Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervroeger r100
#1
Reactie van bezoeker 'Nic Duindam', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Mijn r100 uit '82 kampt met het probleem dat als hij eenmaal op temperatuur is, het toerental na het gas dicht op zo'n 1200 omw blijft hangen. Na ongev. 20 tot 60 seconden valt het toerental terug naar 800 omw. Verder ben ik vermogen kwijt bij hogere toerentallen. Vroeger haalde machine fluitend de 185 km/ Nu gaat de acceleratie boven de 120 beneden peil.
De carbs zijn gereinigd en gesynchroniseerd. Kleppen gesteld en olie ververst. De dealer liet weten dat het waarschijlijk aan het vervroegingsmechanisme ligt. Dit zit in het huis van de pulsgever ingebouwd. Heeft iemand ervaring met het demonteren van het ontstekingshuis en het vervangen en/of smeren van de veertjes van de vervroeger. De dealer liet nl. weten dat het uit elkaar pulken van het ontstekingshuis niet geheel zonder risico is.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Nic,
Het is inderdaad lastig, maar zeker niet onmogelijk (uit eigen ervaring).
Let op twee zaken:
- Onthoud waar alle ringetjes etc. precies zitten (volgorde)
- Bij het demonteren van de vervroeger eerst de twee "inspectieluikjes" aan de zijkant van het huis er af wippen, en via die gaten met een pincet de vervroegerveertjes losmaken. Als je dat niet doet, trek je bij het demonteren van de vervroeger de zaak mogelijk kapot. (Veertjes zitten nl aan een kant aan de vervroeger, aan de andere kant in het huis). Het is lastig, maar als je zorgvuldig werkt zeker niet onmogelijk.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Nic,
Mijn R100 van '81 (67 pk)kreeg 2 jaar geleden identieke kuren. Na ongeveer 15 km, dus als de motor goed warm was, bleef het toetental op 1500 tr/min hangen. Na snel in- en uitschakelen van de noodstop viel het toerntal terug op 1000 tr/min. De carburateurs volledig gedemonteerd, zelfd de O-ringen van de gasklep vervangen voor eventuele valse lucht. Resultaat: motor draaide perfect, maar eenmaal op temperatuur draaide deze volledig synchroon op een verhoogd stationair toerental. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen, dat de vervroeger de schuldige moest zijn; waarschijnlijk corrosie van de vervroeger. Aktie: de dekseltjes van de impulsgever verwijderd en ingespoten met Fin lube TF. Resultaat, verbluffend. Als ik nu bij 120 km het gas loslaat, valt het toerental direct terug op 1000
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Nic Duindam', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Met een stroboscoop heb ik het ontstekingstijdstip en de vervroeging gecontroleerd. Bij stationair toerental staat de S goed. Bij oplopend toerental verloopt het tijdstip stoterig naar het volgende teken. Bij 25/2700 omw/m zit de vervroeger aan z'n eind. Bij langzaam afnemend toeren tal schiet de vervroeger bij ongev 2000 omw. van max vevroeging naar geen vervroeging.
Ik heb het ÈÈn en ander in het ontstekingshuis gesmeerd met wd-40 (wondermiddel) door het verlengstukje van de spuitbus door het voordeksel helemaal naar achter te steken en al spuitend weer naar voren te trekken. Resultaat?. Ga ik vandaag proberen.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Carlo', geïmporteerd van het oude forum:

Heb zelfde probleem met R100RT 1982. Ben geen handige Harry : waar zit de impulsgever ? Kan dit ook verklaren waarom mijn voltmeter bij startprocedure van 12 naar 10 schiet als ik na het contact ook de noodonderbreker op 'go' zet? Overigens, na een kleine halve minuut wachten schiet ie weer naar 12 en blinken de verklikkerlichtjes. Pas dan (durf) ik te starten...
Dank voor reactie,
Carlo
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Carlo,
Het geval met de verminderde spanning doet me eerder denken aan een slecht contact. Ik zie echter geen verband tussen de impulsgever en de spanningsval.
Nog even iets over het verhoogde toerental. Ik kan niet hard maken, dat de electronische vervroeger in mijn ggeval de oorzaak was van het hogere toerental. Na aanpassing voor loodvrije benzine, ben ik ook gestopt met het gebruik van loodvervanger, gelijktijdig de carburateurs volledig nagezien en de impulsgever met teflon spray behandeld.
PS:Ik herinner mij, dat mijn eerste BMW, een R75/5 een gelijkaardig probleem met verhoogd toerental had. Latere cv carburateurs zijn van een slappe veer voorzien om de gasschuif in ruststand te krijgen.
Na aanpassing van bovengenoemde punten is het op verhoogd toerental steeds meer afgenomen en tenslotte volledig verdwenen.
Conclusie: De exakte reden weet ik niet. Heeft het iets met de loodvervanger te maken, waardoor de weerstand van de gasschuiven wordt verhoogd?







































































Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)