Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100RT zwarte bougies en start problemen
Quote:Hallo Krijn,

>>Vlotterhoogte is erg belangrijk, goed afstellen die dingen.
Ga ik afstellen met behulp van de site van Bep.

>>Oude vlotters kunnen ook weleens verzadigd zijn, vervangen en opnieuw afstellen.
De vlotters drijven nog goed op de benzine en zijn nog "redelijk" licht. Mijn conclusie is dat de vlotters (nog) geen probleem zijn.

>>Droge zwarte bougies duidden meestal op een te rijk mengsel....of je hebt een
>>ontsteking die heel erg zwak is, dat geeft hetzelfde beeld aan de bougies.
Hoe kun je dit controleren/constateren. De motor start goed, als de bougies schoon zijn (gemaakt). Ook bij hogere toerentallen kan ik geen mankementen waarnemen.

>>Stap voor stap met verstand van zaken eraan werken met de juiste gegevens bij de
>>hand dan is het weer snel opgelost.
Dat is nog een probleem
Ervaring krijg je altijd net nadat je het nodig had. Die ervaring heb ik dus nog niet.

Gr.

JH
Hoi JH,

Nou dan sluiten we de vlotters uit als boosdoeners.
Het feit dat beide bougies zwart worden zou moeten duidden op twee carburateurs die veel te rijk staan...?
En dat brengt mij op de gedachte dat het weleens bij de ontsteking gezocht zou moeten worden.
Een jarenlange ervaring heb ik opgebouwd met de Trialsport, OffTheRoad rijden en veel sleutelen aan wegmotoren. AL diverse keren meegemaakt dat ik hard aan het zoeken was bij de carburatie om de oorzaak van zwarte bougies op te sporen. Na lang zoeken bij wat motoren van verschillende merken kwam ik uit op een
slechte verbranding door een zeer matige ontsteking met het gevolg dat de bougies pikzwart werden, een bougie
word zwart door een te rijk mengsel omdat de bougie dan zijn zelfreiniging temperatuur niet bereikt.
Een matige ontsteking geeft hetzelfde effect en dat is erg verwarrend... Een bougie kan perfect vonken buiten
een cilinder ,maar eenmaal in de cilinder moet hij onder geheel andere omstandigheden zijn werk doen;Hoge druk! Om een elektrische vonk te laten overspringen onder hoge druk(compressie) moet de ontsteking in orde
zijn anders werkt het bougie vonkje erg matig en kan zelfs geheel worden onderdrukt. Het is erg lastig uit te leggen hoe te onderzoeken om jouw ontsteking te testen maar ik ga een poging doen; Trek 1 bougiekabel los en begin bv met de linkerkant door een schroevedraaier in de bougiekap te plaatsen.
Houdt nu het metalen gedeelte van je schroevedraaier 1cm van bv een koelrib en kijk goed terwijl je start of
er een krachtige blauwe vonk overspringt, even iemand hierbij laten helpen is verrekte handig en pas op dat je geen opbliksem krijgt! Doe dit ook aan de andere kant en trek je conclusie. Pas wel op want sommige onstekingen vinden het niet fijn als de vonk niet wegkan dus houdt voor de veiligheid maar even bij de kant die je niet aan het testen bent de dop er maar even opzitten.
Heb je een zielig oranje vonkje van een paar mm dan is er hoogstwaarschijnlijk iets mis met je ontsteking
en word het even zoeken naar die oorzaak zoals bv erg slechte bougiekabels/doppen ,matige bobines of gecorrodeerde aansluitingen bij je bobine oid.
Bij mijn R100rs was het matig en heb ik de bougiekabels met doppen vernieuwd, er een Velleman ontsteking
opgemaakt en hier en daar een smoezelige aansluiting schoongemaakt, start nu erg goed en heeft een enorme vonk.
Ervaring komt vanzelf mits je maar helder blijft denken ;-) hier op het forum heb je de beschikking over een
schat aan informatie.

Groeten Krijn.

PS; Heeft jouw BMW een punten ontsteking of elektronisch?
Reply
De bougies maak je schoon zeg je, schoonmaken van een bougie kan eigenlijk alleen maar door ze te stralen en dat zie je zelden of nooit meer. Zelf doe ik dat wel omdat ik op mijn werk de beschikking heb over de spullen daarvoor.
Heb je niet de beschikking over zulke apparatuur dan is het raadzamer de bougies te vervangen ,dit omdat een eenmaal vervuilde bougie aan de oppervlakte wel eenvoudig is schoon te maken maar onderin daar kom je niet of nauwelijks bij.
Gebruik je wel het juiste type bougie, dit ivm de warmtegraad want een te koude bougie word gegarandeerd pikzwart. Zelf gebruik ik NGK 7, die word bij mij mooi grijs/bruin.
Een bougie is de graadmeter hoe het met je blok is gesteld, maar dan moet er wel het juiste type inzitten om te kunnen aflezen hoe het er aan toe gaat in je cilinderkop ;-)
Reply
Hey Krijn,

Goeie uitleg. Ik ga dat uitproberen. Al op het forum gezien, dat je niet te lang op 1 cyl moet draaien. Maar uitsluiten of het de carbs of de ontsteking is, is een goeie.

