dan 1 op 24, wat ik zeker niet verwacht)
Maar pas op wat je doet, onze boxers en zeker de 1000, trilt onder de 3000 rpm best veel. Dus lager in toeren en je bent vaak in het tril gebied, houd daar ook rekening mee.
Nog iets: jij heb 76 Nm bij 5500rpm DAAR ligt ook het moment van het lage verbruik als hij moet werken (zal je weten als (auto)techneut)
Dus echt veel lager met toeren zal weer een hoger verbruik opleveren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Jos,

Klopt. Rijdt nu 3200+ tpm , zal dus 2.91/2.75 *3200 = 3024+ tpm worden. Daaronder zit inderdaad het gevaarlijke gebied.
Ik verwacht geen wonderen.
Maar meenemer op 2.91 stomp is na 191.000 km ook al half weg... dus ik was toch al aan de beurt.

groeten, Louis
Reply
Quote:Werd vervolgd meldde ik.

Cardan setje 2.75 ingebouwd. Tandflankspeling, draagbeeld en pignon-kop-diepte zijn de steekwoorden...
BMW geeft in zijn handboek aan dat met z.g. Pruisisch blauw een tand zou moeten worden gekleurd om het draagbeeld aftedrukken in het kroonwiel.
Wel, met een viltstift van de Hema gaat het net zo goed. Een tand van het pignon even nat maken en het spul ronddraaien onder belasting.
Zie de foto voor resultaat. Overigens moet volgens BMW het draagbeeld enigszins naar naar de dikke kant van de tand liggen, dus het ziet er goed uit. Cardan-klont zit dicht en ligt op het schap, dat was de status gisterenavond.
Resultaten over het experiment komen later.

Nog een overdenkertjes voor technici:
- langere overbrenging achterin kost dik 300 Euronen zonder lagers etc
- Teller gaat anders aanwijzen, J underscore Vervloet heeft gelijk, maar gelijk voor 2.91/2.75 = 5.8%
- Met de v-bak kan ik vervolgens twee kanten op; kortere 1 inbouwen en ook nog langere 5 inbouwen, (tweede keer +5%) Zo'n tandwielsetje kost ca 150 E per versnelling (excl lagers etc)
- Omdat de kilometerteller achter de bak zit blijft deze dan gelijk aanwijzen.

De R Groeten, louis
Louis,

De langere 5de versnelling compenseert de afwijking als gevolg van andere eindreductie NIET. De tachometer wordt aangedreven door de uitgaande as van de versnellingsbak. Wegdraaigetal is vast gelinked aan de eindreductie.

Groeten, Ton
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)