Posts: 5
Threads: 5
Joined: Mar 2011
Reputation:
0
Bij een stop met een warme motor zakt het stationair toerental een beetje onder de 800 toeren voordat het weer op 1100 toeren terugkomt. Soms moet er een beetje gas gegeven worden om te voorkomen dat hij afslaat. De motor doet het verder prima, maar het is een beetje irritant.
Ik heb al het volgende gecontroleerd: klepspeling, contactpunten, ontstekingstijdstip, zuigermembramen, vlotterhoogte, carb. schoongemaakt en gesynchroniseerd. Vervroeger met stroboscoop gecontroleerd. Zelfs een veertje in de vervroeger vervangen (en weer teruggezet).
Ik weet het niet meer. Heeft iemand een goede tip?
Zet je stationair mengselschroeven eens wat rijker.
Verder wil het helpen om na het afremmen op de motor vlak voordat je stil staat al in zijn vrijloop te zetten en even een heel klein beetje gas te geven.
Ja de R45 is een gevoelig fietsje wat stationair toerental betreft . probeer het volgende . Draai je mengsel schroeven de breedte van het sleufje waar je de schroevendraaier in zet , dat is 1,5 a 2mm in te draaien , dat is iets rijker mengsel. Moest dat niet helpen . Dan het volgende , het is een korte slagmotor , en die is iets nerveuzer Bij mij en bij PeterR45 zitten we op de zelfde waarden . Indraaien tot einde , en dan 3/4 slag uit . Dan syngroniseren dat hij koud 800 toeren en warm 1100 draaid Je bent al een heel eind lees ik wel , het is even zoeken. En de kleur van je bougies in de gaten houden . Succes Groetjes Cees. R45. * 6301645*
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Synchroniseer echt zeer nauwkeurig! en doe dat geregeld.
Hoeveel km hebben de cil en zuigers gereden ?
gr,t Peter
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Doorgaans betekent inzakkend toerental dat hij stationair te rijk staat.
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:
Bij uitdraaien wordt hij rijker trouwens.
Mijn R45 heeft 54.000 km op de teller staan, waarvan 1.000 km na een cilinderkoprevisie. Frame nr 6301643, zit dus erg dicht bij die van Boxer-Bakra!
Ik heb het stationair mengsel - per cilinder - afgesteld op het hoogste toerental bij +/- 600 toeren. Maar ik zal de komende week hier nog eens wat mee spelen :-)
Groeten, Cor
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Ook al gecontroleerd op valse lucht? Een toerental dat eerst even blijft hangen en dan langzaam terugzakt is daar een symptoom van. Even wat deo of een ander brandbaar en vluchtig goedje op de inlaatrubbers spuiten.
Wat betreft de klepspeling, daar zou ik niet naar 0,15 gaan. Robert Fleischer raadt dat trouwens ook niet aan:
I set the clearances to .0045" intake, .0085" exhaust, with pressure on adjustor end to take up oil film slack. That is equivalent to an easy smooth fit for the .10 mm and .20 mm metric feelers, same for .004" and .008" feelers. The R65/R45 models probably should have the valves set a wee bit looser, .006" intake and .010" exhaust is fine. There is nothing wrong with using .006 and .010 on all the various models, actually, and a case can be made for some slight benefits, at the expense of a VERY SMALL amount of noise and potential wear. Be VERY sure you are not only at OT, but are at OT on the compression stroke for THAT cylinder.