Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R60/6: rechter cilinder krijgt te veel benzine(?)
Reactie van bezoeker 'Hans Maquine', geïmporteerd van het oude forum:

Motor loopt slecht in het middengebied. Pakt slecht op. Rechter uitlaat stinkt naar benzine. Het lijkt alsof de rechter cilinder te veel benzine krijgt. Carburateurs zijn schoongemaakt. Volgens mij is het vlotterniveau in orde. Motor start normaal. Bij stadsritten is dit bijzonder hinderlijk omdat de motor steeds dreigt af te slaan (en dat soms ook doet).
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Is hij wel goed te synchroniseren?
Is alles goed af te regelen?
Reply

Wat ik inmiddels gedaan heb:
- Onstekingstijdstip nagekeken, statisch met een lampje. Gaat precies op -S- open.
- Kontaktpuntafstand staat op 0.4 mm.
- De rechtercarburateur er maar weer af:
- vlotternaald nagekeken. Tekent een beetje af: glimmend ringetje. Bij blazen op de slang met de vlotter dicht lekt er niets door.
- de luchtschroef was behoorlijk vuil. Eruit gedraaid en schoongemaakt. Ook het aanvoerkanaal in de aanzuigbuis geprobeerd schoon te maken. Als ik de hoofdsproeier en het gat van de schroef dichthoudt en blaas dan komt er lucht naar de voorkant, als voel ik wel weerstand, maar het luchtkanaal is vrij klein en relatief lang.
- Het vlotternivo een klein beetje lager gezet zodat de vlotter horizontaal staat als ie net begint door te laten.
- Starten. Deed ie meteen (na 4 maanden stilstand).
- Synchroniseren: de stationair schroef van de rechtercarb. is een halve slag verder ingedraaid dan links. De luchtschroeven staan ongeveer gelijk (3,5 slag open). Als ik de luchtschroef indraai gaat ie slechter lopen, dus hij lijkt er op te reageren (deed ie eerst niet). Om de schuiven te synchroniseren staat de stelschroef waar de kabel binnenkomt wel 5 mm minder uitgedraaid dan rechts, om gelijk op te pakken, maar dat kan ik gezien het verschil van een halve slag niet verklaren. (Ik heb geen vacuummeters, wel zijn er vacuummeteraansluitingen aangebracht in de inlaatkanalen, want die meters met kapjes achterop de aanzuigbuizen werken niet fijn).
De motor lijkt tot 2500 rpm redelijk synchroon te lopen. Echter bij zo'n 3000 toeren begint de rechter cilinder over te slaan en knalt er zwarte rook uit de uitlaat. Ik ben er dus nog niet...
Wat ik van nog van plan ben:
- Stroboscoop lenen en de ontsteking dynamisch meten.
- Klepspeling nakijken
- Compressiemeter lenen en de compressie meten.
Reply
Staat de rechter naald wel goed, en niet te hoog? Volgens mij begint bij 3000 toeren het volgas gedeelte. Dat zou ook kunnen verklaren waarom die rechter stationair afstelling zo verschilt, er is meer lucht nodig om mooi rond te lopen als de hoofdnaald te hoog hangt.
Reply
Ik bedoel natuurlijk armer mengsel bij stationair.
Reply
Hallo Hans,

Controleer of de chke aan beide zijden buiten werking is
Een colortune bougie zou je hier goed bij kunnen helpen.
Kijk op mijn website voor het synchroniseren

succes ,Bep
Reply
Hans Maquine,

controleer het gewicht van de vlotter, dat deze te zwaar is geworden wat kan met oude carburateurs. Dan gaat het vlotternivo omhoog en gaat het mengsel rijker worden.

Richard
Reply

Weer even een update. Een tijdje niets meer aan de R60/6 gedaan. Een paar weken geleden met de stroboscoop gekeken. Op de linker cilinder werkte de stroboscoop normaal. (Ontsteking staat een tikje te vroeg). Op de rechterkabel maar af en toe signaal om de lamp te triggeren. Je hoorde de cilinder ook overslaan. Wat aan de kabel gemorreld en de tule doorgeschoven. De cilinder pakt op. Het lijkt op een slechte bougiekabel. Even een kort ritje, de boel blijft goed lopen. Alleen heb ik op de rechter bougiekabel nu helemaal geen triggersignaal voor de stroboscoop meer, toch loopt de motor op 2 cilinders en de carburateur reageert nu ook op de stelschroeven. Tijd is om, andere keer verder. Afgelopen weekend eerst de ontsteking precies op tijd gezet. De tank eraf, de kabels en bobines (2x 6V in serie) nagelopen. Kan er eigenlijk niets aan vinden. Alles schoon gemaakt, de doppen er opnieuw opgezet. Linker en rechter kabel omgewisseld. Starten maar weer. Loopt alleen met de choke er half op op 2 cilinders. Wel op allebei de kabels een normaal triggersignaal voor de stroboscoop. Ontsteking staat dynamisch goed. Choke eraf en de rechter cilinder doet niet lekker meer mee. Toch een stukje rijden om de motor goed warm te draaien. Na 5 km is het nog steeds knudde. Bougie (Bosch) aan de rechterkant eruit en vervangen door een oude reservebougie (NGK). De motor loopt nu wel weer goed. Een km of 15 gereden, blijft goed lopen. Het lijkt dus op een slecht functionerende bougie... Dat had ik niet gedacht. Bij het afstellen nog naar de vonk gekeken maar die zag er normaal uit (Deze motor (20 jaar in mijn bezit, 100000 km bij mij met zijspan gelopen) heeft altijd een minimaal vonkje gehad. De NGK's doen het wat dat betreft iets beter dan de Bosch, ook het pingelen (karakteristiek voor een R60/6 met relatief hoge compressie) is met deze bougies een stuk minder.
Reply
Bosch bougies zijn niet meer leverbaar in de uitvoering zonder weerstand. Daarom gebruik ik alt NGK. Er zit nl al 5K ohm in de dop.
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)