Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'saelens johny', geïmporteerd van het oude forum:
ik heb een q-tech ontsteking gemonteerd als ook een sportnokkenas,blijft het ontstekingstijdstip (het S merkteken)hetzelfde of wordt die bij een sportnokkenas vervroegd(meer voorontsteking)
saelens johny,
wat versta je onder sportnokkenas, er moet een nummer of model op staan.
Richard
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Johny : Geef is wat meer uitleg , heb je al gereden met de standaard afstelling op S en wat zijn je bevindingen omdat je twijfelt .
Reactie van bezoeker 'saelens johny', geïmporteerd van het oude forum:
hallo,die sportnokkenas is er ene waardoor de kleppen vroeger open gaan en later sluiten (betere vulling van de cilinders).met de standaard afstelling(S) draait hij bij 1000toeren wat schokkerig en neemt hij niet vlot op naar hogere toeren.
het nummer van de nokkenas ken ik niet maar ik weet wel dat de standaardnok,de inlaat bij voorbeeld opend 10° voor het bovenste dode punt en de sportnok die doet dat al op 30° voor BDP, bij gevolg denk ik dat de klep al een stuk geopend is als de ontsteking gebeurd het ontstekingstijdstip van een r100rs is normaal 9° voor BDP
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Een eerste vereiste is : Welk merk en nummer heeft die nokkenas. Aan de hand daarvan weten de jongens wat er aangepast moet worden. Nu is het min of meer gissen !!! Succes.
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Johny : Het is niet de bedoeling je te ontmoedigen. De meeste jongens die met deze zaken op de hoogte zijn , dat zijn de bouwers van een Caferacer of iets in die geest . Die werken ook met andere nokkenassen of een hele set van bijvoorbeeld Siebenrock. Bij zo'n nokkenas is een nummer . aan de hand daarvan kan men achterhalen hoe het kleppendiagram is . Meestal is dat een overlappende kleptiming . Dit houd in de de motor een meer nerveus caracter krijgt. Dus we weten niet waar je de nokkenas vandaan hebt , brobeer dat te achterhalen. Moest dat niet lukken !! Dan moet je de kleptiming uitlezen . Dat gaat als volgt : Je zet een 360 graden schijf op je krukas (dynamo) Vliegwiel op O.T. Schijf met 0 of 360 punt loodrecht naar boven , een wijzer crieeren van stug yzerdraad . En de punt daarvan ook op 0 punt zetten. Dan met inbussleutel 6mm de krukas rechtsom draaien , in noteren bij hoeveel graden de kleppen sluiten of open gaan . Duidelijk noteren welke klep. En van alle 4 . Omdat ze elkaar overlappen. Ik hoop dat het verhaal duidelijk is. Ander krijg je wel een UPDATE van een ander lid. Als je dat hebt, is het wel te herleiden naar een type nokkenas vermoed ik. Die schijven zijn wel ergens verkrijgbaar denk ik. Het is een hele procedure , ik zie het niet anders. Groetjes Cees.
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Bouwjaar serie nummer !!!
Rij zelf op een R75/5 van 1972, deze is omgebouwd naar 1000cc met een snelle ,asymmetrische nokkenas.
Het ontstekingstijdstip van een willekeurige andere nokkenas moet weer op tijd gezet worden, uitgaande van de originele timing, met de standaard nokkenas.
Monteer je dus een andere nokkenas, dan moet ook het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld worden.
Moest bij de mijne de oliepomp herzien(vierkante aansluiting ipv spie) en de gaten van de grondplaat uitvijlen om het spul op tijd te krijgen.
Dit doe je eerst met de basis afstelling, bij merkteken -S- op het vliegwiel krijg je spanning, vervolgens ga je het met een stroboscooplamp afstellen op circa 800 tot 1000rpm, dit bij beide kanten doen, zit er verschil in, wat door speling kan, dan moet dit verschil tussen de beide cilinders verdeeld worden.