Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Heren, bedankt voor de reacties.
De motor draait met moeite 2 slagen rond. Als ik dat een paar keer doe start hij wel weer. Als ik 10 minuten later de motor uitzet start hij zo weer. De accu is nieuw, de bougies zijn nieuw en de olie is op peil. Ik merk dit probleem alleen als de brug die ik elke dag passeer open staat en ik de motor voor een paar minuten uitzet. Hij start normaal zonder een probleem. Het voelt aan of hij bijna vastgelopen is maar als hij uiteindelijk start loopt hij als een zonnetje.
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:
Startmotor revisie cq koolborstels
Begin met nalopen van de aansluitingen van accu naar startmotor en accu naar massa, misschien is het na opschonen van die verbindingen al een stuk beter.
En niet te vergeten de massaverbinding van startmotor naar motorblok. Kan ook goed vervuild en/of ge-oxideerd zijn.
Reactie van bezoeker 'PeterV', geïmporteerd van het oude forum:
Dit is hetzelfde probleem als ik met mijn R100rt van 1980 al jaren heb: bij flink warme motor wil hij kort ( paar minuten minuten, bv bij tanken) na afzetten slechts zeer moeizaam door de compressie starten. Ook na perfecte afstelling van ontsteking, carbs, kleppen enz., vernieuwen van alle onstekingsdelen, is het probleem altijd gebleven. Ik heb er maar één verklaring voor: spontane, te vroege ontsteking (nog vóór de zuiger op het BDP is) door hitte, bv van gloeiende koolafzetting. Ik maak (teveel) korte ritjes, mogelijk wordt het daardoor in de hand gewerkt.
MVG PeterV
Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:
Als het inderdaad spontane ontbranding is is dat toch wel erg laat.
Na een paar minuten wachten, verder zou je dat ook wel horen als hij spontaan onsteekt, steekvlammen, knallen in carb. etc.
Bertje
In de compressieslag zijn beide kleppen gesloten, dus geen backfire in carb of knallen in de uitlaat.
MVG Peter V
Jaren terug had ik een kever die steeds zeer zwaar rond ging bij starten. Oorzaak: ontsteking veel te vroeg, waardoor de zuiger van de cilinder die in de compressieslag zat, in zijn weg omhoog te vroeg ontsteking kreeg waardoor een ontbranding volgde (echter niet zo sterk als normaal omdat de compressie nog niet maximaal was) die de zuiger afremde, de startmotor kreeg daardoor de zaak nog met moeite erdoorheen.
Ontsteking op tijd gezet, probleem over.
Iets soortgelijks zou hier volgens mij aan de hand kunnen zijn, maar dan door te vroege ontbranding door bv. hete koolafzetting. Bij mijn RT is ook de starter aleens vervangen, het probleem is zoals gezegd steeds gebleven. Inderdaad lang niet altijd maar wel steevast na een korte stop bij warm weer.
MVG PeterV