Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r60/5 problemen
Reactie van bezoeker 'josje22', geïmporteerd van het oude forum:

voor richard,
email:
josefskil@gmx.net

ben zeer geiinteresserd

groet,

oskar
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Ik woon ook redelijk dicht bij Amsterdam en kom er vaak genoeg, ik wil ook best eens langskomen. Ik heb alleen geen /5 maar een R65, en met elektronische ontsteking in plaats van puntjes. Maar een BMW is een BMW, uiteindelijk. Als je wil kan je mailen: basjg apenstaartje hotmail.com

Wat betreft die condensator: volgens mij kan je die dingen gewoon diagnosticeren door de weerstand te meten, ook met een digitale meter. Als de weerstand oneindig is, is hij nog heel; als de weerstand laag is, is hij stuk.
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Zolang er al lopend geen wild vonken spel tussen de punten speelt is de condensator ok.
Voor de zekerheid mee vervangen met de puntjes is niet gek.
Smeer ook gelijk de vervroeger, en maak de carbs effe lekker schoon, loopt hij weer als een zon!
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Ja precies ; zon condensator kost geen drol. heb nu 12000km met mn punten, Is geen schurft aan te zien. Aai Aai ! Gr Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Een condensator kun je wel meten als een weerstand maar het resultaat is een beetje misleidend.

Afhankelijk van de meetapparaat zul je zien dat hij eerst een lage weerstand aangeeft (dan laad de condensator op) en eindigt op een hoge weerstand (dan is de condensator opgeladen).
Als hij niet met een hoge weerstand eindigt, dan is hij inderdaad helemaal stuk, maar hij is pas goed als de capaciteit ook klopt en die zul je anders moeten meten. (met een capaciteitsmeter, die op de betere universeelmeter zit ;-)

Gewoon kijken naar het vonkje, of bij iedere twijfel vervangen als je er toch bent is het beste.

p.s. bij mijn R80 moet je VOORDAT je de deksel over de ontsteking en generator demonteert de accu loshalen anders maakt het diode bord mogelijk sluiting (is NIET gezekerd). Ik weet niet hoe dat bij de andere modellen zit maar het kan nooit kwaad de min pool van de accu los te maken;-)

suc6

Reply

Ik hoorde juist van een elektrotechnicus dat een condensator die het nog doet, in het begin een oneindige weerstand heeft: dan gaat alle stroom in de condensator zitten. Als hij vol is (wat met de stroom uit een multimetertje niet snel zal gebeuren) zakt die weerstand. Als hij in het begin al weinig weerstand heeft (d.w.z. minder dan oneindig) loopt de stroom er dus gewoon doorheen en laadt hij niet op. Klinkt ook wel zo logisch, en heeft voor mij in het verleden gewerkt bij het vaststellen van het manco bij een haperende waterpomp.
Reply
Ik heb vorige week een Metzeler (lasertec) voorband (made in Brazilië) vervangen na 2 jaar. Vanaf het begin een hoogteslag in de band gehad en bij balanceren moest er 70 gram gebruikt worden. Na een half jaar er een voorband in laten zetten omdat hij alsmaar bleef leeglopen. Bij de Bridgestone 0 gram lood en weer perfect rond. Dus nooit meer een Metzeler.
Reply
Reactie van bezoeker 'josje22', geïmporteerd van het oude forum:

bedankt voor alle reacties, hier kan ik wat mee. Volgende week krijg ik de clymer manual thuis, en vandaag de optimatte4 binnengekregen om met een volle accu te meten.

ps Erg goed, dit forum met enthousiaste mede BMW liefhebbers.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik hoorde juist van een elektrotechnicus dat een condensator die het nog doet, in het begin een oneindige weerstand heeft: dan gaat alle stroom in de condensator zitten. Als hij vol is (wat met de stroom uit een multimetertje niet snel zal gebeuren) zakt die weerstand. Als hij in het begin al weinig weerstand heeft (d.w.z. minder dan oneindig) loopt de stroom er dus gewoon doorheen en laadt hij niet op. Klinkt ook wel zo logisch, en heeft voor mij in het verleden gewerkt bij het vaststellen van het manco bij een haperende waterpomp.
Ook al doet een condensator het nog, kan hij toch versleten zijn.
Tis een beetje als met een accu, je kunt nog wel 12 of 13 volt aan de polen hebben, maar de capaciteit kan onvoldoende zijn geworden.
Een condersator © is in wezen een "buffervat" die een bepaalde lading kan bevatten.
De hoeveelheid lading wordt aangeduid met Microfahrad ( minifiets) en de maximale werkspanning.
De capaciteit is maatgevend voor de functionaliteit, je kunt dit met een multimeter niet goed meten, je zou alleen de ontlaattijd over een bepaalde weerstand kunnen meten, op die manier krijg je een waarde die wat zegt, anders niet.
Een wat betere multimeter heeft inderdaad een condensator tester.
C's kunnen doorslaan als ze warm worden, ze slaan dan door van pool naar pool.
Meestal in de motorindustrie is een van de polen massa.
Zodra hij is afgekoeld doet hij weer dan weer normaal.
Ik hanteer de stelregel punten nieuw, condes. nieuw.
Is wat overdreven weet ik, maar heb in het verleden leergeld betaald, maar vooral heeft het me heel veel leertijd gekost. Condensatoren niet op zelf op voorraad houden, als je geen verbruik hebt, ze lopen in opslag al terug, de isolatie ( vroeger PCB's) verdampt.
Ze kosten weinig, geen problemen van maken, vernieuwen.

Mijn twee centen.
Chris
Reply

Oké, duidelijk verhaal.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)