Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Bob N.', geïmporteerd van het oude forum:
m'n R80/7 is momenteel vleugellam. Had hem de afgelopen 2,5 maanden aan de druppellader, wilde hem starten en dan gooit hij er olie uit ( ca. 0,1 l) via het oliefilterdeksel. Gelijk gestopt natuurlijk. Ooit meegemaakt/gehoord?
Moet hem maar lostrekken om te zien wat er is. Verstopte oliezeef, oliefilter, carterontluchtingspijp? Ik heb geen terugslagklep kunnen ontdekken die vast zou kunnen zitten. Heeft 2000 km geleden een beurt gehad waarbij olie en filter (goede type) zijn ververst. Toen geen sporen van slijpsel of ander vuil op filter, plug of in olie.
Ik gebruik al jaren minerale 20W50 motorolie, zonder problemen.
Heeft iemand enige suggestie?
Alvast bedankt!
Bob
Bob,
oliefilterdeksel losmaken, en kontroleren of de stalen ring ook ertussen zit. Waarschijnlijk is de witte o-ring er tussenuit geschoten.
Richard
@Bas,
geen oliekoeler dus jouw uitgebreide verhaal (waarvoor dank) is niet van toepassing.
@Richard, ik ken en heb de metalen ring. Ik weet niet of ik hem er weer tussen heb geplaatst; dus zeker een check waard. Even voor de zekerheid, wat is de volgorde van buiten naar binnen:
* deksel - metalen ring - witte rubber ring
of
* deksel - witte rubber ring - metalen ring
Alvast bedankt!
Bob
Hoi Bob,
deksel - witte rubber ring - metalen ring
Zit er ook een papieren pakking tussen?
Groet, Thijs
Als de metalen ring gebruikt wordt moet je ook de pakking gebruiken.
En het is aan te raden alles te vervangen tijdens een olie wissel.
Pieter
papieren pakking i.d.d.
Bij laatste oliewissel was die niet meegeleverd door de lokale BMW-dealer. Had nog wel een nieuwe pakking en rubberring liggen, weet niet meer of ik metalen ring herplaatst heb.
Hopelijk is hiermee de lekkage onder de duim.
Voor zover bedankt!
Bob
Heb het een keer met een ST gehad. Bleek dat er twee papieren pakkingen gemonteerd zaten. Dat was er een teveel en die werd domweg weggeblazen.
Gaat het lampje van je olie druk wel uit....? dat is nog het allerbelangrijkste... lijkt me verder een kwestie van een deksel pakking... Kan nooit heel veel of moeilijk zijn... Boutjes idd niet te vast en gelijkmatig aandraaien.. Deksel afdicht vlak en carter behuizing wel goed van oude pakking resten ontdaan...!! Gebruik iets van kunststof om de vlakken goed schoon te schrapen. Ben met de mijne daar nogal druk mee geweest... maar die had dan ook nog maar 10 jaar stil gestaan :-))
Het is een lastige plek om goed bij te kunnen zeker als je ook nogeens een valbeugel in de weg hebt zitten... Goed licht doet vaak wonderen..
Suc6...
Frans
De functie van de metalen ring is voorkomen dat de witte o-ring door de scherpe rand van de oliefilterbehuizing beschadigd wordt. De afdichting is enkel en alleen door de witte o-ring, de papieren pakking onder het filterdeksel kan vervallen bij gebruik van meerdere metalen ringen (zodat de witte o-ring op de juiste spanning staat). Bij mijn R80/7 waren 2 ringen voldoende. Is absoluut oliedicht zonder papieren pakking.
Groeten,
Ton