Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100RT zwarte bougies en start problemen
#61
Als bij het synchroniseren de niveau's in de kolommen stil staan, dan is de onderdruk links en rechts zo goed als gelijk. Het feit dat de ene kant hoger staat is eigenlijk niet belangrijk, dat scheelt maar heel weinig druk bij een verschilmeter zoals je gebouwd hebt. (dat is bij een open kolommeter anders)

Trek maar eens aan een van beide gaskabels (bij de carb) daarmee kun je het niveau links en rechts weer gelijk krijgen (als het verschil groter word, neem de andere kant).

Blijven de niveaus's bij stationair niet op dezelfde plek, dan de stationair schroef aanpassen. Dan met trekken aan een gaskabel de niveau's weer gelijk zetten.
Daarna een klein beetje gas geven, dan zouden de kolommen weer gelijk moeten blijven staan (ander speling op gaskabel aanpassen).


suc6
Reply
#62
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi,

Compressie nog niet kunnen meten.

Het (zelf gemaakte) meet instrument was enigszins lek. Doordat de vloeistof in de fles gekomen was, waren er bubbels zichtbaar die niet uit de slangen kwamen.

Nieuwe constructie gemaakt, nu geen lekken meer. Tevens indien de vloeistof in de houder komt, dan stroomt dat vanzelf terug in de "meet" slang.



Maar het synchronisatie probleem is er nog steeds.

Zie foto. Het verschil in de vloeistof L-R is ca 40 cm.


Wat is de status:
Carbs schoongemaakt, incl choke, (niet de gasklep losgehaald).
Kleppen gesteld (0.)10 voor inlaat, 20 voor uitlaat. Klepstelbout en moer vervangen van inlaat van de linker cylinder.
Afstellen carbs, volgens methode dr Peters.
Stellen dmv "de stationair mix" levert geen verbetering op. Ik kan draaien wat ik wil aan beide schroeven, het evenwicht komt niet dichterbij.

Er komen soms lichte verstoringen in de linker uitlaat. lijkt op extra slag (mogelijk na ontbranding in de pijp ????).
Bij hoger toerental door gas geven, stijgt de kolom aan de rechterkant en is de situatie omgedraaid.


De motor start nu wel vlot. Koud met choke en warm zonder choke. Deze verbetering is waarschijnlijk gekomen door het kleppen stellen.


Compressie meten is laatste middel, omdat ik de motor dan weg moet brengen.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan doen????

Kan het kwaad om met zulke verschillen in sync te gaan rijden???


Gr

JH
Mooi resultaat dat ie nu zowel koud als warm goed start.

Het verschil in vacuum zowel stationair als bij gasgeven kan bijgesteld worden, dit kan je zelf goed doen.
Belangrijk is wel dat de synchro-meter goed dicht is, dus geen valse lucht trekt.
Rijden met verschil in vacuum kan geen kwaad, hij loopt aleen niet mooi.

Afstellen met de synchr-meter:

1. Zet de statonair-mengsel schroef L en R in de basis-afstelling (geheel indraaien daarna één slag uitdraaien)
2. Gaskabels afstellen dat deze 1-2 mm speling hebben bij 'geen gas', bij stationair-stand mogen de gaskleppen niet aan de kabels hangen maar moeten op de aanslagschroeven rusten.
3. Motor min. 10 km warm rijden.
4. Synchro-meter aansluiten op de carb's.
5. Motor starten en verschil in vacuum bij stationair opheffen door de GASKLEP-aanslagschroeven te verstellen, zodanig instellen dat vacuum gelijk en toerental 800-1000 is.
6. Stel nu de stationair-mengselschroeven af : deze te verdraaien tot hoogste toerental, eventueel de gasklep-aanslagschroeven weer bijstellen tot toerental 800-1000.
7. Vacuumverschil bij gasgeven / verhoogd toerental opheffen door verstellen vd de gaskabels.
8. De motor warm niet langer dan 10 min stationair laten draaien anders wordt ie te warm.

PS. Als op de carb's de rubber afdichtdopjes van de vacuumaansluiting niet meer jofel zijn vervang ze dan om valse lucht te voorkomen. (Hobbyist)



Reply
#63
Allen,

Heel erg bedankt voor jullie hulp.

De compressie meten heb ik niet gedaan.

Maar met heel veel geduld, meerdere keren warm gereden en daarna afstellen, begon ik het truucje te leren. De afstelling is nu goed. Verschil af te lezen op "vacuummeter volgens Bep" is minder dan 2 cm. Ik bij gasgeven gaat het (bijna) gelijk op.
Stationair draait hij nu ook goed. Bij stilstand slaat ie niet meer af, ondanks de ca 900 toeren.

Super bedankt allemaal,

Op naar het volgende project. :-))))
Reply
#64
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Mooi dat je op 'afstand' geholpen kon worden en je RT nu in orde is.

Compressiemeten is eigenlijk alleen nodig om een storing op te sporen, dus nu niet meer noodzakelijk.

Grt. Jan
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)