Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw op het forum
Hoi wil voor dat ik vragen ga stelen mij eerst even bekend maken op dit forum.
Naam is Frans, ben 54j en ben in het bezit (eerste eigenaar) van een BMW R90/6 kleur groen. Met een 100RS kuip in de kleur gespoten.. :-)

Door omstandigheden heeft de motor ruim 10 jaar niet meer gelopen...en sinds kort
loopt ze weer... maar dat ging niet zonder slag of stoot... letterlijk :-(
- Alle olie er af laten lopen.
- Carterpan er onderuit en uit gewassen.
- Olie filter vervangen.
- Nieuwe bougies, (oude zat GEEN roest op)
- Tank leeg gehaald.
- De vacuüm carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt met gom-verwijderaar en met perslucht alle kanalen door geblazen. Sproeiers door geprikt en schoon geblazen.
- Alle benzine slangen vervangen en brandstof filters geplaatst onder de kranen.
- Set nieuwe banden.. voor het eerst Metzels had altijd Conties K112.
- Nieuwe remschijf + blokken.. ik had nog de schijf waar haarscheuren in zaten.
- Nieuwe accu.
- Rem-olie systeem doorgespoeld en vervangen DOT4
- Koppeling kabel vervangen... de oude was echt gaar.

Nadat alle olie is vervangen heb ik in de cilinders eerst maar eens een kwak olie laten lopen en toen voorzichtig de bak in de 2e verselling... aan het achterwiel gedraaid... EN niet vast geroest.. eigenlijk liep alles heeeeel soepel.. Toen de auto er naast en met de start kabels het blok een aantal keren onbelast dus zonder bougies laten lopen.. lampje van de olie druk ging keurig uit.

Bougies er in en peut in de carburateurs en starten.. WOW ze liep maar vreselijk beroerd... brandstof problemen..
Nogmaals de carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt.. daarna liep ze een heel stuk beter.
Echter had ik ook nog eens een lekkende benzine kraan... deze heb ik inmiddels ook gereviseerd.
De eerste paar kilometers waren echt spannend.. maar naarmate de tijd vorderde ging de motor steeds mooier lopen.
Ik heb nu alweer 750Km met veel plezier gereden..

Zo nu mijn vraag.. :-))
- Mijn balans pijp is doorgerot en die moet ik vervangen.
Ik moet en wil de beide kroon-moeren losdraaien en zoek een passende sleutel... of iemand die in de buurt van Zutphen woont en hem zou willen lenen. Of anders een adres waar ik deze sleutel zou kunnen kopen.

Groeten,

Frans
Reply
de speciale sleutel is te koop bij de sponsor , voor het geval er niemand bij je in de buurt woont.
veel plezier weer met je rijden

hans
Reply
Quote:Hoi wil voor dat ik vragen ga stelen mij eerst even bekend maken op dit forum.
Naam is Frans, ben 54j en ben in het bezit (eerste eigenaar) van een BMW R90/6 kleur groen. Met een 100RS kuip in de kleur gespoten.. :-)

Door omstandigheden heeft de motor ruim 10 jaar niet meer gelopen...en sinds kort
loopt ze weer... maar dat ging niet zonder slag of stoot... letterlijk :-(
- Alle olie er af laten lopen.
- Carterpan er onderuit en uit gewassen.
- Olie filter vervangen.
- Nieuwe bougies, (oude zat GEEN roest op)
- Tank leeg gehaald.
- De vacuüm carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt met gom-verwijderaar en met perslucht alle kanalen door geblazen. Sproeiers door geprikt en schoon geblazen.
- Alle benzine slangen vervangen en brandstof filters geplaatst onder de kranen.
- Set nieuwe banden.. voor het eerst Metzels had altijd Conties K112.
- Nieuwe remschijf + blokken.. ik had nog de schijf waar haarscheuren in zaten.
- Nieuwe accu.
- Rem-olie systeem doorgespoeld en vervangen DOT4
- Koppeling kabel vervangen... de oude was echt gaar.

Nadat alle olie is vervangen heb ik in de cilinders eerst maar eens een kwak olie laten lopen en toen voorzichtig de bak in de 2e verselling... aan het achterwiel gedraaid... EN niet vast geroest.. eigenlijk liep alles heeeeel soepel.. Toen de auto er naast en met de start kabels het blok een aantal keren onbelast dus zonder bougies laten lopen.. lampje van de olie druk ging keurig uit.

