Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'j diederen', geïmporteerd van het oude forum:
koppen tijdje terug laten reviseren stille tuimelaars ingebouwd, is de motor koud hoor je helemaal niks, honderd meter rijden en weer hoor ik dat rot geluid, linker kant meer dan de rechter, kleppen hoor ik heel mooi ritselen,daar ligt het volgens mij niet aan,iemand een idee graag wil ik het horen
j Diederen
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Kleppen moet je horen tikken . Eerst schreef men voor inlaat 0,10 en uitlaat 0,15 . Later kwam bericht voor alle types inlaat 0,10 en uitlaat 0,20 . Gereviseerde koppen incl. tuimelaars moet je met ruim klepspeling inrijden , dit omdat de kleppen zich kunnen aanpassen eventueel aan de nieuwe zittingen .Heb je inmiddels 1000 of meer km gereden dan is dat stabiel en zal er weinig veranderen . Zet die uitlaatkleppen eens op 0,15 , dan hoor je ze nog tikken maar in mindere mate. Met je oren heb je dan controle , zolang ze iets tikken is het goed . Hoor je ze niet meer tikken, dat is veraderlijk, en betekend TE weinig speling. Gevolg kans op lekkende kleppen inbranden van klep of zitting . Voorts hoeveel km heefd je distributieketting erop zitten . Is bij jouw een duplex ketting , maar heefd ook niet het eeuwige leven . Groetjes Cees
Reactie van bezoeker 'j.diederen', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Cees,ihet zijn ook niet de kleppen waar ik mij aan stoor,ik denk zelf dat aan de nokvolger ligt,of aan een kromme stoterstang maar zeker weet ik dat niet,ketting is vervangen en nog veel meer,ik hoor het pas als de olie dun(warmwordt,motor zelfloopt perfect.groet jan
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Wat is je radiale speling speling op je tuimelaars?
Dat was volgens mij 0,05mm
Zitten die "stille tuimelaars"wel spelingvrij maar licht draaibaar opgesloten tussen de lagerblokken? Of hebben die een voorziening dat dat niet nodig is? Axiale speling geeft een naar tikkend geluid.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Is het geen pingel? wat tank je?
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
Jan vernoemd : stille tuimelaars , dan neem ik aan dat hij bedoeld , het type waar een kunststof of nylon ring tussen zit . Dat moet dan toch het getik elimineren dacht ik zo . Groetjes Cees
Reactie van bezoeker 'j.diederen', geïmporteerd van het oude forum:
het harde tikken kwam toch door een kromme stoterstang,ik heb ze alle vier vevangen, in ik moet je zeggen bijna geruisloos zo stil.
groet jan.