Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r60/5 problemen
#1
Hallo forumlezers&boxer liefhebbers,

Mijn r60/5 ('71) kreeg 3 weken geleden problemen tijdend een ritje. De startmotor deed het niet meer. gelukkig kon ik m nog wel aantrappen. Bijna thuis sloeg de motor af met veel knallen, precies in de piethein tunnel bij amsterdam centraal. Na even afkoelen deed de brommer het weer heel even, het licht was echter uitgevallen, duidelijk geval van lege accu.

Ik naar rudy Ottenhof, "de contactpuntjes waren totaal versleten, ik heb er nieuwe in gezet, de grondplaat is ook verstelen heb ik maar niet vervangen (grondplaat = €120,-), en de accu is opgeladen, hij loop voorlopig wel weer een tijdje, en laat door iemand die bedrading en ontstoringsonderdelen (is politiemotor geweest) weghalen"

Maar tijdens de volgende rit laadde de accu niet meer bij. Bij het contact brandt het laadlampje wel. Dus ikke forums lezen, en volgens mij kan het aan de volgende dingen liggen:

- diode board
- spanningsregelaar
- dynamo
- accu? (is volig jaar nieuw bij becks gekocht, kan toch niet nu al kapot zijn?)
- koolborstels
- start relais

Ik wil alles graag leren (want ik wil er nog lang op rijden) maar heb er nog nooit 1 steeksleutel op gezet. (heb wel wat elecronica kennis)

Wat raden jullie mij aan?
- hayes of clymer manual kopen en zelf gaan prutsen? (welk boek is beter?)
- laten nakijken door een specialist? joop richter, /5 specialist, betrouwbaar?
- alle overbodige bedrading en onderdelen er uit (laten) slopen?

met vrindelijke groet,

oskar

ps ik moet ook nieuwe banden, brigdgestone bt45 of metzler latertech?


[img]/import/photos/t6243s.jpg[/img]
Reply
#2
ps. ik wil absoluut een manual kopen om te leren en te gebruiken, maar welke? de hayes of de clymer?

oja, en ik wil een druppellader kopen.
- een "optimate 4" of is een goedkope supermarkt druppellader ook ok?


groet,

josje22
oskar
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Motorhandboek No 68 . Uitgeverij Peters Deventer. is een ned. vertaling van BMW 2-valve Twins, service and Repair Manual. By Haynes . Groetjes Cees.
Reply
#4
hoi Oskar,

het boek van Peeters is inderdaad een prima boek, ook wel handig in het nederlands Smile
wat betreft je accu/laad probleem zou ik eerst eens de spanningsregelaar testen.
je kan dit eenvoudig doen (bij een r80 althans) door de stekker van de spanningsregelaar (ergens onder je benzinetank, maar die had je wss al gevonden) er af te trekken en de draden D+ (blauw) en DF (zwart) te verbinden met een brugje.
start vervolgens je motor en laat hem tussen de 1000 en 2000 toeren draaien. als je laadstroomlampje gelijk uitgaat dan is je spanningsregelaar stuk. brandt hij nog wel (zwak branden is ook branden) dan is wss je dynamo defect. je kan ook nog je diodeplaat controleren maar dan moet je deze eerst bereikbaar maken door de motordeksel eraf te halen.
als je dat hebt gedaan dan maak je de diodeplaat los en meet je om beurten de spanning tussen massa en D+ en de massa en B+ (met draaiende motor) als hier een spanningsverschil te meten is tot max 0,5 volt dan is je regelaar stuk, ligt het spanningsverschil tussen de 1,5 en 4 volt dan is je diodeplaat stuk.
ik heb helaas niet 1,2,3 een plaatje voor je maar als het nodig is kan ik wel een fotootje maken.

succes alvast.

groeten Iwan

p.s. ik rij op metzlar en bevalt goed. is denk ik ook een beetje een persoonlijke kwestie.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:ps. ik wil absoluut een manual kopen om te leren en te gebruiken, maar welke? de hayes of de clymer?

oja, en ik wil een druppellader kopen.
- een "optimate 4" of is een goedkope supermarkt druppellader ook ok?


