Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
raar geluid R80 1988
Reactie van bezoeker 'Voorbijganger', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Ojee....
Wat ben ik blij met mn snorfiets van 35pk en 1 ezel . Trekt nog geen vloeitje kapot . Aai Aai !!!</blockquote>Cees,

het zijn niet alleen krachten die hier een rol spelen. Bij mijn motor was het achterstallig onderhoud.
Geen vet op de splines alleen maar roest schilfers.
Dan moet het kapot. Ik bedoel die 50 pk is nie zo veel meer
Reply
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn r45 bak ging ooit kapot bij 98000, dat gebeurt bij de andere modellen ook.

Mijn huidige r45 is ook rond de 100000 gerevisserd, mijn r100rs staat op 106000 en is op 103000 gereviseerd.

Lijkt dus geen verschil daarin, schijnt vooral kapot te gaan door werking kruisstuk in cardan-as. (voorste lager uitgaande as)

Grt, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Van 38000 tot 53000km / Keringen cardan / koppelings drukschotel krom / Achterste kering motor / oliepompdeksel O-ring/ Versnellingsbak Oliegootje losgetrild / ditributie ketting / xxxxx In 1968 kocht ik een R69 van 1959 , met 87000 km heb er 4 jaar zonder noemenswaardige tramelant mee rond gerost . Waarde van R45 1500 Euro . Ongeacht wat je er allemaal nieuw in steekt . Waarde R69 vandaag gereviseerd en gespoten 70 Euro de kilo . Zijn er maar een paar duizend van gemaakt . Ook 35 pk . Liep 10 x soepeler . Verkocht voor 2000 Hfl , Kan wel janken !!!!!! Groetjes Cees.
Reply
Quote:Mijn r45 bak ging ooit kapot bij 98000, dat gebeurt bij de andere modellen ook.

Mijn huidige r45 is ook rond de 100000 gerevisserd, mijn r100rs staat op 106000 en is op 103000 gereviseerd.

Lijkt dus geen verschil daarin, schijnt vooral kapot te gaan door werking kruisstuk in cardan-as. (voorste lager uitgaande as)

Grt, Peter
Ik lees wel vaker dat het voorste lager van de uitgaande as (kruiskoppelingskant dus) stuk gaat door een belasting vanuit de kruiskoppeling/cardanas.
De cardanas heeft aan de cardanklokkant splines waarmee hij lengteverschillen bij in- en uitveren op kan vangen. Dan is er toch geen extra axiale of radiale belasting op het versnellingsbaklager? Zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees ', geïmporteerd van het oude forum:

Theoretisch gezien heb je gelijk . Ik heb een krabbel bij gevoegd. Een uitgaande as met kruiskoppel. en cardanas die in lijn staan zal niks mee gebeuren. De middelste lijn op tekening is de moordenaar van het lager. Een geknikte aandrijflijn heeft altijd een reactiekracht haaks op de uitgaande as. Dus op het lager . Stel je rijd met duopassagier . Dus het spul staat geknikt , en je komt ongelukkigerwijze met je achterwiel door een vernijnig rotgat in de weg . Dan wil je niet weten wat voor rotklap dat lager krijgt. En soms is dat net teveel !!! Onder normale belasting gebeurt er niks . Maar het is de klap van een schok belasting die soms fataal is. Sorry voor de slordige krabbel . Groetjes Cees.

[img]/import/photos/p40205s.jpg[/img]
Reply
Cees, duidelijke uitleg, en die krabbel-die is zo slecht niet!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Cees,

Een prima uitleg. Als een as de hoek omgaat ontstaan er extra krachten en momenten. een zwaar lager zou op zijn plaats zijn.

Er is trouwens ergens een verzwaard lager te koop met 7 kogels in plaats van 6 wat daar achterin de bak kan worden geplaatst. Ik weet niet of onze forum gastgever het voert.
P.s zelf heb ik mijn R100RS bij 93.000 gekocht en sta nu op 180.000 nog wat. De bak heb ik wel eens open gehad voor inspectie...maar meer dan wat lichte pitting op het kleine tandwiel op de ingaande demperas kon ik niet vinden, het kan dus wel lang goed gaan. Ik denk dat e.a. ook belastings afhankelijk is, ik rijd lange stukken met gematigd vermogen, 100-110 km/h

groet, Louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:

Cees aan de andere kant van de aandrijfas zit toch ook een kruiskoppeling?
Negentig graden verdraaid?

Bertje
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees ', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Bertje : Nee aan de andere kant is een haakse overbrenging met een pignon en kroonwiel met HYPOIDE vertanding , Deze is star. Bij de nieuwere modellen met PARALEVER zit daar wel een kruiskoppel , net voor het cardanhuis . Daar zie je dan ook een rubber harmonicahoes en scharnierpunt , plus een reactiestang onder of boven .
Reply
Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:

Ook geen lengte compensatie op de drijfas?
Splain of cardan compensatie?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)