Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting uitgevallen bij mijn R1100R
Hallo,

Vorige week starte ik mijn BMW R1100R en merkte dat de verlichting uit bleef. Dimlicht, knipperlicht, achterlicht, grootlicht -> allemaal willen ze niet aan. Dashboard en remlicht doen het nog wel en hij start ook normaal. Alle zekeringen zijn nog prima en ik kan geen beschadigde kabels vinden. Wie weet welk relaistje of schakelaartje of ander onderdeeltje ik de schuld kan geven en daarna kan vervangen?

[img]/import/photos/t6491s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Kas. : Duid op een inwendige kabelbreuk of oxidatie aan stekkerverbinding, voor de zekeringenkast. Dan moet je wel een electr. schema op de kop tikken , en vanaf de bron doormeten . Je kunt met afgekoppelde accu alle stekkers 1 voor 1 loshalen en inspuiten met contactspray of WD40 zonder dat je later foutmeldingen krijgt of dat er weer gereset moet worden denk ik. Wacht even meer reacties af!! Groetjes. Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Heeft deze motor ook niet zo'n relais dat alles uitschakelt als je start (om de accu niet te zwaar te belasten)? De K heeft dat wel. Als dat kapot is zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn.
Reply
Ik heb inmiddels alle contacten nagelopen en het meeste doorgemeten maar helaas is het probleem is er nog steeds. Hij heeft inderdaad een automatische uitschakelaar gekoppeld aan het standaard dus die moet ik nog controleren. Echter denk ik niet dat deze het kan zijn aangezien de verlichting wel gewoon aanging bij het aanzetten van het contact in "parkeerstand".

Ik zat te denken dat het eventueel door de lichtschakelaar kunnen komen, kan dat?
Reply
Als het goed heb jij een relais dat de verlichting, als die aanstaat, uitschakelt bij het starten. Kijk daar eens naar.

Dat het contactslot goed werkt blijkt uit het branden van de parkeerverlichting.

Reply
Gek, maar opgelost! Het was inderdaad een relais.
Ik had dat als eerste na de zekeringen gecontroleed door de relais 1 voor 1 door te schuiven maar toen bleef het probleem. Na alles nagelopen te hebben toch maar nog een keer geprobeerd waardoor de verlichting het plots wel deed en de benzine pomp niet. Nieuwe besteld en opgelost.

Bedankt voor jullie adviezen
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)