groet,

josje22
oskar
Oskar alles wat werkt is goed !! Optimate 4 heeft een goede naam . Speel op zeker . Goedkoop is duurkoop . Wat je contactpunten betreft , vernieuw ook je condensator . Deze vermindert vonkvorming / inbranden van je puntjes. Die grondplaat niet op bezuinigen of repareren . Bep Malden / op dit forum kan je daar over informeren.Hij heeft hem zelf opgeknapt. Bep heeft nog meer voor je , simpel en doeltreffend. Zoek dan onder Synchronisatie Carburators . Wat je koolborstels van je dynamo betreft nieuwe zijn 16mm , bij 9 a 8mm drukken de veertjes niet meer aan dus versleten. De rest is een kwestie van doormeten . Koop dat boek , motorrijden is leuk . De voldoening van zelf sleutelen maakt het nog 10 x leuker. Ook voor BRUINTJE. Oskar Succes Groetjes Cees.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'josje22', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb het boek van peters, maar vind het allemaal nogal onduidelijk(voor beginners als ik), vooral waar alle onderdelen zitten ed. Allebei kopen wordt beetje te gek, voorkeur?

[img]/import/photos/p39956s.jpg[/img]
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:ik heb het boek van peters, maar vind het allemaal nogal onduidelijk(voor beginners als ik), vooral waar alle onderdelen zitten ed. Allebei kopen wordt beetje te gek, voorkeur?
Oskar : Je moet het zo bekijken 1uurtje monteur kost 50 a 60 Euro. Peters is niet de schrijver hoor , hij is uitgever / drukker. Ik weet niet of je in de buurt van Deventer woont . Zaterdags morgens kun je daar ook terecht , kun je alle boeken inkijken . Alle begin is moelijk . Met een JAWA is dat niet anders . Je hebt niet voor RENG KENG KENG gekozen . O.K. Nog een Optie is::: Zoek iemand uit dit Forum die bij jou in de buurt woont , en je een duwtje kan en wil geven . Ik ben nu 63 . De eerste BMW R50 werd me in 1956 onder mn neus geschoven door Paps. Ik was toen 9 jaar. Op latere leeftijd heb ik er zelf 2 R50 en 1 R69 gehad .(had ik ze nog maar!!! ) Heb nu nog een R45 . Maar ook ik kom nog veel kennis tekort. Oskar langzaam groei je er in . Groetjes Cees.
Reply
#8
ik moet ook nieuwe banden, brigdgestone bt45 of metzler latertech?

Hoi Oskar,

Bridgestone BT45 bevalt mij perfect. Heb je naast de contactpunten ook de condensator vervangen? Die is vrijwel zeker naar de filistijnen als ik het zo lees.

Groeten,
Ton
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'josje22', geïmporteerd van het oude forum:

Erg bedankt voor de reacties, ik heb net de clymer manual gekocht. Ik moest ergens beginnen, en ben een half jaar geleden, nadat ik de motor heb gekregen van mijn vader naar Rudy Ottenhof gewgaan, hij is een echte specialist en heeft mij geholpen (wel betaald natuurlijk, en bij mij om de hoek, jordaan a'dam) om in ieder geval te rijden. Hij wil mij alles uitleggen maar hij gaat veel te snel. Mischien is er iemand in of in de buurt van amsterdam die mij de beginselen wil uitleggen van zo'n BMW /5 ? Dan kan ik met de clymer manual verder aan de slag.

Die condensator zal ik zeker eens doormeten!

groet,

oskar
Reply
#10
Oskar,

die condensator doormeten, hoe ga je dat doen?

Daar heb je een analoge meter voor nodig.

Als je zin hebt mag je langskomen, ikzelf heb een R75/5 en een R100RS en ook een ander bijelkaar geraapte BMW. Ik kan de BMW die jij hebt uitleggen op een manier die iedereen ook begrijpt. Ik woon 30 km vanaf Amsterdam.
Even je email adres hier achter laten dan stuur ik een mailtje terug.

Richard
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 4 Guest(s)