Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R 51 na 18 jaar stilstand......
#31
Als de condensator kapot is zul je eerder zien dat hij vonkt over de puntjes als je een ferme trap op de kickstarter geeft.
Lei, wat mijn bijdrage betreft: soms lukt het niet om met het verdraaien van de totale ontsteking het openen van de puntjes synchroon te krijgen met de 'S'. Dan heeft het dus 'ook' zin om de plaat waarop de puntjes gemonteerd zijn eerst te stellen. Natuurlijk kun je ook met een lampje testen, maar met een vloeitje werkt het ook. Ik stel overigens altijd met een multimeter....
Het punt van mijn betoog is met name te zorgen dat de maximale 'abriz' van de magneet optimaal afgesteld staat ten opzichte van de voorontsteking.

Coen
Reply
#32
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Van mij mag natuurlijk iedereen alles afstellen zoals hij/zij zelf wil. Tis maar wat je gewend bent en wat voor jezelf werkt!!! Het probleem met punten die niet op tijd te krijgen zijn zit 'm in de regel in slechte kwaliteit aftermarket puntjes. De fiber nok is te hoog of wat dan ook... Probeer originele punten te vinden, dan heb je dat probleem niet. Je opmerking dat de punten op twee manieren te verstellen zijn is juist... dat willen veel mensen ook nog wel eens over het hoofd zien: De grondplaat van de punten zelf, en de totale ontsteking. "Tausend tricks" verklaart dit alles heel exact!
Reply
#33
Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:

En toen waren er vonken!!
Na het afstellen van de ontsteking met de gradenboog, zoals ik hier voor beschreven heb, heb ik nu in ieder geval goed vonkende bougies gekregen.
Ben nu nog even met de bing carburateurs bezig (vlotterhoogte afstellen) en dan nog maar weer eens een startpoging ondernemen.
Iedereen bedankt voor de tips!
Laat nog wel even weten of ik de R 51 na 18 jaar ook daadwerkelijk goed aan het lopen heb gekregen.
Reply
#34
Op de één of andere manier heb ik het idee dat de door jou gehanteerde werkwijze niet noodzakelijkerwijs tot een vonk op het juiste moment gaat leiden.
De 45 graden die je noemt wordt verder in geen enkele publiciatie gebruikt.
Puntjes moeten openen op het moment dat de S in lijn staat met de inkeping van het carter én als de magneet pet zijn markering in de 'V' van de grondplaat bevindt.

Het is allemaal veel minder ingewikkeld dan het lijkt

Coen
Reply
#35
Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum:

Ik lees bij het bovenstaande dat er een inkeping in het carter moet zijn?
Ik heb die bij mijn r50 uit 1955 niet gevonden. Bij mij is het een punt met daaronder een ingeslagen S op het vliegwiel. Ik probeer dat punt in het midden te krijgen van het kijkgat en stel zo de magneet en plaat synchroon. Als dit niet goed is hoor ik het graag.

Reply
#36
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Verwarring scheppen doen jullie ZELF , goed lezen wat er geschreven wordt . Als het vliegwiel op S staat heb je daar verder niks te zoeken , de rest speelt zich af aan de voorkant . Merkteken op GRONDPLAAT Groetjes Cees.
Reply
#37
Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heb toch goed gelezen wat er geschrevenis. Maar misschien is dat het.
Verder ben ik toch wel een heleboel wijzer geworden door goed te lezen wat er geschreven wordt en ben daar degene die de moeite neemt iemand te helpen dankbaar voor.
Reply
#38
Ik bedoel de inkeping in het kijkgat. Dit is niet noodzakelijkerwijs het midden!!
Reply
#39
Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum:

Coen je hebt gelijk. Ik had het nog niet gezien omdat ik van voren in het kijkgat keek en het streepje als er recht voor staat links zit. Maar bedankt weer wat geleerd.
Reply
#40
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Heren, nog een ervaringstip. Ik heb ooit ook heel lang gezocht waarom mijn R50/2 niet wilde starten terwijl ik prachtige vonken had en de contactpunten openden precies op het moment dat de S voorbij het merkteken in kijkgat kwam.
Uiteindelijk bleek het vliegwiel verdraaid te zijn op de krukas zodat de merktekens niet meer overeenkwamen met de krukas/zuigerpositie. Dit is (als je "ten einde raad bent") heel eenvoudig te controleren door via het bougiegat te kijken of de zuiger inderdaad op zijn hoogste punt staat als het OT-merk op het vliegwiel voor het kijkgat zit. Sindsdien is dat mijn eerste check, nadat ik zeker weet dat ik benzine in de tank heb en de kraan op reserve staat, maar nog voor alle andere zaken zoals compressie, klepspeling, vonken, carburateurafstelling.
Later heeft mij dat geweldig geholpen om snel te ontdekken dat ook mijn magneet een keer spontaan een kwartslag gemaakt had t.o.v de nokkenas: ook toen mooie vonken maar terwijl de zuigers beneden zijn.

Ik ben benieuwd wat de problemen van Frits en Jonny waren, succes beiden,
groet, Kees
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)