Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
in 2012 verder op een R1100 of R1150?
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Naar marktwaarde bezien lijkt me 1800 euro niet verkeerd voor je motor, zoals je ´m beschrijft.

Maar heeft je motor meer waarde voor jou, dan zou je kunnen overwegen om je motor te verbeteren. Uit ervaring kan ik je zeggen dat de correcte ombouw naar twee schijven echt leidt tot een goed remmende motor. En een oudere motor geschikt maken voor hedendaags verkeer heeft in feite alleen betrekking op de remkwaliteit.

Vraag bij de sponsor of ie een 2e handssetje kan samenstellen. Of bel Jan Beck, die heeft ook een aantal voorvorken (rechter vorkpoot en remklauw zijn dure onderdelen) op zolder staan, die hij misschien wil verkopen. De remzuiger is gewoon nog door BMW leverbaar; duur, maar daar zou ik niet op bezuinigen.
Reply
Reactie van bezoeker 'marc', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb eerst een r80rt gehad,deze heb ik 15 jaar gehad.
op deze motor heb ik 230.000 km rijplezier gehad,maar na een ongeluk met een fietser die mij geen voorang verleende heb ik de motor ingeruild met schade voor een 1100rt.
fijne motor dat wel maar na 10 maanden weer ingeruild voor een r80rt van 86.
deze rijd ik nu alweer nijna 4 jaarmet veel plezier.
groet marc
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Dan heb je de hoofdremcilinder onder de tank zitten toch?
De ombouw naar nieuwer type en evt met dubbele schijf zou heel goed kunnen uitpakken.
Het blijft een concept ui de jaren 70 dus tracht niet deze motor te vergelijken met een nieuwer uit de jaren 90.
Het is trouwens een oldtimer dus dan kan je hem tegen hele lage kosten wegzetten.
Huur eens een R1100 voor een dag?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Verruil hem in geen geval voor zo een lelijke r1100gs. Ik kom vaak in duitsland met mijn oude boxer en dan staat er zo een wereldreisding naast me.....denk ik, tja,
De meeste gs rijders hebben een aparaat waarmee je de woestijn door kan, maar ze rijden op schone droge asfalt wegen, bah!

Een kale R1100 is wel wat denk ik, vergeet ook de R850 niet!. In bepaalde rem situaties kom je met de oude schijf kracht te kort. Een latere boxer (1981-83) heeft wel goede stoppers.
De r80 heeft kracht zat, dat wel. Probeer ook eens een sportieve yamaha, dat heb ik ernaast en bevalt zeer goed.

Succes met je keus.
Reply
Goede raad van een oude rot: verkoop nooit je motor!Van iedere verkochte motor heb ik nog steeds spijt.Ook van die Jawa Californian 1971, mijn eerste.Daarom heb ik er nu 5 staan, er gaat niets meer weg. Doe je ze weg, ga je ze later terugkopen. Dus koop gewoon een huis met een grote garage of zoiets.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum:

Maarten,

Misbruik dit techniekforum even voor subjectief geklep. Risico op hoon trotserend.
Bij deze een reactie op je verzoek tot gedachte-uitwisselling. Kort maar krachtig: Er is geen alternatief voor de 2-kleps-boxer. Om een metafoor te gebruiken; goede cognac smaakt nu eenmaal anders dan een breezer of, minder elitair; zelf opgeschonken filterkoffie beter dan Senseo. Niet elke modernisering is per definitie beter of mooier zo blijkt.

Een persoonlijke onderbouwing.
Zo nu en dan wisselen mijn broer en ik van motorfiets tijdens een toertocht. Voor de gein en voor mij telkens weer een toets of ik nu werkelijk een GS-oilhead wil hebben, met zijn vermeend perfecte stuur- en motorgedrag en stoere uiterlijk. Niet voor niets de best verkochte BMW-fiets aller tijden denk ik dan. Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk gaat elke vergelijking mank omdat er, behalve de twee wielen, geen overeenkomsten zijn.

