Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hoeveel olie mag er in de cilnderkop zitten?
#1
Ik heb een R100r uit 1980 en wil de kleppen afstellen. Bij het verwijderen van de cilnderkop kwam er behoorlijk veel olie vrij. Is dat normaal of zou de zuigerveer lekken? De bougie is helemaal zwart.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom haal je de cilinderkop er af als je kleppen moet stellen? Of bedoel je het kleppendeksel? Onder het kleppendeksel zit altijd wel wat olie ja (zoveel dat het er uit druipt als je het deksel loshaalt), gezien het daar ook nodig is om de tuimelaars e.d. te smeren. Maar als je de verbrandingsruimte bedoelt: daar hoort geen olie te zitten.
Een zwarte bougie kan ook door een te rijk mengsel komen. Hoe is je olieverbruik? BMW zelf geeft aan dat een liter op 1000 kilometer nog acceptabel is.
Reply
#3
Dank voor je reactie, Bas.
Ik bedoel idd de kleppendeksels. Li zat een klein beetje olie in en re beduidend meer.
Dat is ook de kant waar de bougie zwart is. Ik heb geen idee over het olieverbruik want ik heb hem pas sinds kort aan de praat gekregen. Ik heb de carbs laten afstellen door een BMW dealer maar de motor loopt niet mooi.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Dat ligt er aan hoe zet je de motor weg . Op de middenbok of scheef op de jiffy. Groetjes cees.
Reply
#5
Quote:Dat ligt er aan hoe zet je de motor weg . Op de middenbok of scheef op de jiffy. Groetjes cees.
Cees,
je zou dan verwachten dat de linker dan meer olie bevat? Maar het is de rechterklepdeksel!
(Ik zet hem meestal op de jiffy weg.)
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad dat klopt !! Vreemd ! De olie loopt terug door de buisjes van stoterstangen . De aanvoer van olie naar tuimelaars komt langs 2 tunnels waar de draadeinden c q kopbouten door lopen . Bij afnemen klepdeksel praat je dan over een druppel of 10. Heb je mischien een pakking die een breder contactvlak heeft , zodat er inwendig een opstaande rand is waar olie achter blijft staan. Ik zou niks anders kunnen verzinnen . Groetjes Cees.
Reply
#7
Olielekkage langs de klepsteel?
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Staat er in het kuiltje bij bougie duidelijk een L of R of heeft iemand een L deksel op rechts pas gemaakt . Ik val niet snel achterover tegenwoordig , vandaar ook een min of meer onlogische vraag.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Ab ', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb een R100r uit 1980 en wil de kleppen afstellen. Bij het verwijderen van de cilnderkop kwam er behoorlijk veel olie vrij. Is dat normaal of zou de zuigerveer lekken? De bougie is helemaal zwart.
Goed teken dat er olie uitkomt. Bij mijn R60/2 is dat de enige manier om te controleren of de smering in orde is. Er blijft altijd een laagje staan. Als de tuimelaars lekker vet zijn is dat in orde. Controleer wel steeds de zijdelingse speling vd kleppeen tussen duimen en wijsvingers. Teveel speling kan je een lelijke klepsteelbreuk bezorgen en dan zijn de rapen gaar.
Voor overmatig oliegebruik domweg even kijken naar de uitlaten. Zwarte bougies kunnen te maken hebben met een te rijk mengsel maar met de huidige benzine kun je weinig 'aflezen'aan de bougies en uitlaten. Alleen hele moderne motoren hebben een perfecte verbranding. Ik heb nieuwe carbs, gereviseerde koppen en hij is perfect afgesteld. Toch meerdere malen doorgeslagen bosch bougies. De goedkoopste NGK`s en Shell super V en heb nooit meer last. Vraag me niet waarom maar mooi grijs/lichtbruin zijn de bougies nooit meer geweest.
Ik heb hem al 39 jaar.
Gr.Ab
Reply
#10
Quote:Staat er in het kuiltje bij bougie duidelijk een L of R of heeft iemand een L deksel op rechts pas gemaakt . Ik val niet snel achterover tegenwoordig , vandaar ook een min of meer onlogische vraag.
Gelukkig is dat in orde. Ik ga toch maar onderzoeken of de motor (veel) olie verbruikt. Hartelijk dank voor jullie reacties.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)