Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
timing
Ik heb een bmw angeschaft met een R100rs blok (1976-1979)?, dus met dubbele nokkenasketting
versnellingsbak na 1981 dus met lichterwiel
er was een elektronisch ontsteking gemonteerd
Na schoonmaken van de carburateurs liep hij redelijk
Hierna heb ik de bijgeleverde punten ontstekinng met mechanischevervroeger gemonteerd.
Deze is niet normaal afteregelen (na heel wat vijlwerk is dat toch nog gelukt)
Maar het lijkt wel of de nokkenasketting een tandje verkeerd staat.
Toen de boel maar openghaalt, maar de kettingwielen staan keurig optijd(OT streepjes tegenoverelkaar)
Dan zou de ontsteking toch goed afteregelen moeten zijn
Wie heeft een idee
Reply
Pieter,

De versnellingsbak van na '81 heeft nietste maken met een licht vliegwiel. Kijk op het achterdeksel van de bak en meet van het draaipunt van de koppelingshendel naar drukpunt van de drukstift. 9mm is zwaar vliegwiel en 35 mm is licht vliegwiel.

De lichthoogte van het contactpuntje moet juist zijn anders kom je niet uit met de grondplaat met de timing.
De ketting kan wel langer worden, dus daardoor moet je de grondplaat van de ontsteking steeds vroeger zetten.

Richard

Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

de contactpunten van tegenwoordig laat bosch in verweggistan maken.
de maatvoering is niet je van het.

de nok van de contactpunten is iets te dik waardoor de punten te vroeg openen.
vaak worden dan de sleuven in de grondplaats iets uitgevijld om de ontsteking op tijd te krijgen.
je kunt ook de nok van de punten iets afvijlen, dit is wel het makkelijks omdat dit zacht materiaal is.
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Pieter : Weet je toevallig hoeveel km je blok heeft gedraaid. Richard heeft het punt ook aangesneden . Je ketting slijt en wordt langer . Dat houd in dat je de grondplaat steeds verder tegen de klok in moet verdraaien om je ontstekingstijdstip op 6 graden of S. te krijgen. Tot het punt dat de sleufgaten in je grondplaat op het eind zijn. Dan krijg ik toch het idee dat je ketting zn beste tijd heeft gehad!!! Een ander punt is dat ook je kleppen timing verlaat . Het vervelende is bij die duplex ketting dat de tandwielen los moeten , want deze heeft geen verbindings schakel dacht ik . Die contactpunten moeten toch echt wel op 0.40 mm staan hoor. Maar dat is wel op te lossen door dat sleufgat wat langer te maken waar dat borgschroefje in zit. Condensator ook vernieuwen ! kosten geen drol . En spaart je puntjes. Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

hoi beste lezers
het is ook mogelijk dat er een slagje in de nokken as zit
heb ik mee gemaakt met mn r90/6
gr frenk
Reply
Bedankt voor julie reakties
De hoeveelhied kilometers weet ik niet, maar de ketting is al een keer vervangen
(het is er een met een visje) en het ziet er allemaal nog goed uit.
De sleuven va de grond plaat heb ik zover uitmoeten vijlen
dat het ondeste schroefje tegen de kontaktpunt arm aankomt.
door schroefje afdraaien en armpje afvijlen is het toch gelukt om hem op tijd te zetten
Maar ik vind het toch een heel grote afwijking

Pieter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)