Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onsteking R60/6
Hallo,
Ik rijd alweer een hele tijd met plezier op een R60/6 uit '74. Tot nu toe heb ik alles (met veel lezen in dit forum en een mooie reparaturanleitung van BMW) zelf kunnen doen, maar nu weet ik het niet meer. De rechtercylinder deed het altijd al een stuk beter dat de linker maar langzaam is de linker er helemaal mee gestopt en die heeft de rechter meegesleept. Toen 'ie het nog deed liet een stroboscoop links een hele onregelmatige onsteking zien. Toen waren er echter aan beide zijden nog vonken, nu is er aan beide zijden geen vonk meer.
Ik heb nieuwe bougies en contactpuntjes gemonteer. De boubines lijken goed (ergens op dit forum kwam ik weerstandswaarden tegen en die meet ik zelf ook).
Eigenlijk wil ik het zelf doen, maar weet iemand een goede sleutelaar in Rotterdam? Ik weet niet meer waar wat te meten.
Alvast bedankt, Wouter
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Wouter

de condensator al vernieuwd?
En heb je de compressie alles gemeten. Volgens mij woont peter van O bij jou in de buurt hij is ook regelmatig op dit forum te vinden.
Reply
is de massa bij de bobine's goed.??

hans
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Werkt je vervroeger correct , lamme veertjes of zo . contactpunten op 0,40 mm. Als die condensator er al jaren op zit gewoon vernieuwen . kosten geen drol. Bobines controleren op scheuren daar waar bougiekabel naar binnen gaat , dat bruine kunststof. Bougiekabels controleren. Bedrading aan je bobines stekkertjes geoxideerd slechte massa. Volle accu wil ook wel helpen bij boxer ziektes. Succes Cees
Reply
Dit is mijn vermoedelijke condensator. Er staat niets op. Geel komt rechtstreeks van de contactpunten, blauw loopt er weer naar terug en verdwijnt dan als zwart in de kabelboom. De zwarte kabel uit de condensator gaat naar de massa, de rode kabel is verbonden met een groen/zwarte en die verdwijnt onder de accu in de kabelboom. Ik zal hem er eens afhalen en er mee naar een elektronicazaak gaan, maar als iemand er iets over weet, hoor ik het graag. Bovendien vind ik hier op dit forum en in mijn werkplaatsboek niets over hoe een condensator te controleren. Weet iemand raad?

[img]/import/photos/p40197s.jpg[/img]
Reply
Quote: Werkt je vervroeger correct , lamme veertjes of zo . contactpunten op 0,40 mm. Als die condensator er al jaren op zit gewoon vernieuwen . kosten geen drol. Bobines controleren op scheuren daar waar bougiekabel naar binnen gaat , dat bruine kunststof. Bougiekabels controleren. Bedrading aan je bobines stekkertjes geoxideerd slechte massa. Volle accu wil ook wel helpen bij boxer ziektes. Succes Cees
Ik heb nieuwe veertjes en contactpunten gemonteerd, alsook bougies en de boegiekabels zijn ook nog redelijk nieuw, +/- 1 jaar. Ik zal mijn bobines nog een goed bekijken, maar er zijn geen geoxideerde kabels te ontdekken.
Bedankt voor reacties tot zover!
Reply
Ik ben geen elektrotechneut, maar dit ziet er naar mijn idee meer uit als een gelijkrichter of iets dergelijks. De ontstekings-condensator zit normaal gesproken recht boven de dynamo en het kabeltje van de punten sluit daar op aan. Het is een klein aluminium busje cm of 3 lang en 2 dik , met 2 stekkeraansluitingen.
Als het ding op de foto onderdeel is van je boordelektra, is je installatie behoorlijk gemodificeerd!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Misschien een elektronische spanningsregelaar met extra koelribben?

Waar sluit je de zwarte draad van de punten op aan?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik heb niet goed gelezen. De punten zitten aangesloten op de gele kabel.
Ik ga nu op glad ijs: je hebt punten en geen condensator. Kastje met koelribben is waarschijnlijk een oude elektronische ontstekingsunit, waarbij de vervroeging elektronisch geregeld word.Voordeel: langere levensduur punten.
Als ik het bij het rechte eind heb compliceerd dat het zoekwerk wel.
Misschien dat er forumlezers zijn met verstand van zo,n item.

Als ik er naast zit heb ik maar een excuus: zit aan het bier.
Geen Heineken of Jupiler, maar iets merkloos van AH.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had zo,n Velleman onsteking in mijn Volvo Amazon gebouwd nou ja laten bouwen. Egbeert B hier sinds een paar jaar niet meer aanwezig heeft dit voor me gedaan.
Zie Piccie
Het kastje is niet hezelfde als op jou foto maar het is idd een vervanging voor de condensator
en de punten slijten veel minder snel

[img]/import/photos/p40202s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)