Afijn, mijn broer op mijn stampende, wiegende en hard werkende airhead, ik op zijn snelle, fluitende en nooit-wat-aan-de-hand-rijdende R1100R. En telkens weer wordt ik op de zijne zo vrolijk door de geruststellende bevestiging dat er niets boven mijn tweeklepper gaat.
Zoals het stationaire tokke-tokke tokke-tokke uit de pijpen klinkend als swingende muziek, het diepe gegrom onder uit de buik duidend op oerkrachten en het gemoedelijk sportieve zònder nervositeit (!) zijn een paar onnavolgbare eigenschappen van de oude boxer.
Verder is de door BMW destijds functioneel toegepaste vormgeving van grote schoonheid en duurzaamheid. Onbedoeld tijdloos dus en onvergelijkbaar met huidige fietsen waarbij de ontwerpers uitgepoept lijken. Elk jaar een nieuwe variant, verschuilend achter het tendentieuze excuus dat de liefde voor een lustobject zeer vergankelijk is. Of snel zakelijk aanvoerend dat ‘techniek en veiligheid’ verbeterd zijn. Een heel verantwoord doch ijdel argument.

Verwijt mij nostalgisch gemijmer of conservatieve verzuchting, nochtans getuigt de berijder van een klassieke motorfiets met zijn of haar fonkelende ogen altijd van een blij gemoed. Trots op het karaktervolle (en veilige) motorvoertuig. Trots op de weigering mee te doen aan de opgedrongen wegwerpwedloop. Zo trots dat zij alle tekortkomingen aan snufjes, plastics, pk’s en co2 voor lief nemen (…).

Allee, we dwalen af. Koester je R80. De waarde ervan zal zich blijven uitbetalen in onderbuikvlinders en, als je lijf echt niet meer kan of wil, vette valuta op den duur omdat pure kwaliteit en schoonheid schaars is en de vraag ernaar zal toenemen om bovengenoemde sentimentele en plausibele redenen. Die economische afweging is heel modern.

Groet van een verstokte 2V’er.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Ha Gertjan, mooi stukje en ben het grotendeels met je eens, echter die co2 opmerking niet.
Onze boxers, zijn niet erg duur qua verbruik, kijk maar eens naar een moderne 800 of 1000 cc machine. Onze boxers doen dan 1 op 17-20. Vergeet ook niet de co2 die productie van een nieuwe motorfiets opleverd! Onderdelen komen tegenwoordig van over de hele wereld met dus ook transport over die hele wereld. Dus een moderne fiets mag dan ''goed'' lijken voor het milieu, ik heb daar mijn twijfels over...
Wat doen we met een oude vervuilde kat bijvoorbeeld?, idd die gaat het oud ijzer in......is dat zo goed ?

Grt, Jos

(2klepper)
Reply
Reactie van bezoeker 'Maarten1979', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

na heel veel wikken en wegen + inventarisatie van te vervangen onderdelen en benodigde reparaties aan de BMW R80/7 komende maand heb ik deze ingeruild voor een BMW K1100 LT SE met ABS 2.

Goede keuze,we zullen het proefondervindelijk gaan ervaren vanaf volgende week,
dank voor de reacties!

groeten
Reply
Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Beste gertjan,

Ik deel je mening, zelf rijd ik op een R100Rt van 92 en soms denk ik wel eens het is tijd voor iets moderner, maar als je dan een rit doet of je ziet de ouwe beemer schuddebuikend staan dan weet ik het wel er is gewoon voor mij niks dat het zelfde gevoel geeft. En als er eens iets mis gaat dan vallen de herstellingskosten mee zeker in vergelijking met de moderne motoren. Onlangs kreeg ik de bemerking dat je op zo een oude beemer toch niet konfortabel naar het zuiden kan !!! ik antwoorde dat als ik echt konfortabel naar het zuiden ga met de wagen , maar je de collega heeft dan ook een moderne machiene die slechts enkele dagen per jaar buiten komt en die helemaal de esentie van motorrijden verwisseld met opscheppen.
Reply
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:

neem een R1 of een andere fijne jap!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)