Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tech info 16 klepper
#1
Reactie van bezoeker 'H. Tulp', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had een k100 met een "gewone" 8 kleps motor en ik het moet gezegd, het onderhoud was redelijk eenvoudig. Na een crash is mijn oog gevallen op een '91 k100rs 16v. Nu las ik op een Amerikaanse site dat bij een 16 klepper de nokkenassen verwijderd moeten worden bij het stellen van de kleppen. Is dat juist? Is dat te doen voor een redelijk handige dhz? Deze fiets heeft een zgn paralever ophanging. Kent deze ophanging dezelfde problemen als de monolever (smeren van de spiebanen)?
Zijn er verder nog punten die extra aandacht behoeven, zowel in onderhoud als bij aanschaf? op voorhand mijn dank!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Van der Haegen Danny', geïmporteerd van het oude forum:

Dat van de nokkenassen klopt. stellen bij een k100 wil ook zeggen sleet... normaal kom je er met controle alleen vanaf. moeten ze gesteld worden moet je alles goed opmeten,klep per klep en dan de nokkenassen eraf zwieren,als je een beetje oplet kan je weinig fout doen,de nokkenassen moeten terug 100% accuraat geplaatst worden omdat de timing natuurlijk moet kloppen.De paralever heeft geen nadelen en ja de achterste spiebaan moet je zeker eens alle 30000km of twee jaar smeren.verder hou je gewoon dezelfde punten in acht als bij je 8 klepper.een extraatje zijn de bussen in de zwevende schijven vooraan ,die kunnen al eens aan het rammelen gaan wegens teveel sleet. gewoon vervangen ,kost 50Ä voor beide schijven,de schakelaar waarmee de zijpikkel de benzinepomp uitschakelt zit boven op je middenbok bevestigd,deze regelmatig een scheut WD40 geven en je rijd er probleemloos jaren mee rond.geeft die schakelaar ooit onderweg zijn geest dan kan je die schakelaar kortsluiten dmv de draad ervan te volgen tot achter het rechter zijdeksel en dan dus " kort te sluiten"
groeten Danny
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)