Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht lopen R1100S
Reactie van bezoeker 'BugBoy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een twin-spark R1100S (2004, 21000km) en die loopt de laatste 50km heel erg beroerd. Stationair erg onregelmatig en slaat dan geregeld af. Je voelt soms een soort van dreun alsof de ontsteking veel te vroeg komt of dat die een keer overslaat (kan denk ik ook verkeerd mengsel zijn). Uitlaat ploft ook steeds...

De achtergronden zijn dat ik vorige week de tank heb gelicht, omdat er een nieuwe accu in moest. Daarna 500km probleemloos gereden en toen begon de ellende. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

slang tankontluchting goed aangesloten ?
Reply
Als de tankontluchting niet goed is aangesloten, dan zou die toch goed moeten gaan lopen als ik even de tankdop los doe?
Reply
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

mischien condens etc. uit tank in je brandstof circuit terecht gekomen . is bij injectie een gevoelig iets. Lijkt me dan vreemd dat hij c a 500 km wel goed loopt. Dan heb je toch al een tank verstookt !! Vreemd.!!! gr. Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Kan zomaar gebeuren dat 1 van de centrale bobines de geest heeft gegeven, komt vaker voor.

Test.

Start de motor en laat deze even warm draaien.
verwijder van beide klepdeksels het kunststof kapje.
trek nu van 1 kant de stekker los van de bobine en luister of de motor reageert, doe dit ook aan de andere kant.

Als 1 (of beide ) losse stekkers geen reactie opleveren, dan is (zijn ) die bobine defect.

We horen het wel.

Groeten, Paul.
Reply
Mijn R1100S ligt nu open en het blijkt dat de linker bougie (aan de onderkant) helemaal zwart is. Vervangen van de bougie lost het probleem niet op. De bougie vonkt wel, maar wellicht dat er een bobine toch niet helemaal 100% is. Weet iemand waar ik een repair manual kan vinden van de R1100S met twin-spark. Die in de OP staat is voor de single-spark.

Andere tips voor het slechte lopen zijn ook welkom :-)
Reply
steek eens de bougie kabel naar de andere bobine en andersom
mogelijk een slachte bougie kabel

hans

trouwens, heb je ook een naam....
Reply
De bobine van de bovenste bougie (linkerkant) was kapot. Vreemd genoeg was de onderste bougie zwart en zag de bovenste er goed uit. Bougie vonkte wel (buiten de cilinder), maar blijkbaar te zwak om in een gecomprimeerde cilinder de boel te ontsteken. Wel vroeg, want de motor heeft nog maar 21.000km gelopen. Bougies ook maar meteen allemaal vervangen en de boel gesynchroniseerd. Loopt weer als een zonnetje...

Bedankt voor de tips. Even op het verkeerde been gezet, omdat de zwarte bougie verdacht was en het probleem zat in de ontsteking van de andere. Weer wat geleerd. Ik sleutel wel regelmatig aan kevers, maar dan heb je maar één bobine en gewoon een enkele bougie per cilinder. Wel zo handig :-)

Groet,
Ramon :-)
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

En die ene kever bobine gaat ook gewoon zeer lang mee, moderne rommel.

Door milieu (eng woord) eisen zitten onze moderne fietsen met belachelijk arm mengsel.

Met allerlei technieken moet geprobeerd worden het toch nog aan de fik te krijgen.

een van die mogelijkheden is 2 bougies, maar ook bobines met zeer hoge capaciteit, en die gaan dus veel kapot, ook bij auto´s overigens.

Ik ga voor een ouderwetsch rijk mengsel en ouderwetsche punten, altijd goed en rijd gewoon 1 op 19-20. Moderne machines hebben dan zogenaamd minder co2 zoals beweerd wordt, echter de productie aan vervangingsonderdelen in vieze landen wordt wel eens vergeten als last voor het milieu.

Hans

R1100rt en r90s
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)