Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r 100 rt 1990 dynamolampje blijft branden na starten met startkabels verkeerd om
Reactie van bezoeker 'eizer', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb de motor gestart met startkabels verkeerd om de + op - en andersom.
er kwam rook uit het blok motor liep wel.
na onderzoek bleek de b30 kabel gesmolten (dikke draad tussen diodeblok en startmotor).
ik heb het diodeblok en het spanningsrelais vervangen, ook de draad b 30 gemaakt.
op het anker van de dinamo meet ik 3,7 ohm weerstand op de drie punten van het voorstuk van de dinamo op alle drie 1 ohm weerstand.
echter het lampje blijft branden en de accu laait nietop.
wie weet wat ik kan doen ook zijn alle kabels en kabelschoentjes schoon gemaakt en door gemeten.
Reply
Heb je al gekeken of het lampje zelf nog heel is. Het maakt een wezenlijk onderdeel uit van het bekrachtigingscircuit van de dynamo.
Reply
Reactie van bezoeker 'PeterV', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:ik heb de motor gestart met startkabels verkeerd om de + op - en andersom.
er kwam rook uit het blok motor liep wel.
na onderzoek bleek de b30 kabel gesmolten (dikke draad tussen diodeblok en startmotor).
ik heb het diodeblok en het spanningsrelais vervangen, ook de draad b 30 gemaakt.
op het anker van de dinamo meet ik 3,7 ohm weerstand op de drie punten van het voorstuk van de dinamo op alle drie 1 ohm weerstand.
echter het lampje blijft branden en de accu laait nietop.
wie weet wat ik kan doen ook zijn alle kabels en kabelschoentjes schoon gemaakt en door gemeten.
Het lampje hoort uit te gaan als de spanning uit je diodeblok hoger wordt dan die van de accu.
Weet je zeker of je accu zelf de klap heeft overleefd? Verder kun je kijken of/ hoeveel laadspanning er is bij draaiende motor bij bv zo'n 2000 toeren (moet ongeveer 14,2 volt zijn). Heb je geen laadspanning, dan lijkt het toch op een dynamo-probleem. Heb je verder alle bedrading goed gekontroleerd? Er kan nog meer verbrand zijn wat je minder goed kunt zien. Met spanningsrelais bedoel je de spanningsregelaar, neem ik aan?
Als je een wphb hebt, (bv Haynes) staan daar meerdere testen in om systematisch te zoeken.
Vervelend geintje, sterkte met zoeken, laat even weten hoe het gaat.

PeterV
Reply
Eizer,

aan de bovenzijde van de diodeplaat zitten twee kabels vast die naar massa gaan, check deze, misschien zijn deze ook kapot gebrand.
Als je de spanningsregelaar afkoppeld en dan kontact aanzet, dan moet het laadcontrole lampje uit zijn.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)