Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Peter Sijm', geïmporteerd van het oude forum:
na montage van een andere 5-bak achter het 75/6 blok (in een 75/5 cafe racer overigens) hoor ik een steeds harder wordend zoemend geluid uit de bak. Ook bij stationair lopen. De drukstift draait redelijk snel ook in vrijstand wat me niet juist lijkt (overigens ook als ik de stift iets naar buiten trek wat helemaal gek is toch?). Ik heb het lagertje aan de achterzijde vervangen maar dat helpt niet. Wie weer raad? Zou de stift niet in orde zijn?
Is die drukstift nog wel helemaal recht?
Volgens mij draait de drukstift altijd mee met met het toerental van de ingaande as.
Hij zit daar redelijk klem in door het viltje. Tevens zit hij met zijn konische punt in de koppelingsdrukplaat, en wordt daar ook door meegenomen.
Komt het druklagertje wel voldoende vrij, of is het aan zijn eind?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Ik raad je aan om de koppeling bediening nog eens goed te controleren,de drukring met de goede kant naar het lager gericht.(let op je hebt 2 soorten lagers)
En de drukstift wat al is gezegd op rechtheid controleren,als de stift ook maar een beetje afwijkt kun je door de slingering later olie spatten op de koppeling plaat krijgen.
Je kunt de stift het best over een glas rollen.
Succes.
dank voor de reacties! ik ga ervan uit dat de drukstift de boosdoener is en ga deze vervangen- zal laten weten of het leed dan is geleden.
helaas- de drukstift ziet er wel gehavend uit (zie foto) maar was niet krom. De nieuwe drukstift, lager etc bieden geen soulaas. Als ik bij lopende motor de koppeling intrek is het gezang weg maar bij het rijden giert het enorm.
Als bij stilstand en draaiende motor de koppeling wordt ingetrokken staan de versnellingsbak assen stil. Dan geen lawaai? Wel lawaai als de koppeling gelost is en de versnellingsbak draait. Lijkt op een versnellingsbak (lager) probleem.
Met vriendelijke groet,
PeterH
ha Peter H, had het zelfde probleem met de gewisselde 4-bak. Zou wel heel toevallig zijn als deze bak zelfde euvel heeft. Verder schakelt de 5-bak super en voor BMW zelfs extreem klakloos. Eerst maar eens een tijdje mee rijden en kijken of het erger wordt. Zo ja dan de originele 4 bak maar reviseren.... Andere tips zijn welkom.
Als dit de nieuwe drukstift is dan ziet hij er al behoorlijk ingevreten en heetgelopen uit. Onvoldoende smering? Hij draait in de stilstaande drukbus in het achterdeksel, die moet er dan ook niet goed aan toe zijn.
Het kan ook zijn dat de drukstift zwabbert in de prise as, maar dan is hij krom of het viltje centreerd hem niet maar trekt hem uit het midden.
Een heel fout viltje zou de zware bediening kunnen verklaren maar dan zit het wel heel erg klem. Gekke inval: probeer het eens zonder viltje en kijk gelijk of de drukbus goed gangbaar is.
Drukbus en lager wel monteren met een beetje olie.
NB: niet rijden zonder een viltje, anders koppeling vet!
Met vriendelijke groet,
PeterH