Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstelling koppeling mechanisme R100RS 1977.
#1
Reactie van bezoeker 'Rob de Wilde', geïmporteerd van het oude forum:

Ik krijg de koppeling niet goed vrij gesteld, het blijft ratelen.....
Kopp.plaat en bouten vernieuwd door Jan Gol.
Zelf een geheel nieuw mechanisme gemonteerd, incl. nieuwe kabel en overmaat asje van hevel op versnell.bak. boutje met contramoer aangedraaid tot 2 a 3mm speling. Daarna verder gesteld (met geheel ingedraaide stelschroef op stuur) bij hendel. Hij rateld alleen niet meer als ik hem erg aandraai, dan heeft hij geen speling meer en gaat hij bijna niet of niet in zijn 1e versnelling......
Wat of hoe zou ik dit kunnen oplossen......?Ik zie nergens dit "probleem"staan op het FORUM.... (alvast heel erg bedankt!!!!), Rob.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Bij het aftsellen van de koppeling moet je onderin, bij de bak, officieel 201mm vrije, blootliggende kabel hebben (en dan met een marge van 2 milimeter ofzo). Dit stel je af met de schroef aan het stuur - deze hoeft dus niet per se zo ver mogelijk ingedraaid te zitten.

Wat gebeurt er als je met motor uit in zijn 1e versnelling met ingetrokken koppeling de motor duwt: gaat dit makkelijk (ongeveer net zo makkelijk als wanneer hij in z'n vrij staat) of zwaar? En als je in zijn 1e versnelling met ingetrokken koppeling wil starten of bij het stoplicht staat, wil de motor dan naar voren? Als het duwen makkelijk gaat en de motor niet voortkruipt komt je koppeling gewoon goed vrij.

Maar als de versnellingsbak ratelt en niet in zijn 1 wil wanneer je geen speling hebt op je kabel (en de koppeling dus nooit volledig aangrijpt, en vermoedelijk dus wel volledig vrijkomt bij inknijpen) zou ik eerder vermoeden dat er wat met je versnellingsbak dan met je koppeling mis is. Of je moet nog wennen aan het schakelen op een BMW? Ik weet niet hoe lang je hem al hebt.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rob de Wilde', geïmporteerd van het oude forum:

Dank voor je antwoord Bas, maar;
Deze motor is verder nog niet bekend bij me, wel veel vernieuwd.
Als ik hem "niet ratelend" wil hebben staat de kabel dus veel te strak (geen speling dus, (inknijpen handel gaat dan dus zwaar) en geen 200mm (maar 19,3 denk ik).
Zou dat dan dus wellicht een bus of lager van de versnellingsbak kunnen zijn, want inderdaad, daar gaat het mechanisme doorheen......
(Ik heb hiervoor een R75/6 20 jaar gehad, en het principe lijkt me hetzelfde).
Groeten en dank, Rob.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Rob : Doorgaans is het zo , dat je de stelbout in de hefboom zo regeld dat bij half ingetrokken handel aan stuur de hefboom aan bak paralel loopt met he deksel van bak. De vrijeslag regel je dan met de kabel c.a. 4mm . Die rammel is vreemd , heb je het goeie lagertje tussen de drukstift. Er zijn 2 soorten . Aan de koppel. zelf kan weinig rammelen tenzij je splines van het asje waar de plaat op zit uitgeslagen zijn. De plaat is nieuw zeg je. Een goed werkende koppeling komt bij half ingetrokken handel al vrij. groetjes Cees
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Rob : probeer eerst die rammel op te sporen , er moet iets fout zitten . Het systeem is NIET anders dan bij de motor waar je 20 jaar mee hebt gereden . Als je van alles dat je hebt vernieuwd de onderdeelnummers nog hebt .Ga dan naar de realoem pagina bij de sponsor , vul je serienummer in . En vergelijk. Zolang die rammel er is heeft afstellen geen zin denk ik.Groetjes Cees.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)