NB ik heb begin dit jaar nieuwe bougies geplaatst "NGK BP6ES", volgens NGK een standaard bougie.

Even gesurfd, ik kom ook 7, 8 of 9 versies tegen.

Kun je hier nog advies in geven. Dan bestel ik gelijk een paar nieuwe. Ik heb helaas geen toegang tot zandstralen :-))

Zodra het probleem (nagenoeg) opgelost is kan ik de nieuwe pluggen inzetten.

Bedankt

JH
Reply
Quote:Hallo Bep,

Super site. Duidelijke beschrijving. En gelukkig ook een aantal super foto┬┤s. Dit ga ik zeker opvolgen.

1 vraagje nog. Bij de R70 zit de slang aan de zijkant van de carbs. Zoals Kees aangaf kan ik deze dus aan de onderkant van de carbs aansluiten, na verwijdering van het schroefje.

Gr.

JH
Je foto met uitleg van de carb zegt genoeg.

Super.
Reply
Hallo Krijn,

Nog ff op je PS:

>> PS; Heeft jouw BMW een punten ontsteking of elektronisch?
Mijn 1990 R100RT heeft gelukkig electronische ontsteking. :-))

Gr.

JH
Reply
Hallo Krijn,

Ik heb het uitgeprobeerd. Niet een schroevedraaier gebruikt maar een boortje in de bougiedop.

Ik heb een kort filmpje gemaakt, zodat je het ook kunt zien.
http://www.uare.nl/wk4/images/MVI_0144.AVI

Het lijkt me dat de vlam wel goed is. Constant houden van 1 cm ging wat moeilijker :-))

Zeg maar wat jij er van vind.

Gr.

JH
Reply
Hoi JH,

Naar wat ik zo kan beoordelen ziet die vonk er prima uit, als de andere kant ook zo is hoef je je over de ontsteking geen zorgen meer te maken.
Dan vind ik het wel erg vreemd dat beide bougies zwart worden?
Er zit niets anders op dan de carburateurs weer helemaal goed na te lopen/uitblazen en reinigen
en weer netjes opbouwen met eventueel een stel verse naalden/zittingen erin.
De afstelling van de vlotters goed in acht houden, alle schroeven op de fabriekswaarde, schone bougies erin
stukje warm rijden en synchroniseren die hap.
Je gebruikt nu NGK nummer 6 ,das op zich al een hete bougie die goed schoon zou moeten branden.

Zou er een mogelijkheid kunnen bestaan dat er slechte of oude benzine in je tank zit?

Is je luchtfilter schoon en ook belangrijk; droog?

Hoe staat het met je olieverbruik? en welke olie gebruik je ?
Is de carterontluchting mooi open ?

Nog even over die bougies, houdt je aan de door de fabriek opgegeven warmtegraad, nummer 6 van NGK is al flink aan de hete kant en kan op langdurige ritten weleens te warm zijn , de boel word dan te heet.

Groeten Krijn.

Reply
Is bij het reinigen van de carb het chokehuisje los geweest en zo ja, is de choke wel goed terug gezet? Je kunt links en rechts per ongeluk wisselen en ook het asje 180 graden verschoven terugplaatsen. Er staat aan de buitenkant op het asje een puntje, ik geloof dat die richting de choke kabel moet komen. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...11&lang=nl
als je werkt zie je hier het plaatje, ik bedoel het huisje nr 13 en asje nr 12 op hefboompje 14.

Reply
Je zegt; Dr Peters geeft nog andere mogelijkheden aan, welke je kunt zien aan de bougie, maar die sluit ik maar ff uit, zoals schade aan de cilinders,zuigers en kleppen.

is het niet mogelijk dat bv de kleppen veel ruimte hebben op de klepstelen / geleiders??
eventueel zuigerveren?
kan toch gewoon olie verbruik zijn.

Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Niet te moeilijk denken. Het probleem is ontstaan na schoonmaak. Hoeverre heb je de carbs gedemonteerd ? Als je ze echt helemaal uit elkaar gehaald hebt dan zou het kunnen dat er iets verkeerd in elkaar gezet is zoals het chokemechanisme.

Nu lijkt het vnl. veel te rijk te zijn. Eerste acties daar is lucht/mengselschroef onderop de carb. Indraaien en ca. 0,75 tot 1,25 slag open.

Maar nogmaals plaatje van je carbs doet wonderen evenals een duidelijke uitleg over wat je nu allemaal wel en niet uit elkaar hebt gehaald.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)