Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Ik hoorde juist van een elektrotechnicus dat een condensator die het nog doet, in het begin een oneindige weerstand heeft: dan gaat alle stroom in de condensator zitten. Als hij vol is (wat met de stroom uit een multimetertje niet snel zal gebeuren) zakt die weerstand. Als hij in het begin al weinig weerstand heeft (d.w.z. minder dan oneindig) loopt de stroom er dus gewoon doorheen en laadt hij niet op. Klinkt ook wel zo logisch, en heeft voor mij in het verleden gewerkt bij het vaststellen van het manco bij een haperende waterpomp.
Ook al doet een condensator het nog, kan hij toch versleten zijn.
Tis een beetje als met een accu, je kunt nog wel 12 of 13 volt aan de polen hebben, maar de capaciteit kan onvoldoende zijn geworden.
Een condersator © is in wezen een "buffervat" die een bepaalde lading kan bevatten.
De hoeveelheid lading wordt aangeduid met Microfahrad ( minifiets) en de maximale werkspanning.
De capaciteit is maatgevend voor de functionaliteit, je kunt dit met een multimeter niet goed meten, je zou alleen de ontlaattijd over een bepaalde weerstand kunnen meten, op die manier krijg je een waarde die wat zegt, anders niet.
Een wat betere multimeter heeft inderdaad een condensator tester.
C's kunnen doorslaan als ze warm worden, ze slaan dan door van pool naar pool.
Meestal in de motorindustrie is een van de polen massa.
Zodra hij is afgekoeld doet hij weer dan weer normaal.
Ik hanteer de stelregel punten nieuw, condes. nieuw.
Is wat overdreven weet ik, maar heb in het verleden leergeld betaald, maar vooral heeft het me heel veel leertijd gekost. Condensatoren niet op zelf op voorraad houden, als je geen verbruik hebt, ze lopen in opslag al terug, de isolatie ( vroeger PCB's) verdampt.
Ze kosten weinig, geen problemen van maken, vernieuwen.
Mijn twee centen.
Chris