Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair toerental zakt een beetje weg bij stoplicht.
#11
Geen valse lucht geconstateerd. Met een rijker mengsel geen verbetering, maar ondanks dat bij een 1/2 slag uit het hoogste toerental wordt bereikt heb ik het toch maar een beetje rijker gezet.Staat nu tussen 1/2 en 3/4 uit.

Grootste verbetering kwam met het vervroegen van de stationaire ontsteking. Ik keek blijkbaar onder een te hoge hoek door het ontsteking afstelgat. De merktekens liggen bij mij dieper en zijn moeilijk te zien, omdat 1 van de vorige eigenaren het originele vliegwiel vervangen heeft door de latere koppelingsgroep (standaard vanaf 1981).

Ik vindt het nog niet perfect, maar er is nu heeeel goed mee te rijden. Ik ga later alle instellingen nog eens controleren. Bedankt voor alle reacties.


[img]/import/photos/p40298s.jpg[/img]
Reply
#12
Update:
1- Het stationaire luchtkanaaltje vanaf de voorrand van de carburateur met een injectiespuit met wasbenzine doorgespoten tot er benzine uit de 2 kleine gaatjes onder de gasklep uitkwam. (Gasklep opengeschroefd, stationair luchtmengselschroef dichtgedraaid en met een vinger de stationaire sproeier dichtgehouden)
2- De gasnaald en sproeier vervangen. (de gasnaaldsproeier was een beetje ovaal gesleten)

Als ik nu bij een warme motor de koppeling inknijp zakt het toerental van 1100 naar 900 maar loopt nu verder heeeel mooi stationair. Ik denk dat ik er niets meer aan doe, maar ik ben een beetje nieuwsgiering; is dit normaal is voor een BMW 2-kleps boxer?
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

PPuck : Als je last hebt van pingelen wanneer je gas terugneemt in het middengebied van toerenberijk. Zet dan de sproeiernaald 1 standje hoger, zodat de naald later de hoofdsproeier afsluit. Hij neemt dan ook bij lagere toeren beter op. Peter45 en ik hebben de zelfde snorfiets als jij , en het werkt bij beiden goed . We rijden gewoon 95 octaan sap!!! Het is maar een tip!!! Groetjes Cees.
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Klopt, en bougies blijven alsnog schoon en verbruik ; meer dan 20 km per liter.

Pakt zo rond de 3000 rpm duidelijk prettiger op.


Succes!

grt, Peter v Oossanen
Reply
#15
Okay, de gasnaald een nokje lager (3 i.p.v 2) ga ik zeker proberen. Er zat ook een andere stat.sproeier in toen ik hem kocht. 50 i.p.v. 45 ga ik ook nog proberen.

Maar het verschil in stationair toerental tussen wel en niet ingetrokken koppelingshandel terwijl de versnellings in z'n vrij staat, is dat normaal?

gr. Cor
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Als bij ingetrokken koppelingshandle het toerental zakt,
kan dat er op duiden dat de krukas teveel axiale speling heeft.
De krukas word dan als het ware iets naar voren gedrukt als je de koppelingshandle in knijpt .
en de drijfstangen gaan dan wringen op de krukas.
Dit geeft wrijving en daarom zakt het toerental.
Ik zou toch even naar een bmw specialist gaan en hem het probleem voorleggen.
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Alle 2 kleps boxers van groot tot klein met Bing CV carburators , hebben stationaire sproeiers van 45 . Dat is meer dan voldoende . Mede om het feit, wanneer je thuis komt van een rit en je laat je motor nog even tokkelen de bougies naar de zwarte kant gaan ook al staat het luchtmengsel goed . Groetjes Cees.
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Alle 2 kleps boxers van groot tot klein met Bing CV carburators , hebben stationaire sproeiers van 45 . Dat is meer dan voldoende . Mede om het feit, wanneer je thuis komt van een rit en je laat je motor nog even tokkelen de bougies naar de zwarte kant gaan ook al staat het luchtmengsel goed . Groetjes Cees.
Wat dat toeren zakken betreft . Hoelang is het geleden dat de stift en druklagertje dat door de bak loopt naar de hefboom achterop is gesmeerd. Iets wat droog loopt kan meer wrijving geven . Met je 54000 km zal de axiale speling op de krukas wel meevallen denk ik !!! OFFF , Probeer is met je koppeling dat toerental van 1100 even af te remmen naar 900 , en kijk of hij het dan nog doet
Reply
#19
OPGELOST!

Uiteindelijk denk ik dat het een combinatie van 4 zaken is geweest:
- Het onstekingstijdstip stond te laat
- Bij de linker carburateur waren de kleine gaatjes onder de gasklep verstopt
- Het stationair mengsel stond te rijk. (beiden staan nu 3/8 open)
- Nu nauwkeurig gesynchroniseerd met het ontwerp van Bep van Malde. Werkt perfect!

zie; http://members.tele2.nl/fam.malde/

Alles slijtageonderdelen zijn vervangen en de carbs hebben nu de standaard sproeierbezetting. De hogere naaldpositie ga ik later nog eens testen.

Bedankt voor alle suggesties!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)