Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
kan iemand een lasser of lasbedrijf aanbevelen die ervaring heeft met het lassen van carters? Liefst in zuid NL of Vlaanderen.
Carter van R67/2 is gescheurd rondom de voorste motorsteun. Is gekomen nadat er door een professionele TIG lasser wat ander laswerk binnenin het carter gedaan is. Door te veel warmte op 1 punt toe te voeren is er plaatselijk te veel uitzetting geweest, met bovengenoemd gevolg. Ik zoek dus iemand die weet hoe hier mee on te gaan.
Of kan iemand adviseren hoe dit moet gebeuren: het hele carter flink opwarmen (hoe warm?) of juist proberen direct rondom het lasgebied te koelen?
Reactie van bezoeker 'Louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Jan,
Goede dag,
Je moet moet eens vragen met wel toevoegmateriaal er gelast is. Ik zou met 4043 toevoeg materiaal werken. Het is iets minder sterk dan 5356 maar de warmte scheurgevoeligheid is minder, cq het minst van alle toevoegmaterialen. Vooral voor dik materiaal wordt 4043 sterk aanbevolen.
Het hele carter opwarmen tot 150 C kan geen kwaad evenals langzaam afkoelen. De thermische gradienten zijn gewoon minder en dus zijn de krimpspanningen fractioneel minder. Ik denk dat 150 C geen kwaad kan omdat ik vermoed dat het geen warmte behandelde motorblokken zijn.
Succes met de tweede poging.
Groet, Louis
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
Zou je niet een overzichtsfoto kunnen maken?
Ik ken deze blokken niet en zie niet goed hoe deze beide foto's in relatie staan met elkaar.
Chris
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Jan.
Goed ik zie nu het verband, of eigenlijk zie ik dat er geen verband is.
De scheur in je carter heeft niets met het laswerk te maken, het kleine lasje kan nooit de scheur veroorzaakt hebben, veel te weinig invloed.
Als ik de scheur zie en de indruk in het aluminium zou ik zeggen dat het blok gewoon een stevige dreun heeft gehad, of compleet verrot gedraaid met montage ( veel te vast).
Mijn advies: gewoon uitfrezen en lassen, liefst door dezelfde man als die de eerste las heeft gemaakt.
Die las zag er prima uit, goed gevloeid en inbranding, 100%.
Heeft niets met het toevoegen van "teveel" warmte op een punt te maken.
Je zult nu eenmaal naar het smeltpunt van aluminium moeten, zit niets anders op.
Ook het verwarmen van het gehele carter is wat veel van het goede.
Plaatselijk met een brander opwarmen is meer als voldoende.
Je hebt een goede lasser, uitfrezen, doorlassen, klaar.
Groeten: Chris
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:
Toch nog even Jan.
Zo te zien ben je de fiets aan het restaureren?
Een paar vragen als dat mag:
Hoe lang heb je deze fiets al. heb je er zelf op gereden?
Je hebt het blok gestraald, heb je toen de scheur gezien.
Aan de indrukking op het blok te zien heeft hij na stralen gemonteerd gezeten.
Ik vermoed dat je deze fiets zo gekocht hebt, en op bent gaan knappen.
Ik denk dat de vorige eigenaar de fiets heeft afgerost en of ergens neergesmeten, en dat de scheur zo is ontstaan.
Na het lassen toont de scheur zich wat prominenter, je zit er nu met je neus bovenop.
Zit ik er ver naast?
Chris