Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
het afschuwelijke geluid uit mijn r65
#1
Beste mensen,
Sinds het begin van de zomer ben ik de trotse bezitter van een R65-rt-sf, een ex-machine van de franse politie. Ik heb er in de zomer een leuke toer op gemaakt. In de laatste kilometers, al op de ring van Rotterdam, kwam er plotseling een afgrijselijk geluid uit de motor dat een beetje in de koppelingshendel te voelen was. Verder was er weinig trilling. Het klonk alsof de bok met kracht op de straat werd gedrukt, echt hard. Motor uit, even later weer geprobeerd, het geluid was weg en ik ben voorzichtig verder gereden, tot het geluid terug kwam. Het geluid ging door als ik ontkoppelde. Ik heb de procedure maar een paar keer herhaald en ben zo thuis gekomen.
Nu ben ik op zoek naar de oorzaak van dat geluid. Ondertussen ben ik dieper in de motor gekomen dan ik ooit was en daar kom ik een aantal vragen tegen. Ik hoop dat er wat mensen zijn die mee willen denken. In de olie die uit de motor kwam zat geen metaal.
-Ik heb de versnellingsbak eraf gehaald en die kan ik aan de kardan-kant met de hand ronddraaien, maar dat gaat stroef en niet “regelmatig.” De vliegwielkant draait wel soepel. Zou daar de oorzaak kunnen zitten van het beschreven geluid? Zou het dan moeilijk zijn om te repareren?
-Dan heb ik de kardan eraf gehaald. Toen ik het rubber dat tussen de versnellingsbak en de kardanbehuizing zit losmaakte kwam daar olie uit. Niet veel, maar ik vraag me af of daar zo wie zo olie uit moet komen.
-De andere vraag gaat over het vliegwiel, dat nu bereikbaar is. Dit is versleten, de tanden waar de startmotor ingrijpt en de startmotor zelf schrapen langs elkaar heen als ik wil starten. Is dit op te lossen door het vliegwiel een eindje te draaien zodat de compressie van de motor een ander stuk van het vliegwiel boven zet? Of heb ik dan binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem?
-Ik ben dus 'van achter af' de motor uit elkaar aan het halen in de hoop het probleem tegen te komen. Maar het geluid ging door als ik ontkoppelde. Ben ik dan wel zo slim bezig?
Het is in ieder geval een mooi avontuur! Als er iemand tips of oplossingen heeft, heel graag.
Groet, Wouter

[img]/import/photos/t6499s.jpg[/img]
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Als het goed is kun je je motor nu nog steeds laten lopen, nu zonder bak.
Als je het geluid nu niet meer hoort is het bak, anders................
Werk aan de winkel.
Uit de cardantunnel komt olie inderdaad, die smeert je cardanas.
Vliegwiel zou ik vervangen, niet rommelen in de marge.

Chris
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'prit', geïmporteerd van het oude forum:

Als de krans er op geklemt zit.kan je hem ook omdraaien
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Zou het een haperende kruiskoppeling in je cardanoverbrenging zijn?
Die vernielen vaak het eindlager van de bak. Zelfs het verbeterde lager gaat suk als de kruiskoppeling niet goed werkt, cq zware punten heeft bij het draaien.
Mijn ex Franse politie motor is blauw en lichter blauw dan het NL marechaussee blauw.
Overgespoten?
Reply
#5
Quote:Zou het een haperende kruiskoppeling in je cardanoverbrenging zijn?
Die vernielen vaak het eindlager van de bak. Zelfs het verbeterde lager gaat suk als de kruiskoppeling niet goed werkt, cq zware punten heeft bij het draaien.
Mijn ex Franse politie motor is blauw en lichter blauw dan het NL marechaussee blauw.
Overgespoten?
Maar als de versnellingbak in de vrij stond ging het geluid door, het veranderde ook niet qua volume. Dan staat de versnellingsbak stil, en de cardan ook. Maar de uitgang van de versnellingsbak draait zwaar, dus misschien zit daar een oorzaak. Dan moet de versnellingsbak open en dat lijkt me een moeilijk klusje.
Qua kleur is deze motor mishandeld. Er zit grijze primer op daarover de originele kleur, wit, en daaroverheen ook weer wit, maar gedeelte gespoten en gedeeltelijk gekwast, en alles valt er in stukjes af. Ik schuur hem maar kaal en dan wordt'ie, denk ik, anthraciet.
Bedankt voor de reaktie!

[img]/import/photos/p42216s.jpg[/img]
Reply
#6
Quote:Als het goed is kun je je motor nu nog steeds laten lopen, nu zonder bak.
Als je het geluid nu niet meer hoort is het bak, anders................
Werk aan de winkel.
Uit de cardantunnel komt olie inderdaad, die smeert je cardanas.
Vliegwiel zou ik vervangen, niet rommelen in de marge.

Chris
goeie tip. Moet ik eerst tank en luchtfilter terugbouwen, maar ga ik zeker doen.

[img]/import/photos/p42217s.jpg[/img]
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Wouter ; Bekijk de splines in je koppelingsplaat eens goed !! Voor mij ziet het daar een beetje te bruin van de roest . Splines zijn goed aan het wegvreten . Wat je vliegwiel betreft , zorg eerst dat de startmotor soepel werkt , als de relais teveel spanning vraagd of de bendix gaat zwaar uit door droogte . Of een accu die wat minder wordt .Heb je het zelfde probleem . Alles wat niet blinkt hoefd niet slecht te zijn , in jouw geval is er gewoon achterstallig onderhoud ! Groetjes Cees.
Reply
#8
Klinkt toch als een versnellingsbak probleem. De ingaande as draait altijd, ook in vrijstand. De tweede as draait dan ook, alleen de uitgaande staat stil. De schakeltandwielen draaien in vrijstand "loos".
Als het geluid weg is met het proefdraaien zonder bak, zal de bak open moeten.
Dat is met het juiste gereedschap en een werkplaatshandboek erbij goed te doen.
In het forum staan ook veel bruikbare tips.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#9
Scherp gezien van Cees, die splines moeten voor bak-montage opgefrist worden en van een dun laagje vet (Staburags) voorzien worden, anders is het binnen afzienbare tijd over en uit!
Kijk overigens voordat de bak uit elkaar gehaald wordt even of het koppelingsdruklager niet de geluidsbron is. Dit lager is, zeker met de bak los,direct bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Ja presies : Als het asje wat in de plaat steekt nog netjes is , zou ik de koppelingsplaat toch vernieuwen . Dat roest heeft zn werk al gedaan zo te zien. En nu heb je de zaak open . Lagertje wat hierboven vernoemd wordt , niet vergeten goeie tip. Succes Groetjes Cees.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)