Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voorwiellager R80
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Forum en Bertje,

Ten eerste dan ook hulde voor Bertje die het zo duidelijk uitlegt. Dat is OK!

Om zijn vraag te beantwoorden:
Tweemaal heb ik lagers nagesteld aan een r60 en een r100 met succes. Gelukkig gaan ze lang mee (ca 100.000) dus zo vaak hoef je niet aan de bak.
Ps. ik gebruik inderdaad een schuifmaat met meetklok erop (oud spul, maar goed spul, is geeikt) om de paralliteit van de bus te controleren.

De kogellager-aktie was ook een noodoplossing omdat ik zo snel geen origineel lager op voorraad had. Niet omdat ik voor kogellagers zwoor.
Het originele kegellager hield daarvoor ca 180.000 km dus eens kijken of we hier met het kogel lager (2Z) voor duurzaamheid of goedkoop gaan...als ze korter meegaan weten we waar BMW destijds heen wilde. De R100RS houd ik voorlopig dus de proef is gestart.

Nou, einde tread voor mij neem ik aan, maar Bertje geef ik het laatste woord als hij dat wil.

Ps in welke branche werk je nou Bertje? Ik ben ontwerper / stress engineer. Ontwierp spul dat tot 36.000 tpm op lagers draaide, vandaar.

Dat was het, groeten..
Louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Kegellager is zeker fraai, maar in praktische zin (werkplaats omstandigheden) kost het tuurlijk te veel tijd. Groefkogellagers is eruit tikken, nieuwe erin, klaar.
Neem de afgedichte Z2 lagers. Alle snelle japanse fietsen hebben het, dus dat het maar 180 kan is kolder. Langs de afdichting komt bij bmw al snel vocht, dat is dan ook de oorzaak van het kapot draaien. eigenlijk staat zo een kgellager altijd of te strak of te los, dat optimale gebied is zo smal.
Om de krachten op te vangen van de kettingnaaf in achterwiel, zit daar inderdaad een wat steviger lager. Maar....de latere bmw Y-velgen hebben ook gewoon kogellagers toch ? over vet kleuren: shell heeft ook zo een taai blauw vet, werkt goed, kan tegen relatief hoge temperaturen en is waterbestendig. Retinax heet dat.

Grt, Jos
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Jos,

'zal eens navragen of de kevershop Retinax in klein-verpakking stopt die ze verkopen.
De juffrouw achter de balie is altijd al te vriendelijk tegen me, en in voor een langer praatje, dus misschien weet ze het of kan ze het natrekken.
Ben zelf benieuwd hoe de lager duurtest afloopt, de eerste 8k zitten erop.

Doei, Louis
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)