Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carb-aanzuigbochten plat-luchtfilter
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi boxervrienden,

Ik heb een vraag over het platte luchtfilter type.
Waarom lopen bij dit luchtfilter de carburateur-inlaatbochten verder door, zeg 7 cm, in het luchtfilter, m.a.w. de aanzuigbochten zijn bij dit filter een stuk langer dan bij het ronde luchtfilter, wat is de functie hiervan.

Jan, R80RT '87
Reply
Jan,

geluid is minder.

Richard
Reply
Ik denk dat voor een goede venturi moet zorgen voor de carterventilatie / afzuiging.
Het luchtfilter wordt hierdoor maximaal beschermd tegen evt oliedamp.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Jan,

De lengte van de inlaatbuizen heeft sterke invloed op het koppel bij lage toeren en de carburateur afstelling. Maw BMW heeft deze dusdanig getuned dat het koppel rond de 3000 toeren een stuk beter is dan bij het ronde luchtfilter.

Mijn R100RS kocht ik met een luchtfilter waarbij de rubber delen in het luchtfilterhuis waren verwijderd. De motor trok matig en liep met weinig gas nooit lekker maar onregelmatig. Pas na het terugbouwen van de aanzuigbuizen trok hij goed en liep een stuk beter en zuiniger.

Nadeel van deze constructie is minder aanzuig geluid.
Terugbouwen naar een rond luchtfilter is een optie. Staat mooier en geeft een mooier geluid maar minder koppel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jan,

De lengte van de inlaatbuizen heeft sterke invloed op het koppel bij lage toeren en de carburateur afstelling. Maw BMW heeft deze dusdanig getuned dat het koppel rond de 3000 toeren een stuk beter is dan bij het ronde luchtfilter.

Mijn R100RS kocht ik met een luchtfilter waarbij de rubber delen in het luchtfilterhuis waren verwijderd. De motor trok matig en liep met weinig gas nooit lekker maar onregelmatig. Pas na het terugbouwen van de aanzuigbuizen trok hij goed en liep een stuk beter en zuiniger.

Terugbouwen naar een rond luchtfilter is een optie. Staat mooier en geeft een mooier geluid maar minder koppel.
Bij mijn R80 zijn ze er ook uit, ik ga nieuwe bestellen en inbouwen.

Bedankt, Jan
Reply
Quote:Jan,

Het stuk tussen de carburateur en de cilinderkop is belangrijk voor het vermogen, niet dat tussen carburateur en luchtfilter.

Waarom de lengte binnen het filterhuis zo lang is? Waarschijnlijk om aanzuiggeruis te verminderen en een beter gebruik van het filteroppervlak te krijgen.

Verder zal waarschijnlijk meespelen dat er ook voor de Amerikaanse markt geproduceerd werd en er een eenheid in materiaal en uitvoering nagestreefd werd.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)