Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K 75 met 181000 km op de teller
Reactie van bezoeker 'Frans Mazajchik', geïmporteerd van het oude forum:

Ik overweeg om een K 75 uit 1995 met 181000 km te kopen. De motor ziet er goed uit met een goede onderhoudshistorie. Ik aarzel echter door het hoge aantal km. Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt voor jullie reacties. Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ooit een K100 gehad, en verkocht met 154000 op de teller aan een bekende.
Tegenwoordig staat die rond de 200000, zonder noemenswaardige problemen.
Dus ja, het kan wel Wink
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marcel, bedankt voor je reactie. Stelt me enigszins gerust. Ik neem aan dat er weinig verschil is tussen een K 75 en K 100? Frans.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Het grote verschil zit hem in 3 of 4 cilinders... K75 heeft er 3, K100 4.
Ik heb er destijds 6 jaar op rond getuft en was er zeer te spreken over. Onderhoud viel makkelijk zelf te doen, verder was hij super betrouwbaar, zuinig en praktisch.

Suc6 met je keuze
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

Goed onderhoud is belangrijker dan bouwjaar of een hoge kilometerstand.

Het begint met een volledige onderhoudshistorie. Vooral de spiebanen van de cardan(as) moeten regelmatig (interval ca 20.000 km) zijn ingevet met Staburags, wat niet in het serviceplan staat.
Bij deze kilometerstand zou ik me ervan verzekeren wanneer de kunststof klemband op de geleider van de distributieketting is vervangen, liefst samen met de kettingspanner.. De distributieketting kàn 400.000 km mee zonder meetbare slijtage (Janosch_C aus RE).

Zie ook de aankooptips aan de linkeronderzijde van de homepage van Bert Meijerink op http://www.bmwk.nl/

Succes

Erik met K75RT 1994/02, km.stand nu 152.500 Km
Reply
Mijn K75 heeft nu ca. 65000 km op de klok. Toen ik hem kocht bleken de spiebanen van de aandrijfas erg uitgeslagen. Voor 85 euro een gereviseerde gekocht bij de Hobbyist. Houd zich prima.
Ik twijfel aan de nokkenas spanner, wat merk je als hij aan zijn einde raakt.

Groetend,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Rij zelf bijna dagelijks met een K75RT uit 1991. Huidige km.stand is 220.000, hiervan heb ik er zelf 140.000 gereden.
Km 145.000 aandrijfas vervangen door een revisie expl van de Hobbyist.
Km 154.000 rubber blokjes in de dynamo aandrijving
Km 160.000 achterremschijf
Km 179.000 koolborstels van de startmotor.
Km 201.000 geleiders van de distributie vervangen. Ketting was nog in nieuwstaat.
Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke kosten van olie en banden.
Steekwoorden zijn ,betrouwbaar, zuinig en soepel motorblok. Verder hou ik van de diepe brom van de 3 cilinder. Hoewel het een ex-marechausse motor is heb ik het idee dat ie nog wel 100.00 km meegaat, afgaand op hoe het blok op dit moment loopt. Mits goed onderhouden kun je aan een K75 met deze km.stand best wel een goede motorfiets hebben. Zeker als jezelf niet zo heel veel km. maakt.
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Ron
Normaal gesproken gaat een kettingspanner (nokkenas) beslist langer mee dan 65.000 km. Heb de mijne (220.000) nog nooit vervangen.
Kun je aangeven waarom je denkt dat de kettingspanner niet goed werkt?
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Frans,
dat de k75 een betrouwbare motor is en hoge kmstanden kan
bereiken is alom bekend.
Het is natuurlijk ook wat de prijs is voor de k75 die jij op het oog hebt.
kijk een beetje op marktplaats,motoroccasion,motortrader etc.
om je een beetje te orienteren kwa prijzen.
Zou toch zonde zijn dat je de motor koopt en je ziet er later ergens eentje staan voor dezelfde prijs in diezelfde staat maar dan met een ton minder op de klok.
Reply
Quote:Hoi Ron
Normaal gesproken gaat een kettingspanner (nokkenas) beslist langer mee dan 65.000 km. Heb de mijne (220.000) nog nooit vervangen.
Kun je aangeven waarom je denkt dat de kettingspanner niet goed werkt?
Ik hoor allemaal berichten dat deze spanners om de 60000 km moeten worden vervangen.
Hoor niets speciaals aan de motor dus ik maak me niet echt zorgen.
Een klein probleem is wel dat de kering van de ingaande as versnellingbak olie lekt (een klein beetje) maar dat is heel erg veel werk liljkt me.
Heeft iemand ervaring hiermee.

Groetend,

Ron
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)