Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
het afschuwelijke geluid uit mijn r65
Vandaag heb ik de magnetische plug uit de versnellingsbak gedraaid, er hingenm ongeveer een centimeter metalen schilfers aan. Samen met het moeilijk draaien van de uitgaande as denk ik het probleem dus wel gelokaliseerd te hebben. Ik zal eerst eens verder zoeken binnen het forum naar tips hierover. Bedankt allemaal voor het meedenken!
Maar ik kreeg ook tips over de splines. Vandaag heb ik ook de koppeling gedemonteerd en ik denk dat de splines de tandwieloverbrenging van de aandrijving naar de versnellingsbak is, juist? Of is het geheel te roestig? Dat lijkt me eerder, maar wat mag ik dan wel en niet invetten. Op zich heb ik het idee dat alle delen nog wel ok zijn, de roest is er niet ingevreten. Ik kijk uit naar reakties!

[img]/import/photos/p42250s.jpg[/img]
Reply
hier nog een andere foto van hetzelde ding.

[img]/import/photos/p42251s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Zo van de foto te oordelen ziet je splain in de koppeling er nog prima uit.
Maak ook eens een foto van de ingaande as versnellingsbak.
De koppeling zelf ziet er ook goed uit, droog zoals een droge koppeling zou moeten zijn.

Chris
Reply
De splines zijn de binnenvertanding van de koppelingplaat en de buitenvertanding
van de ingaande versnellingsbak as. Deze moeten roestvrij zijn.Als de roest zoals hier niet ingevreten is: verwijderen met een metaalborstelje -voorkeur messing of koper, dat beschadigd niets. Kijk ook of de splines op de as er nog goed en niet ingeslagen uitzien. Splines daarna invetten met een goed aan metaal hechtend vet, b.v.b. Staburag. Dit dun opbrengen tussen de vertandingen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een plat penseeltje of plat borsteltje. Niet teveel, overschot zal in bedrijf er af geslingerd worden met een vette koppelingsplaat als gevolg.
Als de splines droog blijven zoals op de foto: de vertanding van de as vreet in de plaat in en beide vertandingen raken beschadigd en verdwijnen uiteindelijk- en sta je stil. Heb ik een keer gehad met een 90S.
Sterkte met de bak.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Meet ook effe de koppeling na op dikte.
Schuif je plaat op de prise as van de bak, daar moet niet veel ruimte tussen zitten bij een draaiende beweging.
In de vraag baak staat best goed hoe je je bak moet openen.
Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Ziet er nog goed uit !! Dikte van koppelingsplaat is 5.25 tot 5.75 mm , slijtage grens 4.50 mm. Wat bak betreft , ik stuurde hem op naar de Hobbyist of Becks motoren . Up to you !!! Dan heb je garantie !! Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Zou het een haperende kruiskoppeling in je cardanoverbrenging zijn?
Die vernielen vaak het eindlager van de bak. Zelfs het verbeterde lager gaat suk als de kruiskoppeling niet goed werkt, cq zware punten heeft bij het draaien.
Mijn ex Franse politie motor is blauw en lichter blauw dan het NL marechaussee blauw.
Overgespoten?
Ik wilde opmerken dat áls het lager van de uitgaande as defect is dat je even moet controleren of de kruiskoppeling van je cardan niet met zware punten draait.
Anders zit je vlot weer aan een bakherstel vast.
En dat wil je vast niet.
Zelf ben ik (ook) niet handig met bakken en je schijnt toch wel wat speciaal gereedschap en wat ervaring te moeten hebben.
Een ruilbak of een gereviseerde via onze sponsor?
Reply
Klikerdeklik: http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=6312
Reply
Ik zou voor een revisiebak van sponsor gaan, dan weet je zeker dat je er geen omkijken meer naar hebt. (Behalve olieverversen natuurlijk)

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
De versnellingbak is uit elkaar. Uiteindelijk liep dat best soepel. Het grote lager op de uitgaande as, dus de "onderinliggende" (oem nr 23121338795) voelt rot, gruizig, als ik hem draai, en maakt overeenkomend geluid, gruizig. De rest lijkt nog ok. Kan iemand aangeven hoe je in kunt schatten of een lager kapot is?
Alvast weer bedankt!
Wouter

[img]/import/photos/p42311s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)