Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R80 start slecht bij warme motor
Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:

Wanneer mijn motor koud is start hij goed met choke half open.
Wanneer de motor warm is, wil hij niet starten. Bij doorstarten en gas geven knalt uitlaat enorm (alsof tijdstip ontsteking dan niet goed staat). Als ik motor laat afkoelen wil hij wel weer starten. Bougies zijn vernieuwd.
Enig idee waar het aan kan liggen?

Eric
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert V', geïmporteerd van het oude forum:

Welk jaar is de motor?
Na 1981 met elektrische ontsteking, grote kans dat de halgever defekt is.
Bobine of module kan ook.
Bij contactpuntonsteking punten te dicht op elkaar of condensator en / of Bobine.
Reply
Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:

Heb een foto bij gesloten. Werd nl eerst op het verkeerde been gezet. Motor lijkt op R80RT, maar motor is over gespoten, en heeft andere zij-kapjes gekregen. Kenteken en typeplaatje tegen balhoofd boden uitkomst.

Het bleek een BMW R80/7 uit 1980 (volgens mij oude politie motor). Dus ontsteking met contactpunten en condensator. Moet ik het daar zoeken?

[img]/import/photos/p39984s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Eerst alles volgens voorschrift afstellen.

Peter
Reply
Eerst zorgen dat luchtfilter OK is en kleppen goed zijn afgesteld. Dan aan de ontsteking beginnen. Pas DAARNA naar de carburateurs kijken. Synchroon zetten, daarbij choke gedeelte niet vergeten. Mocht dat allemaal niet helpen, dan de carbs er af, helemaal demonteren, en (ultrasoon) reinigen. Sproeiens nazien op juistheid. Vervang de vlotters, asje van vlotter, vlotternaald. alle pakkingen en rubbers, ook de rubbertjes van de vlinderklep. Doe dan gelijk nieuwe gaskabels als je toch bezig bent.
Reply
Eric,
draait je motor wel goed stationair als hij warm is?
of hapert hij soms?
als ie hapert moet je eens goed luisteren ter hoogte van je bobine, die wordt warm en na jaren gebruik kan het kunststof omhulsel een klein beetje gaan scheuren omdat het hard wordt, als je bobine dus warm is en een beetje uitzet kunnen er vonkjes overslaan naar je frame en dat hoor je dan tikken tegelijkertijd met de hapering van je motor. dit heb ik ook voorgehad en na het vervangen van de bobine deed hij het weer prima.
ik weet niet of dit het is maar in ieder geval succes.

groeten Iwan
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Bobines zijn van metaal bij deze en gaan extreem lang mee.

Denk ook aan je bougie kabels.

Gewoon alles nalopen.

Succes.
Peter
Reply
Quote:Bobines zijn van metaal bij deze en gaan extreem lang mee.

Gewoon alles nalopen.

Succes.
Peter
Bobines zijn van kunststof en zitten in een metalen frame. Tijdens een toertocht met regen meegemaakt dat bij een mederijder op hoge toerentallen de motor op 1 cilinder ging lopen. Na afkoelen weer starten op 2 cilinders. Op een gegeven moment dat moe geworden en de ADAC laten komen. De monteur had blijkbaar motorkennis want zijn verklaring was een scheurtje in de kunststof mantel van de bobine en met regen daarop kortsluiting. Zijn advies was niet te hoog in de toeren te rijden, dan zou de motor blijven lopen. Dat was ook zo. De volgende dag de bobine gedemonteerd, eventjes in de oven verwarmd om het vocht kwijt te raken, omwikkeld met tape en volgespoten met siliconenkit. Nooit meer problemen gehad.
Reply
Quote:<blockquote>Bobines zijn van metaal bij deze en gaan extreem lang mee.

Gewoon alles nalopen.

Succes.
Peter
Bobines zijn van kunststof en zitten in een metalen frame. Tijdens een toertocht met regen meegemaakt dat bij een mederijder op hoge toerentallen de motor op 1 cilinder ging lopen. Na afkoelen weer starten op 2 cilinders. Op een gegeven moment dat moe geworden en de ADAC laten komen. De monteur had blijkbaar motorkennis want zijn verklaring was een scheurtje in de kunststof mantel van de bobine en met regen daarop kortsluiting. Zijn advies was niet te hoog in de toeren te rijden, dan zou de motor blijven lopen. Dat was ook zo. De volgende dag de bobine gedemonteerd, eventjes in de oven verwarmd om het vocht kwijt te raken, omwikkeld met tape en volgespoten met siliconenkit. Nooit meer problemen gehad.</blockquote>klopt inderdaad als een bus.
was bij mij precies hetzelfde probleem.
is ook gekend bij BMW boeren, de nieuwe bobines schijnen hier overigens beter tegen te kunnen door gebruik van modernere kunststoffen.
die truc met tape kit werkt goed Smile
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Vanaf buiten gezien zijn ze voor 80% van metaal, de oude ronde bobines.
Alleen ter plaatse van de laag en hoog spanning-aansluitingen is er wat kunststof waarneembaar.

Daar kan door scheur vorming inderdaad wat ellende ontstaan.

Zijn dit niet 2 maal 6 V kever bobines(in serie)? en zodoende bij diverse kever zaken goed verkrijgbaar ?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)