Bougies er in en peut in de carburateurs en starten.. WOW ze liep maar vreselijk beroerd... brandstof problemen..
Nogmaals de carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt.. daarna liep ze een heel stuk beter.
Echter had ik ook nog eens een lekkende benzine kraan... deze heb ik inmiddels ook gereviseerd.
De eerste paar kilometers waren echt spannend.. maar naarmate de tijd vorderde ging de motor steeds mooier lopen.
Ik heb nu alweer 750Km met veel plezier gereden..

Zo nu mijn vraag.. :-))
- Mijn balans pijp is doorgerot en die moet ik vervangen.
Ik moet en wil de beide kroon-moeren losdraaien en zoek een passende sleutel... of iemand die in de buurt van Zutphen woont en hem zou willen lenen. Of anders een adres waar ik deze sleutel zou kunnen kopen.

Groeten,

Frans
Hallo Frans, ik woon op 6 km van Zutphen is dit een optie? Geef maar een manier aan hoe ik je kan contacten.
Reply
Beide heren... bedankt voor de snelle reacties... Inmiddels heb ik contact gehad met een lokale motor zaak en kan voor een redelijk bedrag de nieuwe balanspijp laten monteren zonder het gezeur dat ik toch nog zelf de moeren moet doorzagen.
De pijp gaat me 35 Euro kosten montage ook 35 euro.. + het risico dat alsnog de moeren moeten worden vervangen.. dat is de gok. Achteraf ben ik ben bang dat ik de cilinders vermoer als ik probeer de moeren los te draaien. Die dingen zitten al vast vanaf 1974.
Nogmaals bedankt voor het aanbod van de sleutel... maar vindt het net even te link om zelf te gaan prutsen.
laat hier wel even weten hoe het verder verloopt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van R', geïmporteerd van het oude forum:

Frans, complimenten, goed uitgevoerde opstartprocedure.
Wat ik mis, maar misschien heb je het gewoon niet vermeld, is het synchroniseren?
Dan ken je je brommer niet meer terug.
Gr: Chris
Reply
Hoi Chris,
Na een aantal ritjes heb ik inderdaad beide carburateurs synchrone gesteld en de luchtmeng schroeven goed afgesteld... deed inderdaad wonderen. Kan nu weer een euromuntje op het spatbord zetten :-) stationair loopt ze 750...800 toeren
Aankomende weekeinde ga ik nog even de kleppen stellen... 6 mei wil zoonlief (heeft ook een BMW) samen met mij een lang weekeinde naar Trier. Daarna olie er af en weer een nieuw filter....
Verder heb ik nog zat te doen aan het frame.. en aluminium.. maar eerst weer genieten... en kilometers maken.

Nog een vraagje... iemand ervaring met lood vervanger... ik heb bij de Brezan een flesje van die zooi gehaald en voeg het trouw de juiste dosering aan mijn benzine toe.
groeten,
Frans
Reply
Quote:Beide heren... bedankt voor de snelle reacties... Inmiddels heb ik contact gehad met een lokale motor zaak en kan voor een redelijk bedrag de nieuwe balanspijp laten monteren zonder het gezeur dat ik toch nog zelf de moeren moet doorzagen.
De pijp gaat me 35 Euro kosten montage ook 35 euro.. + het risico dat alsnog de moeren moeten worden vervangen.. dat is de gok. Achteraf ben ik ben bang dat ik de cilinders vermoer als ik probeer de moeren los te draaien. Die dingen zitten al vast vanaf 1974.
Nogmaals bedankt voor het aanbod van de sleutel... maar vindt het net even te link om zelf te gaan prutsen.
laat hier wel even weten hoe het verder verloopt.
Hallo Frans,

als je motor goed onderhouden is moet het lossen van de moeren geen groot probleem zijn. Risico van schade is niet groter dan het rijden in het tegenwoordige verkeer.
Goed voorbehandelen en met beleid werken. Speciale sleutel is er juist voor om niets te beschadigen. Wat denk je hoe de lokale motorzaak dit doet?
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Jaaaaaa : Loodvervanger !!! Gebruik ik ook van Wynn's . Men zegt 1cc per liter , Ik doe de helft , dus 1cc op 2liter. Anders gaat dat zootje aan je kleppen koeken . Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom loodvervanger?
Is de grootste oplichterij sinds de invoering van LV-benzine.
Loodvervanger is nergens voor nodig.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

In de oldtimer wereld (autos in dit geval) is eens onderzoek gedaan. Auto´s die gevoelig waren op kleppen hadden wel degelijk baat bij de loodvervanger. Het scheelde zelfs veel. Misschien is de boxer er niet heel gevoelig voor, maar het is zeker geen onzin!!

J.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)