Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overbrengverhouding bak
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Chris : Als er iemand is die weet of ervaringen heeft met overbrengings verhoudingen , dan zou je eens kunnen informeren bij Jan Beck . Ik vermoed dat hij bij zn racers al de grenzen van het mogelijke heeft op gezocht . Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Dank all voor de tips, ik zal eens wat gaan informeren.
Ik denk dat ik naar een bak op zoek ga met een kickstarter en die vervolgens van modificeren.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris VR en Richard

Het z.g. "hoge" toerental van de R serie bij 120 km/h is me opgevallen.
De R90S heeft 33/11 ; dat is 3.0 : 1
De R100S heeft 32 /11; dat is 2.91 :1

Mijn R100RS heeft die verhouding ook.

Onlangs heb ik een setje cardan tandwielen kunnen kopen met 33/12 dat is dus 1 : 2.75, en dat setje kostte me 303 Euro + 7.50 verzending. Hert setje heeft een officieel BMW nummer. Deze verhouding is voor een 1976-1984 BMW, dus het kan ook in de R90S worden ingebouwd. Misschien is dat een tip, want je toerental daalt met 9 % bij de gelijke snelheid. Dat is meer dan de 5% die de versnellingsbak tandwielen zouden doen.
Ik ben benieuwd wat het gaat brengen.

groet, Louis R100RS, 1979, 191.000 km.
Een set langere baktandwielen
Reply

P.s. die Messerschmitt op de foto in deze tread is maar 250 cc, maar..... gerestaureerd zijn ze ontzettend veel geld waard. (2 R90 S-sen)

groet Louis
Reply

Goedemiddag Chris VR en Richard

In de pauze heb ik de 3.36 overbrenging uit een oud cardan van een oude R80 gehaald.
Aanvankelijk was de grote ring moer zelfs met 40 mkg niet te lossen (Ahum heren BMW!)
De tandjes van mijn kanteelsleutel gingen krom staan. E.a. hersteld en cardan opgestookt tot 150 C in de oven.
Hete cardan-klont in de spanplaat gezet en de ring vliegt los, ik schat met 5-10 mkg.
De 1:2.75 overbrenging gaat er vanavond in.
Wordt vervolgd..

Groeten Louis

[img]/import/photos/p42296s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom toch die lage toerental wens ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Waarom toch die lage toerental wens ?
Gewoon lekker rustig kroezen.
Ben benieuwd naar de ervaringen van Louis.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'nico', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Waarom toch die lage toerental wens ?
Gewoon lekker rustig kroezen.
Ben benieuwd naar de ervaringen van Louis.

Chris</blockquote>Ter inspiratie

[img]/import/photos/p42299s.jpg[/img]
Reply
Zogauw je aan de eindoverbrenging gaat zitten knoeien klopt dus de kilometerteller niet meer. Die is namelijk afhankelijk van de tandwielverhouding in het cardanhuis en de maat van de achterband
Reply

Hallo Chris VR , Nico en anderen,

Er wordt gewerkt aan en lange afstands machine, gebouwd "by fair means"
d.w.z. gebaseerd op zeer betrouwbare techniek en niet met printplaten aan boord die alles bepalen tot ze kapot zijn waarna iedereen zijn schouders ophaalt, of ze duurder aanbiedt dan een complete oude R.

De R100RS met een zelfgebouwde 38 liter tank rijdt nu rond, het gemiddeld verbruik is net iets beter dan 1:20 met de 1:2.91 overbrenging. R90S sproeiers zitten erin: 160 i.p.v de te rijke 170-ers
Er zijn nog drie efficiëntie verhogende stappen te gaan
- 1:2.75 overbrenging, die werkt als een soort overdrive. (antwoord voor Nico) Wordt aan gewerkt.
- de Nicasil cilinders: een paar procent beter motor rendement en meer pk's (ca 800 Euro) Huidige cilinderbussen en zuigers zijn origineel, en hebben 191.000 km erop zitten; als ze gaar zijn, is de oplossing daar.
- daarna mogelijk: Hall ontsteking met hoog vermogen bobines.

Zo uitgerust moet "Tankje" ongeveer 1:22 - 1:25 kunnen halen en dus 800 km op een tank kunnen rollen. Een nette BMW met zeer overzichtelijke techniek met een verbruik dat in dit millenium past.
Sommigen bouwen een cafe-racer of zijspan eraan, anderen gaan richting touring.
Ik maak 123 km per dag naar 't werk, een experimentje is leuk.

Groeten,
Louis, R100RS, 1979 191.000 km.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)