Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zware koppeling
#1
Zojuist heb ik de bak terug geplaatst nadat de koppeling platen zijn vervangen. Als ik nu met de hand de hefboom op de achterzijde van de bak indruk is daar erg veel kracht voor nodig. Is dit normaal? Of zou het kunnen zijn dat ik de drukstift heb verbogen bij het terugplaatsen van de bak? Het gaat om een r60/7. Ik heb er geen ervaring mee. Nu kan ik de bak nog makkelijk verwijderen. Hij gaat ook zwaar als ik de hefboom onder een andere hoek afstel. De kabel heb ik er nog niet op gemonteerd. Ik ben nu zo ver dat het blok weer in het frame zit met de bak eraan. verder is alles nog kaal.
Groet Frank
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou eerste eens proberen de kabel netjes te monteren, dat moet je zowiezo.
Dan nog eens zien of het beter is, de hefboom op het stuur doet ook nog wel eens wat.
Verder is het zo dat de koppeling van een BMW meestal nogal zwaar gaat.
Sommige vinden dat stoer en mannenlijk, ik vind het zwaar klote, en heb een katrol gemonteerd.
Gebruik de zoekfunctie van het form en zoek op "katrol".
Veel leesplezier!

Chris VR
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Daar komt dat katrol gezeur weer....mijn r100rs heeft een nieuwe koppeling en een nieuwe kabel en gaat veertjes licht! kan je met je pink doen! dus goed montage werk scheelt blijkbaar, ga niet met zand gevoelige katrolletjes aan de slag, maar maak het goed in orde.
Gebruik het juiste vet op de juiste plaats en niet bezuinigen op nieuwe onderdelen.

Jaap r100rs 1982
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Jaap, net zo goed "als dat gezeur" begint ook weer iemand te klagen over de zware koppeling.
Dat is dus kennelijk een kwaal, als zoveel mensen hierover klagen.
Mijn locale BMW dealer c.q. werkplaats had er ook geen antwoord op.
Begrijp me goed, dat zijn natuurlijk allemaal klotemonteurs, dat is wel duidelijk.
Ik rijd al jaren met dit "gevoelige ding" en heb nog nooit problemen gehad.
Wel ken ik veel mensen die ook zo'n ding willen nadat ze mijn koppeling hebben gevoeld.
Het was gewoon een tip, je kunt er mee doen wat je wilt, het blijft een veelgehoorde klacht.

Chris
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, mijn r100rt koppeling is ook totaal vernieuwd en gaat ook vederlicht, zal er toch niet iets anders meespelen bijv oude diafragmaveer ? slechte loop vd kabel ?

Nieuwe kabel smeren met atf olie, is dun en tast de binnenbus niet aan, maakt ook veel uit!

Houd de fiets ketting vrij, dus neem geen katrolletje, zorg dat alles echt ok is; is mijn advies
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Frank

Bij nieuwe koppelingsplaten hoeft de stift er natuurlijk niet zo ver in omdat de platen dikker zijn .
Heb je alles wel goed opnieuw afgesteld ? Oftewel heb je er al mee gereden en is hij niet de hele tijd al "ontkoppeld"?

Succes
Reply
#7
Beste forumbezoekers,
Ik heb niet gezegd dat mijn koppeling zwaar gaat maar mijn vraag was of iemand mij kan zeggen of je veel kracht nodig hebt om de hefboom in te drukken. Ik vroeg dit omdat ik nu nog de bak makkelijk kan verwijderen als dat nodig mocht zijn. Op jullie advies heb ik de hefboomarm en drukstift verwijderd alles netjes schoongemaakt en gesmeerd. Verder een kabel gesmeerd en gemonteerd op een los stuur met hevel. Na enig afstel werk werkt de koppeling goed. Zeker niet zwaar. Bedankt voor jullie advies. Ik ben trouwens ook van mening dat voor de normale mens een extra voorziening niet nodig moet zijn. Wil je toch lichter of beschik je over minder kracht (om welke reden dan ook) dan gewoon een voorziening aanbrengen.
Nogmaals bedankt mensen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)